Medierna 70-talisterna helst vill glömma


Publicerat: 23 februari 2018

Skrivet av: Erik Andersson, Copywriter

Dela:


Nä, internet var visst ingen fluga. Eller kan vi vara säkra på det? Det finns ju andra medier som tvingats kliva av tronen efter årtionden av popularitet. Här minns vi tre av dem!

Diabilden
Pogo Pedagog. Det är namnet på det klassiska produktionsbolaget med den klassiska loggan som etsat sig fast hos många lågstadieelever. Ja, i alla fall hos många av oss som gick i skolan 1970- och 1980-talen när bolagets läromedel hade sin hype. Diabildsserierna med tillhörande ljudband var lite av en bildsatt, lärorik och faktaspäckad radioteater utan dramatik. Ett pipljud angav när diabilden skulle bytas till en ny. Och i alla fall i mitt klassrum var det i det närmaste slagsmål om vem som skulle få sköta projektorn inklusive bildbytena.

OH-arket
Overhead är förvisso ett företagsekonomiskt begrepp. Men det är även ännu en form av projektor som syntes ofta i föreläsningssalar innan skärmdubblering och objektkameror blev grejen. Precis som med diabilder handlar det om bakomliggande ljus som skapar större bilder på väggen. I overhead-fallet kan det liknas lite vid att lysa med en stark ficklampa genom stora gelatinblad. Det som du skrivit med din speciella OH-penna eller kopierat på det plastiga OH-bladet i A4-storlek var helt enkelt det som förstorades upp på OH-duken via en vinklad spegel. Nämnde jag förresten att själva projektorn ofta var närmare tio kilogram tung. Hur smidigt som helst – eller hur?

SPARA-IKON. På flera olika sätt. Illustrationen lånad av Nextnature.

Disketten
Under lång tid var disketten mer än bara en spara-symbol. Det var en välanvänd hightech-produkt – trots sina otympliga format och klena möjligheter till lagring. För er som bara levt med molnet som lagringskompis pratar vi alltså om en slags urtida USB-sticka i större kreditkortsformat – som knappt kunde lagra något alls. De första mätte hela åtta tum (cirka 20 centimeter) och hade bara plats för 80 kilobyte, vilket ungefär motsvarar ett textdokument med 80 tecken. I sin sista storhetstid på 1990-talet hade utvecklingen gjort att skivorna hade halverats i storlek och lagrade nästa 20 gånger så mycket. Trots det pratar vi alltså fortfarande bara om ungefär en halv bild tagen med vilken vanlig mobiltelefon som helst i dag.

Huvudbilden med OH-projektorer är lånad av Wikimedia

Byrålingo


Publicerat: 17 januari 2018

Skrivet av: Erica Söderlund, Copywriter

Dela:


Vad är USP:en? Fick du en bra ROI? Är CTA:n tydlig? Vi har sammanställt en ordlista över trebokstavsförkortningar som nästan blivit egna ord i reklamlingon.

Har du en kollega som gillar att slänga sig med förkortningar eller engelska uttryck? Du kanske är ny på en byrå eller har en släkting med reklammun? Efter dessa glosor kan du undvika missförstånd — eller överraska under nästa samtal!

CTA = Call to action
Något vi vill att kunden ska göra efter att ha sett en annons/hemsida. Exempel på detta är ”Läs mer här”, ”Boka visning” och ”Anmäl dig idag”.

KPI = Key performance indicator
Nyckeltal som används för att mäta effektivitet. Du kan mäta allt ifrån vinstmarginaler och kundnöjdhet till väntetider.

ROI = Return on investment
Avkastning på investering. Genom att beräkna förhållandet mellan vinster och kostnader kan du utvärdera effektiviteten av en investering. Alltså hur mycket pengar du faktiskt tjänar på tygkassarna du sålt, när du räknat bort produktionskostnaderna.

SEO = Search engine optimization
Sökmotoroptimering som går ut på att få sin webbsida att rangordnas så högt upp som möjligt i sökmotorer. Det kan exempelvis vara att nämna viktiga nyckelord, formatera rubriker på rätt sätt och att beskriva de bilder som används i text.

TBD = To be determined
Ett beslut som ännu inte fattats. Vad ska vi fokusera på i nästa kampanj? Vilken av bilderna ska vara på omslaget? Vad ska vi äta till middag? Är det inte bestämt än så är det TBD.

USP = Unique selling point
Det mest unika som utmärker ett projekt eller en vara. Det kan vara ett flygbolags låga priser, ett hotells centrala läge eller en pizza med ostkant.

Lycka till!

Bonus:
GIF = Graphics Interchange Format
Bildkomprimering som låter dig skapa animationer av bilder. Det betyder alltså inte Good internet find, som en kan tro.

Vi blev lika förvånade som Michael!

