Fem saker som alltid gäller på sociala medier


Publicerat: 3 november 2017

Skrivet av: Erik Andersson, Copywriter

Dela:


Med de sociala mediernas diktatoriska algoritmer kan det lätt kännas hopplöst att ens försöka göra rätt. Trots det finns det saker som alltid kommer att gälla när du vill nå ut på Facebook, Instagram och alla de där andra.

Du känner förmodligen igen scenariot. Precis när du lärt dig hyffsat hur du ska göra för att få så många som möjligt att läsa dina inlägg så märker du att siffrorna plötsligt dimper. Anledningen visar sig vara att någon av jättarna bakom de sociala medierna bestämt sig för att göra om spelplanen. Utan att berätta det för någon. Från en dag till en annan gäller tvärt helt nya regler när algoritmerna för spridning plötsligt ändrats.

Trots känslan av uppgivenhet och ”adapt or die”–faktumet finns det ändå naturlagar som alltid kommer att vara på din sida även när du använder sociala medier.

1. Posta bara relevans
Det är lätt att starta kanaler bara för att finnas och posta inlägg bara för att. Du behöver inte alltid önska trevlig helg. Kanske inte god jul eller glad midsommar heller. Väg alltid inläggets värde.

2. Ha bara EN CTA. Punkt!
”Kom och köp”, ”Läs mer på vår hemsida” och en knapp med ”Anmäl mig” kommer inte ge större konvertering. Tvärtom. Siffror visar att för varje CTA tappar du uppmärksamheten hos 80 procent av inläggens mottagare.

3. Hitta sweetspoten!
Ja, du har en sak som du vill säga med ditt inlägg. På samma sätt har mottagarna saker som de vill höra. Det är i beröringspunkterna som ditt inlägg gör mest nytta. Ta inlägget under lupp en gång till – finns det andra sätt att pricka mer rätt?

4. Vänd på dramaturgin
Max tre sekunder. Det är vad du får på sociala medier innan mottagaren scrollar vidare i sitt flöde. Med andra ord – håll inte på godbitarna. Och glöm videos som kräver ljud om det inte går att skapa samma uppmärksamhet med textremsa.

5. Make them care!
Precis som kampanjer i allmänhet är det äkta känslor som får sociala medier-inlägg att lyfta. Engagemang säljer och ser till att det du säger sprids organiskt. Lägg tid på copyn så att ditt innehåll får den uppmärksamhet det förtjänar.

Två nominer­ingar i Svenska Design­priset


Publicerat: 7 september 2017

Skrivet av: Caroline Eriksson, VD/Projektledare

Dela:


Plötsligt händer det. Men inte utan hårt arbete. Just därför är vi mycket stolta över att vi nominerats i två av Svenska Designprisets kategorier 2017.

Från och med måndagen den 11 september kan du rösta på oss i två tävlingskategorier; ”Identitet – Digital” och ”Rörlig bild/film” på Svenska Designprisets webbplats.

Identitet – digital

Webbplatsen vi skapade till Entrance Fastighetsmäkleri är ett av de nominerade bidragen som har chansen att ta hem guldmedalj i kategorin ”Identitet – Digital.” Rösta på oss här!

Entrance webbplats är nominerad i kategorin "Identitet – Digital."

Bildkommunikation – Rörlig bild/film

Pride Varberg-filmen ”Fighten valde oss” tävlar i kategorin ”Bildkommunikation – Rörlig bild/film”. Filmen gjordes i samarbete med Anchor Point Pictures där vi stod för idé och manus. Rösta på oss här!

Sedan är det bara en sak till vi ber er om – att hålla både tummar och tår. Vinnarna kommer att presenteras på prisceremonin på Liseberg den 19 oktober.

För dig som inte hade hört talas om priset tidigare; Svenska Designpriset är en tävling som är öppen för alla som arbetar med grafisk design, formgivning och inom liknande kreativa områden.

AI, AR och VR


Publicerat: 14 augusti 2017

Skrivet av: Erica Söderlund, Copywriter

Dela:


Bokstäver som ständigt är på tal, men vad betyder de? Förkortningar för robotar, spel eller nya blodtyper? Vi leder dig i djungeln.

En hybrid mellan verkligheten och en teknisk värld, så hade en kunnat sammanfatta förkortningarna. Eller en Tellus 2.0 om du så vill. Sedan start har vi använt teknik för att förbättra och förenkla verkligheten. Nu har vi kommit så långt att maskiner kan analysera saker snabbare än människor och vi kan uppleva delar av världen utan att ens behöva lämna hemmet.

