Att följa lagen är inte schysst


Publicerat: 24 maj 2018

Skrivet av: Kristina Modigh, innehållsstrateg

Dela:


Är din inbox också full av mail från företag som bryr sig om din integritet? I skörden av GDPR-relaterad e-post finns lärdomar att dra om betydelsen av tajming och kontext för hur ett budskap landar.

We care about your privacy.

Ännu ett mail trillar in och jag ögnar slött igenom det innan det förpassas till papperskorgen. Inte en rad om GDPR. Det här företaget har uppenbarligen valt den schyssta linjen. Det är den jag gillar minst.

Sedan mailen började komma för ett par månader sedan har jag identifierat ett par olika taktiker. Några kommunicerar fullt ut sakligt: ”GDPR träder snart i kraft, därför behöver du bekräfta att vi får ha din mailadress.” Andra passar på att positionera sig: ”GDPR är här och vi tycker att det är en toppenlag. Vad bra att vi nu får tillfälle att inhämta ditt samtycke en extra gång.” Ytterligare andra, som det nyss nämnda företaget, kör den schyssta linjen: ”Vi bryr oss supermycket om din integritet. Därför har vi förtydligat vår policy.”

Det är som när vissa telekombolag förra sommaren stolt deklarerade att det nu var slut med roamingavgifterna i Europa. Utan att nämna EU-förodningen som krävde det av dem.

En fråga om respekt

Problemet med den schyssta linjen är att alla just nu vet vad det handlar om egentligen, nämligen att verksamheter som hanterar personuppgifter slarvigt riskerar höga viten. Det är som när vissa telekombolag förra sommaren stolt deklarerade att det nu var slut med roamingavgifterna i Europa. Utan att nämna EU-förodningen som krävde det av dem.

Som mottagare av marknadskommunikation gillar jag att känna mig respekterad. Jag är fine med att företag gör sig påminda och att de berättar vad de har att sälja. Men om de vill få mig att tro att de plötsligt börjat brinna för integritetsfrågor? Tillåt mig att tveka. Och avsluta min prenumeration.


Funderar du på hur du bäst får fram det du vill säga? Tveka inte att kontakta oss.