De 5 smartaste SEO-verktygen


Publicerat: 4 januari 2018

Skrivet av: Erik Andersson, Copywriter

Dela:


Sökmotoroptimering är ett evigt hands on-hantverk. Tur att det finns flera tjänster att ta hjälp av längs vägen. Vi listar de fem smartaste verktygen för att synas bättre bland sökresultaten.

Nej, det är ingen slump att det heter just ”googla”. Företaget bakom verbet står nämligen för i det närmaste all sökmotortrafik till svenska sajter. Och av samma anledning är det just Google du ska bli kompis med för att synas bättre bland sökresultaten.

Bra sökmotoroptimering, SEO eller search engine optimization, kräver mer än enstaka insatser. Det som gällde igår behöver inte gälla i dag och absolut inte i morgon. Vidare krävs det oftast tid för att du ska kunna se det bokstavliga resultatet av dina insatser.

Answerthepublic.com. Skriv in ett ämne och få reda på vilka de vanligaste frågorna som du kan besvara för att driva in trafik.

Tack och lov finns det hjälp att luta sig mot i jakten på belöning. Här är fem verktyg att använda dig av när du tålmodigt arbetar dig mot toppen på listan med organiska sökresultat.

1. Välj rätt. Googles Sökordsplaneraren hjälper dig att hitta sökord att förknippas med. Verktyget kan även visa statistik och trafikprognoser, och därmed ge ett mått på hur dina sökord fungerar i praktiken. Kanske finns det synonymer som funkar bättre?

2. Kombinera rätt.
Det är en sak att hitta de fungerande sökorden. En annan är att kombinera dem med fler relevanta ord som också driver rätt trafik. Über Suggest kan ge dig massor med matnyttig inspiration.

3. Vässa titlarna. Titlarna är en av de viktigaste ingångarna till ett bra resultat hos Google. De sk ”meta-beskrivningarna” – de korta sammanfattningarna av webbplatsen som syns under sökresultatet på Google – kan också locka till klick i listan med sökresultat. Titel&Meta-optimeraren hos Sökmotorkonsult.se hjälper dig att pricka rätt i båda fallen.

4. Häng med i svängarna. Var sjätte googling har aldrig gjorts tidigare. En av anledningarna är trender och nya ord i sökningarna. Google Trends hjälper dig att hålla dig uppdaterad om trendande sökningar som det kan vara värt att optimera efter.

5. Svara publiken. Content är ett bra sätt att driva trafik till din webbplats och få andra att länka till den (något som också värderas högt av Google). Men det krävs att innehållet du delar med dig av är relevant. Answerthepublic.com listar de vanligaste google-frågorna i utifrån olika sökord. Ett smart sätt att hitta ingångar till relevant content.

Barn är inte till salu


Publicerat: 18 december 2017

Skrivet av: Erica Söderlund, Copywriter

Dela:


En självklarhet för de flesta. Ändå säljs fyra barn per minut i sexhandeln runtom i världen. Det vill vi få stopp på.

För tionde året i rad stängdes tre radioprogramledare in i en glasbur för att samla in pengar till Radiohjälpen. 2008 tyckte vi att summan på 3 016 247 kronor var imponerande. Efter det har Musikhjälpen slagit pengarekord år efter år. 2017 års tema var ”Barn är inte till salu” och slutsumman hamnade på hela 74 410 363 kronor.

Vi tycker att detta är ett hemskt – men extremt viktigt – tema och vill såklart också vara med och bidra. Därför valde vi att skänka årets julklapp till just Musikhjälpen. Vi har stora förhoppningar på att Radiohjälpens projekt kommer att hjälpa både kort- och långsiktigt i form av såväl psykologhjälp för drabbade barn som preventiva engagemang för att förhindra att denna industri växer i framtiden. Vill du också vara med och bidra? Den digitala insamlingsbössan är öppen året ut.

Avslutningsvis vill vi också passa på att önska god jul och gott nytt år från hela Nyla-gänget!

Driven projekt­ledare sökes


Publicerat: 14 december 2017

Skrivet av: Caroline Eriksson, VD/Projektledare

Dela:


Vi söker en erfaren projektledare som vill vara med och lyfta Göteborgs mest lovande byrå till nya höjder.

Den vi letar efter får självständigt projektleda uppdrag för stora kunder och stärka relationen med dessa, bearbeta nya kunder och utveckla Nyla Design som byrå. Strategisk digital kompetens är av stor vikt, precis som gedigen erfarenhet av content marketing och affärsutveckling. Du blir en nyckelperson hos oss som får stora möjligheter att påverka ditt egna arbete, din framtid och din arbetsplats. Att lyfta och inspirera kunder såväl som kreatörer är en självklar del av din roll, du växer själv genom att hjälpa andra att växa. För dig som vill vidare i din karriär och bygga något nytt i byråbranschen tillsammans med ett engagerat och sammansvetsat team är detta en perfekt matchning.

