Webb­utvecklare sökes


Publicerat: 9 maj 2018

Skrivet av: Erik Andersson, Copywriter

Dela:


Nu stärker vi vårt kreativa team ytterligare. Förstår du nuffrorna i bilden ovan och är en fena på WordPress? Kom och jobba med oss!

Vi tror att du brinner för digitala lösningar och kreativ kommunikation. Vi tror också att din entusiasm och ditt intresse för webbutveckling gör att ständigt vill lära dig mer för att kunna ta dig an allt större och komplexare uppdrag.

Uppdragen varierar mellan allt från mindre kampanjsiter med starka budskap som engagerar, till mer omfattande webbplattformar med mycket content och konverteringsfokus. Du får jobba både tekniskt och kreativt, för att skapa användarvänliga och funktionella webbplatser som sticker ut designmässigt och uppfyller våra kunders mål.

Och du – som webbutvecklare hos oss på Nyla Design jobbar du självklart i team tillsammans med projektledare, AD och copywriter.

I denna rekrytering samarbetar vi med Wise IT som är rekryteringsspecialister inom kommunikation, information, marknad & media. Läs mer och sök tjänsten här.

Säg godmorgon!


Publicerat: 4 maj 2018

Skrivet av: Lovisa Valentino, Praktikant från Umeå universitet

Dela:


Som praktikant får man insyn i mycket hos ett företag. Oskrivna regler, grupperingar och jargong. Kanske får man extra bra koll på den sociala arbetsmiljön, då de anställdas bemötande och relation till varandra blir tydligt från en utomståendes perspektiv.

Jag som skriver det här är just praktikant! Mitt namn är Lovisa och är inne på min femte av nio praktikveckor på Nyla Design! När jag inte praktiserar på Nyla, dricker upp deras kaffe och utforskar Göteborg, så studerar jag programmet för Strategisk kommunikation på Umeå Universitet. Det var mitt intresse för design som lockade mig till Nyla. Jag vill mixa frågorna “varför, vem, vad, var, hur och när” med grafisk formgivning. Men efter den punkten var mitt högsta prio att hitta en praktikplats där jag även trivs socialt.

När jag ringde Nyla om en plats för mig möttes jag av engagemang och positiv respons. En kontrast mot de klyschor jag hört om byråbranschen. Högt tempo, image och prestige är vad som florerar. Man ska alltid leverera på topp. Men går det inte byta ut ordet prestige mot gemenskap, eller vad sägs som kreativitet? En arbetsplats med glädje och hänsyn är något jag tror skapar bra förutsättningar för ett hållbart arbetsliv. Det är åtminstone då jag själv kan prestera på topp. Jag har själv gått från företag med tydliga hierarkier och en oskriven regel om att kvinnorna sätter på kaffet, till horisontella företag där även VD:n har diskvecka. Personligen föredrar jag det senare och det är även det som får mig att stanna kvar på ett företag.

Jag är glad att kunna skriva att bland det bästa med Nyla Design är just arbetsmiljön. Det är tacksamt att varje morgon veta att jag går till en arbetsplats med bra gemenskap, respekt och likvärdigt tänk hos alla. Med detta nära till hands vill jag avsluta inlägget med små, men effektfulla tips för en bra arbetsmiljö!