AI = Artificial intelligence

Benämningen för den intelligens som kan uppvisas av maskiner. Intelligensen handlar inte bara om att bygga en robot som liknar en människa — och som i mångas skräckscenarion tar över världen. Nej, AI används i allt ifrån rösttjänster i din smarttelefon till översättningstjänster och självkörande bilar.

Enligt YouTube är till exempel AI snabbare än människor på att anmäla olämpliga videos, i vissa fall. Plattformen planerar bland annat att öka antalet maskiner som hjälper till att identifiera extremistiska och terrorrelaterade videos.

AR = Augmented reality

Med hjälp av AR hamnar du i en förstärkt verklighet. Tekniken tillåter dig att blanda det virtuella och det verkliga. Du befinner dig i en verklighet som överlappas av saker du tidigare inte kunnat se där, exempelvis hur en ny byggnad kan komma att se ut i ett område innan det börjat byggas.

Tekniken är även den som används i spel som Pokémon Go, där du kan fånga olika varelser genom att följa en karta över där du befinner dig.

VR = Virtual reality

Med hjälp av VR-teknik och ett par VR-glasögon kan du uppleva en virtuell verklighet. Här kan du uppleva nya platser eller befinna dig mitt i ett spel — utan att lämna rummet. Se hajar simma runt dig på havets botten, bygg en egen värld av klossar eller upplev en ny bergochdalbana innan den byggts.

Influencers — nutidens idoler


Publicerat: 7 augusti 2017

Skrivet av: Erica Söderlund, Copywriter

Dela:


Alla pratar om dem, men vad är grejen egentligen? Influencers. Nutidens idoler och filmstjärnor som vi inspireras av. Hela världen tar ton tillsammans med Kung Louie och sjunger ”Jag vill se ut som du, gå som du, duuu”.

Reklam har alltid använt sig av kända personer för att nå ut till publiken. I dagens mediesamhälle använder allt fler program som blockerar annonser på internet och de undviker reklam-tv. Företag måste tänka om i sin marknadsföring för att nå ut till sin nya publik. Vi behöver skapa reklam som känns trovärdig och ärlig — och där kommer influencers in.

Dagens tips från influencers är som gårdagens tips från vänner och kollegor. Om vi exempelvis är intresserade av att köpa en produkt är mångas första steg att söka på den. Om vi då hittar ett blogginlägg om hur bra produkten är, från en källa som känns äkta — är det mycket större chans att vi köper den.

Företag kan även utöka sin kundkrets genom att få influencers att visa deras produkter i sina kanaler. Vi vill leva samma lush life som Zara Larsson, spela samma spel som PewDiePie, äta samma snacks som Daniel Paris och använda samma hudvårdsprodukter som Kakan Hermansson.

Några tips till dig som är på jakt efter influencers

  • Hitta en person som har en relevant relation till din målgrupp och/eller din produkt.
  • Var inte rädd att välja en influencer med färre följare. De kan i vissa fall kännas mer trovärdiga och ha en mer aktiv publik.
  • Finns det något mer personen kan bidra med till ditt företag? Exempelvis designa en produkt eller synas i en kampanj.
  • Tänk långsiktigt, du vill ha en ambassadör för ditt varumärke och inte byta person varannan vecka.
  • Vad vill du uppnå? Sätt en tydlig plan innan du kontaktar en influencer om samarbete.

Obs! Se till att inte bryta mot några marknadsföringslagar och regler! Det måste vara tydligt att det är reklam, plus vem reklamen kommer ifrån.

Vill du veta mer om hur du kan använda influencers i din marknadsföring? Kontakta oss.

Fem sätt att göra filmer minnesvärda


Publicerat: 28 juli 2017

Skrivet av: Erik Andersson, Copywriter

Dela:


Det finns många sätt att få ett budskap att sticka ut med film. Några vägar är lite extra finurliga. Här är fem exempel som vi minns mer än andra.

Det är lätt att drunkna i mediebruset. Även som konsument. Som bekant har konkurrensen om publikens uppmärksamhet aldrig varit större. Då gäller det för dig som vill nå ut med ditt budskap att slipa armbågarna, tänka till både en och två gånger, och våga parera med steg i en egen riktning. Ta till knep som gör att din reklamfilm blir ihågkommen i stället för ännu ett bidrag till den slätstrukna mellanmjölksmängden.

