Att få webbesökare dit du vill


Publicerat: 5 juli 2017

Skrivet av: Erik Andersson, Copywriter

Dela:


Med rätt programvara kan nästan vem som helst lära sig att snitsa ihop en tjusig webbplats. Men att bygga en sajt som faktiskt får besökarna att göra det som webbsajten är tänkt för krävs mer än bara snygg design och coola effekter.

Utformningen och de intuitiva inslagen på din sajt är lika viktig som i vilken annan arkitektur som helst. Jämför med fasaden på en fysisk butik. Med entrédörren på fel ställe kommer färre kunder komma in oavsett hur bra erbjudandet är i skyltfönstret.

Att få besökarna att göra en förutbestämd handling i webbplatssammanhang brukar kallas konvertering och optimeringen av detsamma brukar förkortas CRO – conversion rate optimization. Och precis som i exemplet med den fysiska butiken och dess entrédörr så kommer bra arkitektur, och därmed bra konvertering, inte till av en slump.

Konststycket att konvertera

CRO är i det närmaste en hel vetenskap som inte bara kräver rätt kunskap och erfarenheter. Komplexiteten i hur en besökare reagerar på en sajts gränssnitt gör att den seriöse webbplatsskaparen med fördel testar sig fram till ett bra resultat.

På samma sätt som i fallet med den fysiska butiken kommer besökarna på din webbplats att göra olika saker beroende på hur du väljer att bygga upp sajten. Exempelvis kommer antalet klick på en knapp att variera med knappens utseende men också med knappens placering i gränssnittet, orden som knappen textsätts med och hur många andra objekt som slåss om den totala uppmärksamheten på webbplatsen.

Obama en av vägvisarna

Webbplatsarkitekturens betydelser upptäckte Barack Obamas kampanjansvariga redan under presidentvalsupptakten år 2007. På kampanjsidan testades innovativt flera varianter av det formulär som skulle få demokratiske presidentkandidatens väljare att frivilligt lämna ifrån sig sina e-postadresser. Inte mindre än 24 kombinationer testades, där skicka-knappen märktes med olika uppmaningar och backades upp av skilda media och budskap.

Ovan: Några av variationerna som visades för kampanjsidans besökare. Bildkälla: Optimizely

Resultatet blev tydligt. Knapptexten ”Learn more” i kombination med en bild på hela familjen Obama skulle utmärka sig mot övriga kombinationer. Kombinationen fick cirka tio miljoner människor att signa upp sig, vilket var cirka 40 procent eller cirka 2,9 miljoner fler än originalkombinationen.

Ökningen skulle i slutänden betyda hela 60 miljoner extra dollar i donationer. Intressant är också att teamet bakom kampanjen själva hade en film som favorit, medan testet visade att de rörliga bilderna togs emot allra sämst av webbsajtens målgrupp.

I par med sökmotoroptimering

Slutsatserna om betydelsen för utformningen av Barack Obamas kampanjsida brukar ses som ett av fröna till dagens förståelse för vikten av konvertering och CRO. Klart står, att oavsett om du är blivande president för USA eller inte, så spelar arkitekturen stor roll för din webbplats.

Det räcker inte med att bemästra svårigheten att sökmotoroptimera så att besökarna hittar till dig. En genomtänkt utformning är minst lika viktig för att en hög ranking i sökmotorerna verkligen ska ge dig din önskade utdelning. För att få besökarna dit du vill.