5 tips för en bättre arbetsmiljö

    1. Säg godmorgon! Alla är inte morgonmänniskor, ibland är man trött och låg, då känns det faktiskt bättre än vad man tror att få ett “God morgon”. Det lilla gör det genast roligare att sätta sig vid arbetsplatsen och starta dagen!
    2. Nyfikenhet om andra. Lägg undan mobilen och visa intresse för din kollega. Ett enkelt “Vad gjorde du i helgen?” kan kicka igång alla möjliga samtalsämnen, även för de mest olika personligheterna. Passa på att både lära känna och lära dig något av din kollega!
    3. Ta snacket. Självklart kommer vi också irritera oss på varandra även på en arbetsplats. Vi alla tänker olika om hur något blir gjort bäst. Oftast ser vi problem utifrån vårt egna kunskapsområde, men missar andra faktorer. Dela med dig av dina tankar, förståelse är A och O. Ta snacket och gör det med respekt.
    4. Små förmåner. Detta hänger såklart på ledningen. Men är det något jag uppskattar är det fri kaffetillgång ;). På mitt tidigare jobb ställdes mellanmål fram både kl 09.00 och 15.00. Förutom ny energi till arbetet blev det också ett tillfälle att möta de andra på kontoret, vilket bidrog till både större kompetens om andras arbete och mer gemenskap.
    5. Gör något tillsammans! Detta är oftast viktigare än vad man tror. Du kanske vill göra jobbet, sen bara komma hem till familj, partner, kompisar eller varför inte Netflix? Men livet blir faktiskt himla mycket roligare om vi står närmare våra kollegor. Vi spenderar trots allt många gånger fler timmar av den vakna tiden på arbetsplatsen. Ät en middag ihop, gå ut på lunch eller varför inte gå på event tillsammans? Det kan kräva investering av tid, men att gå till jobbet blir så mycket roligare i längden!

Det var några tips på vad jag värdesätter och tycker skapar en bra arbetsmiljö. Små enkla knep, eller lite inspiration till din arbetsplats kanske?

Tack för mig och ha det gott!

Lovisa Valentino

Projektledare sökes


Publicerat: 20 mars 2018

Skrivet av: Caroline Eriksson, VD/Projektledare

Dela:


Vi söker en erfaren projektledare som vill vara med och lyfta Göteborgs mest lovande byrå till nya höjder.

Den vi letar efter får självständigt projektleda uppdrag för stora kunder och stärka relationen med dessa, bearbeta nya kunder och utveckla Nyla Design som byrå. Strategisk digital kompetens är av stor vikt, precis som erfarenhet av content marketing och affärsutveckling. Du blir en nyckelperson hos oss som får stora möjligheter att påverka ditt egna arbete, din framtid och din arbetsplats. Att lyfta och inspirera kunder såväl som kreatörer är en självklar del av din roll, du växer själv genom att hjälpa andra att växa. För dig som vill vidare i din karriär och bygga något nytt i byråbranschen tillsammans med ett engagerat och sammansvetsat team är detta en perfekt matchning.

I denna rekrytering samarbetar vi med KIMM som är rekryteringsspecialister inom kommunikation, information, marknad & media. Läs mer och sök tjänsten här. 

Webbens nya stil


Publicerat: 15 mars 2018

Skrivet av: Erik Andersson, Copywriter

Dela:


Har du svårt att hänga med i den tekniska utvecklingen? Tänk då på webbutvecklarna vars spelregler ändras hela tiden. Vi tog ett snack med frontend-Filip för att lära oss mer om webbens nya stil.

I mångt och mycket bygger webbutveckling på standarder som gör det möjligt för utvecklare att ta sig an nya manér. Kort och gott tydliga regler som berättar hur man kan få till den där coola effekten på sin sajt. Men samtidigt är standarden för webbutvecklingen i sig att nya tekniker hela tiden tillkommer. Det gör att en stor del av frontendutvecklarens vardag går ut på att läsa på.

Hej Filip, vad läser du på om just nu?
– Tjabba. Under senare tid har jag läst mycket om den relativt nya tekniken inom CSS som heter CSS Grid Layout.

CSS – vad är det?
– CSS står för cascading style sheets och man kan säga att det är det som gör webbsidor fina. Många känner säkert till HTML. Det är språket som utgör själva strukturen eller skelettet för varje webbsida. Med CSS kan vi lägga till webbsajtens öron, ögon och näsa – det personliga utseendet som besökaren möter. Till exempel handlar det om att vi kan definiera att en rubrik ska se ut si och att ett formulär ska se ut så.

Och vad är då CSS Grid?
– CSS Grid är en ny teknik som låter utvecklaren styra även strukturen på sidan med CSS. Förr, om man kan säga så redan, så var man bunden till ordningen som HTML:en styrde. Med CSS Grid kan man ändra och flytta runt rubriker, bilder och textblock helt. Det genom att den nya standarden tillåter att element placeras mer fritt och lite mer var som helst. Man kan säga att det går att sätta ut öronen, ögonen och näsan där vi vill utan att förstöra skelettet.

Öron, ögon och näsa. Likt Mr. Potato Head kan du med CSS Grid möblera om lite som du vill i strukturen.