Här följer fem filmer som vi gärna vill lyfta fram eftersom de åtminstone indirekt fungerar som inspiration när vi ritar många av våra egna storyboards. Bland annat när vi tog fram storyn till Pride Varbergs film Fighten valde oss.

Filmen om Evan slutar inte som du tror...

Will it blend?

Varannan vecka-livet på ett nytt sätt.

En Prideparad där du minst förväntar dig det.

Vad krävs för att förändra otrygga barns liv? Trollhättans Stad får dig att tänka till när du ser – och förändrar – deras film Förändra verkligheten.

Solljus 2.0


Publicerat: 20 juli 2017

Skrivet av: Caroline Eriksson, Projektledare

Dela:


Visste du att det går att leda solljus inomhus hela 30 våningar ner? Att det är möjligt att njuta av solens strålar på en tunnelbanestation? Vår uppdragsgivare Parans Solar Lighting har skapat en ljusare framtid.

Broschyr

Parans Solar Lighting leder solljus inomhus genom innovativ teknik och design. Det avancerade systemet fångar och leder solens strålar djupt in i byggnader och långt från fönster. Med solljus i kontorsmiljöer, i klassrum och på sjukhus mår vi bättre, lär oss snabbare och blir mer produktiva.

Våra första uppdrag för Parans var att skapa ett bildkoncept och printproduktioner som lyfter fram upplevelsen av Paransljus i inomhusmiljöer. Utmaningen låg i att hitta ett bildspråk och ett grafiskt uttryck som både förmedlar rätt känsla och tilltalar en internationell målgrupp.

Bildkoncept

Att få webbesökare dit du vill


Publicerat: 5 juli 2017

Skrivet av: Erik Andersson, Copywriter

Dela:


Med rätt programvara kan nästan vem som helst lära sig att snitsa ihop en tjusig webbplats. Men att bygga en sajt som faktiskt får besökarna att göra det som webbsajten är tänkt för krävs mer än bara snygg design och coola effekter.

Utformningen och de intuitiva inslagen på din sajt är lika viktig som i vilken annan arkitektur som helst. Jämför med fasaden på en fysisk butik. Med entrédörren på fel ställe kommer färre kunder komma in oavsett hur bra erbjudandet är i skyltfönstret.

Att få besökarna att göra en förutbestämd handling i webbplatssammanhang brukar kallas konvertering och optimeringen av detsamma brukar förkortas CRO – conversion rate optimization. Och precis som i exemplet med den fysiska butiken och dess entrédörr så kommer bra arkitektur, och därmed bra konvertering, inte till av en slump.

Konststycket att konvertera

CRO är i det närmaste en hel vetenskap som inte bara kräver rätt kunskap och erfarenheter. Komplexiteten i hur en besökare reagerar på en sajts gränssnitt gör att den seriöse webbplatsskaparen med fördel testar sig fram till ett bra resultat.

På samma sätt som i fallet med den fysiska butiken kommer besökarna på din webbplats att göra olika saker beroende på hur du väljer att bygga upp sajten. Exempelvis kommer antalet klick på en knapp att variera med knappens utseende men också med knappens placering i gränssnittet, orden som knappen textsätts med och hur många andra objekt som slåss om den totala uppmärksamheten på webbplatsen.

Obama en av vägvisarna

Webbplatsarkitekturens betydelser upptäckte Barack Obamas kampanjansvariga redan under presidentvalsupptakten år 2007. På kampanjsidan testades innovativt flera varianter av det formulär som skulle få demokratiske presidentkandidatens väljare att frivilligt lämna ifrån sig sina e-postadresser. Inte mindre än 24 kombinationer testades, där skicka-knappen märktes med olika uppmaningar och backades upp av skilda media och budskap.

Ovan: Några av variationerna som visades för kampanjsidans besökare. Bildkälla: Optimizely

Resultatet blev tydligt. Knapptexten ”Learn more” i kombination med en bild på hela familjen Obama skulle utmärka sig mot övriga kombinationer. Kombinationen fick cirka tio miljoner människor att signa upp sig, vilket var cirka 40 procent eller cirka 2,9 miljoner fler än originalkombinationen.

Ökningen skulle i slutänden betyda hela 60 miljoner extra dollar i donationer. Intressant är också att teamet bakom kampanjen själva hade en film som favorit, medan testet visade att de rörliga bilderna togs emot allra sämst av webbsajtens målgrupp.