Vad betyder det för oss vanliga dödliga?
– Användarmässigt är det ingen skillnad å ena sidan eftersom allting sker ”under the hood”. Men å andra sidan är det just för användarvänligheten som detta är bra. Nu kan vi skapa sajter som är än mer till för användarens upplevelser utan att förlora poäng hos sökmotorerna. Google är bara en av dem som kräver att HTML:en ser ut på ett visst sätt för att du ska synas högre i sökresultaten.

Skapa jäm­ställd reklam


Publicerat: 8 mars 2018

Skrivet av: Erica Söderlund, Copywriter

Dela:


Idag är det internationella kvinnodagen, en dag där många tänker lite extra kring kvinnor och jämställdhet. Något vi arbetar med varje dag.

Vad tänker du när du tänker jämställdhet och marknadsföring? Är det att du avskräcks av spinkiga modeller från modekedjorna? Eller kanske mer positiva tankar som att du gillade Åhlens normkritiska kampanj mot åldersdiskriminering? Oavsett vad din tanke är så måste vi enas om att det ligger ett stort ansvar på oss som jobbar med kommunikation.

Vi har satt ihop en lista med saker att tänka på för att undvika att skapa sexistisk reklam:

  • Får kvinnor mindre plats än män i en kampanj? Förlegat och tjatigt kanske du tänker nu, men det är fortfarande lika viktigt att tänka på!
  • Kopplar reklamen ihop en aktivitet med en könstillhörighet? Akta dig för kvinnor som förväntas ta hand om hemmet eller män som byter däck på bilen.
  • Hur poserar kvinnorna i det visuella materialet? Se upp för utmanande och sexuella poser.
  • Tänk på hur maktförhållandet illustreras i kampanjer med både män och kvinnor. Bilder där män ser ner på kvinnor går helt bort!
  • Är det någon i kampanjen som uttalar sig i ett ämne på grund av sin könstillhörighet? Bara för att du är kvinna behöver du inte veta mycket om handväskor och är du man ska du inte förväntas kunna mycket om hockey.
  • Vilka perspektiv används i bilder på män och kvinnor? Undvik fågelperspektiv när du skildrar kvinnor och grodperspektiv när du skildrar män.
  • Har du begränsat din målgrupp till ett specifikt kön behöver du kunna resonera varför. Det finns män som är intresserade av smink och kvinnor som älskar fotboll.

En bredare syn på jämställdhet
Nej, jämställdhet innebär inte bara att kvinnor ska synas jämte männen. Vi behöver också tänka på att visa alla sorters människor och då inte i stereotypa utföranden. I detta inlägg fokuserade vi just på kvinnor, men det är även viktigt att reflektera kring saker som olika åldrar, ursprung, yrken, funktionsvariationer och personer utanför de klassiska könsrollerna.

Medierna 70-talisterna helst vill glömma


Publicerat: 23 februari 2018

Skrivet av: Erik Andersson, Copywriter

Dela:


Nä, internet var visst ingen fluga. Eller kan vi vara säkra på det? Det finns ju andra medier som tvingats kliva av tronen efter årtionden av popularitet. Här minns vi tre av dem!

Diabilden
Pogo Pedagog. Det är namnet på det klassiska produktionsbolaget med den klassiska loggan som etsat sig fast hos många lågstadieelever. Ja, i alla fall hos många av oss som gick i skolan 1970- och 1980-talen när bolagets läromedel hade sin hype. Diabildsserierna med tillhörande ljudband var lite av en bildsatt, lärorik och faktaspäckad radioteater utan dramatik. Ett pipljud angav när diabilden skulle bytas till en ny. Och i alla fall i mitt klassrum var det i det närmaste slagsmål om vem som skulle få sköta projektorn inklusive bildbytena.

OH-arket
Overhead är förvisso ett företagsekonomiskt begrepp. Men det är även ännu en form av projektor som syntes ofta i föreläsningssalar innan skärmdubblering och objektkameror blev grejen. Precis som med diabilder handlar det om bakomliggande ljus som skapar större bilder på väggen. I overhead-fallet kan det liknas lite vid att lysa med en stark ficklampa genom stora gelatinblad. Det som du skrivit med din speciella OH-penna eller kopierat på det plastiga OH-bladet i A4-storlek var helt enkelt det som förstorades upp på OH-duken via en vinklad spegel. Nämnde jag förresten att själva projektorn ofta var närmare tio kilogram tung. Hur smidigt som helst – eller hur?

SPARA-IKON. På flera olika sätt. Illustrationen lånad av Nextnature.

Disketten
Under lång tid var disketten mer än bara en spara-symbol. Det var en välanvänd hightech-produkt – trots sina otympliga format och klena möjligheter till lagring. För er som bara levt med molnet som lagringskompis pratar vi alltså om en slags urtida USB-sticka i större kreditkortsformat – som knappt kunde lagra något alls. De första mätte hela åtta tum (cirka 20 centimeter) och hade bara plats för 80 kilobyte, vilket ungefär motsvarar ett textdokument med 80 tecken. I sin sista storhetstid på 1990-talet hade utvecklingen gjort att skivorna hade halverats i storlek och lagrade nästa 20 gånger så mycket. Trots det pratar vi alltså fortfarande bara om ungefär en halv bild tagen med vilken vanlig mobiltelefon som helst i dag.

Huvudbilden med OH-projektorer är lånad av Wikimedia

Byrålingo


Publicerat: 17 januari 2018

Skrivet av: Erica Söderlund, Copywriter

Dela:


Vad är USP:en? Fick du en bra ROI? Är CTA:n tydlig? Vi har sammanställt en ordlista över trebokstavsförkortningar som nästan blivit egna ord i reklamlingon.

Har du en kollega som gillar att slänga sig med förkortningar eller engelska uttryck? Du kanske är ny på en byrå eller har en släkting med reklammun? Efter dessa glosor kan du undvika missförstånd — eller överraska under nästa samtal!

CTA = Call to action
Något vi vill att kunden ska göra efter att ha sett en annons/hemsida. Exempel på detta är ”Läs mer här”, ”Boka visning” och ”Anmäl dig idag”.

KPI = Key performance indicator
Nyckeltal som används för att mäta effektivitet. Du kan mäta allt ifrån vinstmarginaler och kundnöjdhet till väntetider.

ROI = Return on investment
Avkastning på investering. Genom att beräkna förhållandet mellan vinster och kostnader kan du utvärdera effektiviteten av en investering. Alltså hur mycket pengar du faktiskt tjänar på tygkassarna du sålt, när du räknat bort produktionskostnaderna.

SEO = Search engine optimization
Sökmotoroptimering som går ut på att få sin webbsida att rangordnas så högt upp som möjligt i sökmotorer. Det kan exempelvis vara att nämna viktiga nyckelord, formatera rubriker på rätt sätt och att beskriva de bilder som används i text.

TBD = To be determined
Ett beslut som ännu inte fattats. Vad ska vi fokusera på i nästa kampanj? Vilken av bilderna ska vara på omslaget? Vad ska vi äta till middag? Är det inte bestämt än så är det TBD.

USP = Unique selling point
Det mest unika som utmärker ett projekt eller en vara. Det kan vara ett flygbolags låga priser, ett hotells centrala läge eller en pizza med ostkant.

Lycka till!

Bonus:
GIF = Graphics Interchange Format
Bildkomprimering som låter dig skapa animationer av bilder. Det betyder alltså inte Good internet find, som en kan tro.

Vi blev lika förvånade som Michael!

De 5 smartaste SEO-verktygen


Publicerat: 4 januari 2018

Skrivet av: Erik Andersson, Copywriter

Dela:


Sökmotoroptimering är ett evigt hands on-hantverk. Tur att det finns flera tjänster att ta hjälp av längs vägen. Vi listar de fem smartaste verktygen för att synas bättre bland sökresultaten.

Nej, det är ingen slump att det heter just ”googla”. Företaget bakom verbet står nämligen för i det närmaste all sökmotortrafik till svenska sajter. Och av samma anledning är det just Google du ska bli kompis med för att synas bättre bland sökresultaten.

Bra sökmotoroptimering, SEO eller search engine optimization, kräver mer än enstaka insatser. Det som gällde igår behöver inte gälla i dag och absolut inte i morgon. Vidare krävs det oftast tid för att du ska kunna se det bokstavliga resultatet av dina insatser.