I par med sökmotoroptimering

Slutsatserna om betydelsen för utformningen av Barack Obamas kampanjsida brukar ses som ett av fröna till dagens förståelse för vikten av konvertering och CRO. Klart står, att oavsett om du är blivande president för USA eller inte, så spelar arkitekturen stor roll för din webbplats.

Det räcker inte med att bemästra svårigheten att sökmotoroptimera så att besökarna hittar till dig. En genomtänkt utformning är minst lika viktig för att en hög ranking i sökmotorerna verkligen ska ge dig din önskade utdelning. För att få besökarna dit du vill.

Kärleks­festivalen slog rekord


Publicerat: 4 juli 2017

Skrivet av: Erica Söderlund, Copywriter

Dela:


I helgen badade Varberg i regnbågens alla färger när Pride Varberg ägde rum för tredje året i rad. Vi på Nyla Design är stolta över att vara en av sponsorerna.

Under lördagens parad deltog mellan 500-600 personer, ett rekord mot föregående år. Tillsammans promenerade de för att stå upp för allas rätt över sin egen sexualitet och könsidentitet. Samtidigt belystes årets huvudtema: transpersoners situation.

Tidigare i år var vi med och skapade filmen ”Fighten valde oss” för att lyfta temat. Därför är vi nu extra stolta över resultatet. Det var inte bara antalet paraddeltagare som stod för rekordet, det var också ett större engagemang, fler sponsorer, utställare och människor i parken.

I filmen medverkar Michael Brown, som innan lördagens parad höll en inspirerande föreläsning om sitt liv. Han berättade bland annat om hur han blev sig själv, om de alldeles för vanliga självmordstankarna och hur han idag lever ett liv han aldrig kunnat drömma om.

Har du råkat missa vår film, eller vill se den igen, så finns den här. Hittills har den setts av nästan 33 000 personer!

Fotograf: Anna Lindblom

Gästblogg: Sveriges första film­skapande mäklar­firma


Publicerat: 14 juni 2017

Skrivet av: Erika Bergholm, VD och fastighetsmäklare, Entrance Fastighetsmäkleri

Dela:


Vi bjuder in några av Sveriges mest inspirerande personer att gästblogga om hur de jobbar med kommunikation. Först ut är Erika Bergholm, VD och fastighetsmäklare på Entrance Fastighetsmäkleri, som skriver om sin företagsresa och hur de nått så stora framgångar bland annat i sociala medier.

Att slå sig in

Sommaren 2014, redan innan vi ännu slagit upp portarna, var det inte många som trodde på mig och Entrance Fastighetsmäkleri. Att för det första över huvud taget slå sig in i en stenhård bransch som domineras av stora drakar och gamla strukturer – en bransch som också kämpar mot förutfattade meningar – är tufft nog. Att dessutom göra det som ensam tjej, efter att ha varit hemma med barn och borta från den glödheta innerstadsmarknaden under ett helt år kan tyckas övermodigt. Att säga att jag möttes av en viss skepsis från etablissemanget är inte en överdrift.

Nu snart tre år senare och efter en expansion om 400%, rekordförsäljningar uppradade på löpande band, 3 av de 5 mest uppmärksammade bostadsförsäljningarna i Sverige 2016 och uppmärksammad på Maktlistan 2017 i Arkitektur- & Designsverige, så är det inte samma ljud i skällan…

Lyssna på kunden

Hur har vi då lyckats med detta? Enkelt, vi lyssnade på kunderna istället för branschen. Vi har sett hur bostaden har gått från den trygga vrån till en identitetsbärare. Mitt hem speglar vem jag är. Var jag bor, hur jag bor, hur jag lever mitt liv. Allt sys samman till min livsstil och identitet. DET är vad man köper, inte bara en bostad.

Vi vill visa potentialen i varje bostad och inspirera bostadsspekulanterna. Och för att lyckas med det behöver vi hitta själen i varje lägenhet, vad som gör den unik och speciell. Hur skulle jag själv vilja bo här? Det är aldrig ett eget syfte att uppmärksammas för det vi på Entrance gör i olika sammanhang, det är egentligen bara en lyckosam synergi. Det vi gör har hjärta och själ, och sådant märks, helt enkelt!

Rörliga bilder är överlägset när man vill förstärka en känsla och ibland slår idéerna ner som en blixt från klar himmel – SÅ HÄR måste vi göra.

Känsla för film

Ett sätt att förstärka vårt budskap är genom små korta filmer. Vi har som första mäklarfirman i Sverige börjat producera kortfilmer om lägenheter vi förmedlar. Rörliga bilder är överlägset när man vill förstärka en känsla och ibland slår idéerna ner som en blixt från klar himmel – SÅ HÄR måste vi göra. I de lägena kör vi på så det ryker. Oftast arbetar vi tillsammans med säljarna själva, kanske som statister, eller i huvudroller. Så se upp, det kanske är du som snart får dina 15 minutes of fame…

Fem snabba sociala medier-tips

1. Använd en inspirerande bild
– bilden ska ha ”Det”
– allt du lägger ut representerar varumärket

2. Håll en hög lägstanivå
– kvalitet framför kvantitet

3. Stick ut från mängden
– gör man som alla andra kommer man inte igenom bruset

4. Tänk på timingen
– lägg ut i rätt tid för att inte försvinna ner i flödet

5. Variera men var konsekvent
– det får inte bli tråkigt, varumärket måste utvecklas men ändå ha kvar sin identitet

Fotograf: Anders Bergstedt

Nakenbad, musikflotte och växthusfika


Publicerat: 10 juni 2017

Skrivet av: Erik Andersson, Copywriter

Dela:


Kommunikation, webbdesign och content marketing i all ära. Om sommaren tycker vi på Nyla att det är lite gött att göra annat också. Här följer ett gäng skarpa sommartips till dig i Göteborg med omnejd från sex lika skarpa Nyla-medarbetare.

Nakenbad och bubblor på takterrass

Saltholmens nakenbad är jättehärligt ställe att gå till, både ensam och i grupp. Det finns ett för damer, ett för män och ett gemensamt. Jag tycker det är bra att man kan gå tillsammans med sina tjejkompisar eller sin pojkvän, säger Eleonora Hafström, AD.

Nakenbada på Saltholmen...

– Och så vill jag tipsa om att dricka bubbel eller rosé på Göteborgs takterrasser. Taket, Bellora, Dorsia, Puta Madre och John Scott är bara några ställen där du kan njuta av de göteborgska takåsarna.

...eller drick rosé på takterrassen.

En galen antikaffär

– En bit utanför Göteborg hittar du den galnaste antikaffären du kan tänka dig. Antikladan ligger i Lilla Edet och har över 1 000 kvadratmeter med prylar – allt ifrån gamla koffertar och slagbord till LP-skivor och korvmojsskyltar. En perfekt sommarutflykt, säger Caroline Eriksson, projektledare.

Shoppa loss på Antikladan i Lilla Edet.

”Som Paddan utan Göteborgshistorian”

Musikflotten i Vallgraven är en kul grej om man vill umgås med sina polare men har tröttnat på att hänga i parken. Du betalar 180 kronor, tar med din mat och dryck, och åker långsamt mellan Feskekôrka och Trädgårdsföreningen till kompet av en trubadur, säger Kristin Thunberg, grafisk formgivare.

Flytta parkhänget ombord. Foto: Musikflotten

Glass i stora lass

– Finns det något bättre än en god glass när solen hettar på? Rätt svar är så klart nej! Jag rekommenderar en tur till Linnéplatsen och ett besök på Råda Gelato. För att de har stans godaste glass! De gör glassen från grunden och har massa roliga smaker. Min favorit – kokossorbet, säger Erika Söderlund, copywriter.

Testa kokossorbeten! Foto: Råda Gelato

”Att göra ingenting”

– Sovmorgon, har ingen tipsat om det? Då gör jag det. Sova så länge det bara går och sedan inte göra något på hela dagen. Ingenting. Det är ju så sällan man kan ägna en hel dag åt det. Helt kravlöst. Inga förväntningar. Inga åtaganden. Ingenting, säger Jesper Eriksson, grafisk formgivare.

Lär av en mästare.

Kanalpaddling och växthusfika

– I Vättlefjälls skogar kan man paddla kanot genom gamla väderkvarnskanaler mellan spegelblanka sjöar. Träden hänger trolskt över vattnet och på vissa ställen är det så trångt att två kanoter inte kan mötas. Laga lunch på någon av grillplatserna och om solen tillåter så ingår förstås bad, säger Erik Andersson, copywriter.

Unna dig digital detox i Vättlefjäll. Foto: Steampipe Production Studio

– Om det regnar väljer jag hellre Lärjeåns kafé och trädgårdar. Den nära naturen i åns slingrande dalgång går inte heller av för hackor. Och efter promenaden på spångarna och i de långa trapporna sitter koppen kaffe fint i kaféets växthus.