Answerthepublic.com. Skriv in ett ämne och få reda på vilka de vanligaste frågorna som du kan besvara för att driva in trafik.

Tack och lov finns det hjälp att luta sig mot i jakten på belöning. Här är fem verktyg att använda dig av när du tålmodigt arbetar dig mot toppen på listan med organiska sökresultat.

1. Välj rätt. Googles Sökordsplaneraren hjälper dig att hitta sökord att förknippas med. Verktyget kan även visa statistik och trafikprognoser, och därmed ge ett mått på hur dina sökord fungerar i praktiken. Kanske finns det synonymer som funkar bättre?

2. Kombinera rätt.
Det är en sak att hitta de fungerande sökorden. En annan är att kombinera dem med fler relevanta ord som också driver rätt trafik. Über Suggest kan ge dig massor med matnyttig inspiration.

3. Vässa titlarna. Titlarna är en av de viktigaste ingångarna till ett bra resultat hos Google. De sk ”meta-beskrivningarna” – de korta sammanfattningarna av webbplatsen som syns under sökresultatet på Google – kan också locka till klick i listan med sökresultat. Titel&Meta-optimeraren hos Sökmotorkonsult.se hjälper dig att pricka rätt i båda fallen.

4. Häng med i svängarna. Var sjätte googling har aldrig gjorts tidigare. En av anledningarna är trender och nya ord i sökningarna. Google Trends hjälper dig att hålla dig uppdaterad om trendande sökningar som det kan vara värt att optimera efter.

5. Svara publiken. Content är ett bra sätt att driva trafik till din webbplats och få andra att länka till den (något som också värderas högt av Google). Men det krävs att innehållet du delar med dig av är relevant. Answerthepublic.com listar de vanligaste google-frågorna i utifrån olika sökord. Ett smart sätt att hitta ingångar till relevant content.

Barn är inte till salu


Publicerat: 18 december 2017

Skrivet av: Erica Söderlund, Copywriter

Dela:


En självklarhet för de flesta. Ändå säljs fyra barn per minut i sexhandeln runtom i världen. Det vill vi få stopp på.

För tionde året i rad stängdes tre radioprogramledare in i en glasbur för att samla in pengar till Radiohjälpen. 2008 tyckte vi att summan på 3 016 247 kronor var imponerande. Efter det har Musikhjälpen slagit pengarekord år efter år. 2017 års tema var ”Barn är inte till salu” och slutsumman hamnade på hela 74 410 363 kronor.

Vi tycker att detta är ett hemskt – men extremt viktigt – tema och vill såklart också vara med och bidra. Därför valde vi att skänka årets julklapp till just Musikhjälpen. Vi har stora förhoppningar på att Radiohjälpens projekt kommer att hjälpa både kort- och långsiktigt i form av såväl psykologhjälp för drabbade barn som preventiva engagemang för att förhindra att denna industri växer i framtiden. Vill du också vara med och bidra? Den digitala insamlingsbössan är öppen året ut.

Avslutningsvis vill vi också passa på att önska god jul och gott nytt år från hela Nyla-gänget!

För en bättre kommunika­tions­bransch


Publicerat: 1 december 2017

Skrivet av: Caroline Eriksson, VD

Dela:


Vi har fått #sistabriefen och självklart tar vi oss an uppdraget. Nyla Design ska alltid vara den byrå där jämställdhet är en självklarhet.

Den senaste tidens #metoo-rörelse bara växer och växer. Kvinnor i olika branscher gör upprop mot sexism och ojämställdhet. Först ut var #tystnadtagning, där 576 skådespelare skrev på mot kränkningar inom kulturvärlden. Efter det har allt fler kvinnor och icke-binära organiserat sig och det har kommit upprop från bland annat byggbranschen, läkare, journalister, elever och fackföreningar. Felen och problemen finns i hela vårt samhälle.

#sistabriefen är för vår bransch —  2126 kvinnor och icke-binära i kommunikationsbranschen har skrivit under och publicerat uppropet. Nyla Design tar oss an uppdraget och tillsammans ska vi kämpa mot diskriminering, förtryck och sexism.