Heltid, tillsvidare. Tillträde enligt ök. Urval sker löpande.
Skicka din ansökan med CV snarast till caroline@nyladesign.se

För en bättre kommunika­tions­bransch


Publicerat: 1 december 2017

Skrivet av: Caroline Eriksson, VD

Dela:


Vi har fått #sistabriefen och självklart tar vi oss an uppdraget. Nyla Design ska alltid vara den byrå där jämställdhet är en självklarhet.

Den senaste tidens #metoo-rörelse bara växer och växer. Kvinnor i olika branscher gör upprop mot sexism och ojämställdhet. Först ut var #tystnadtagning, där 576 skådespelare skrev på mot kränkningar inom kulturvärlden. Efter det har allt fler kvinnor och icke-binära organiserat sig och det har kommit upprop från bland annat byggbranschen, läkare, journalister, elever och fackföreningar. Felen och problemen finns i hela vårt samhälle.

#sistabriefen är för vår bransch —  2126 kvinnor och icke-binära i kommunikationsbranschen har skrivit under och publicerat uppropet. Nyla Design tar oss an uppdraget och tillsammans ska vi kämpa mot diskriminering, förtryck och sexism.

Fem saker som alltid gäller på sociala medier


Publicerat: 3 november 2017

Skrivet av: Erik Andersson, Copywriter

Dela:


Med de sociala mediernas diktatoriska algoritmer kan det lätt kännas hopplöst att ens försöka göra rätt. Trots det finns det saker som alltid kommer att gälla när du vill nå ut på Facebook, Instagram och alla de där andra.

Du känner förmodligen igen scenariot. Precis när du lärt dig hyffsat hur du ska göra för att få så många som möjligt att läsa dina inlägg så märker du att siffrorna plötsligt dimper. Anledningen visar sig vara att någon av jättarna bakom de sociala medierna bestämt sig för att göra om spelplanen. Utan att berätta det för någon. Från en dag till en annan gäller tvärt helt nya regler när algoritmerna för spridning plötsligt ändrats.

Trots känslan av uppgivenhet och ”adapt or die”–faktumet finns det ändå naturlagar som alltid kommer att vara på din sida även när du använder sociala medier.

1. Posta bara relevans
Det är lätt att starta kanaler bara för att finnas och posta inlägg bara för att. Du behöver inte alltid önska trevlig helg. Kanske inte god jul eller glad midsommar heller. Väg alltid inläggets värde.

2. Ha bara EN CTA. Punkt!
”Kom och köp”, ”Läs mer på vår hemsida” och en knapp med ”Anmäl mig” kommer inte ge större konvertering. Tvärtom. Siffror visar att för varje CTA tappar du uppmärksamheten hos 80 procent av inläggens mottagare.

3. Hitta sweetspoten!
Ja, du har en sak som du vill säga med ditt inlägg. På samma sätt har mottagarna saker som de vill höra. Det är i beröringspunkterna som ditt inlägg gör mest nytta. Ta inlägget under lupp en gång till – finns det andra sätt att pricka mer rätt?

4. Vänd på dramaturgin
Max tre sekunder. Det är vad du får på sociala medier innan mottagaren scrollar vidare i sitt flöde. Med andra ord – håll inte på godbitarna. Och glöm videos som kräver ljud om det inte går att skapa samma uppmärksamhet med textremsa.

5. Make them care!
Precis som kampanjer i allmänhet är det äkta känslor som får sociala medier-inlägg att lyfta. Engagemang säljer och ser till att det du säger sprids organiskt. Lägg tid på copyn så att ditt innehåll får den uppmärksamhet det förtjänar.

Två nominer­ingar i Svenska Design­priset


Publicerat: 7 september 2017

Skrivet av: Caroline Eriksson, VD/Projektledare

Dela:


Plötsligt händer det. Men inte utan hårt arbete. Just därför är vi mycket stolta över att vi nominerats i två av Svenska Designprisets kategorier 2017.

Från och med måndagen den 11 september kan du rösta på oss i två tävlingskategorier; ”Identitet – Digital” och ”Rörlig bild/film” på Svenska Designprisets webbplats.

Identitet – digital

Webbplatsen vi skapade till Entrance Fastighetsmäkleri är ett av de nominerade bidragen som har chansen att ta hem guldmedalj i kategorin ”Identitet – Digital.” Rösta på oss här!

Entrance webbplats är nominerad i kategorin "Identitet – Digital."

Bildkommunikation – Rörlig bild/film

Pride Varberg-filmen ”Fighten valde oss” tävlar i kategorin ”Bildkommunikation – Rörlig bild/film”. Filmen gjordes i samarbete med Anchor Point Pictures där vi stod för idé och manus. Rösta på oss här!

Sedan är det bara en sak till vi ber er om – att hålla både tummar och tår. Vinnarna kommer att presenteras på prisceremonin på Liseberg den 19 oktober.

För dig som inte hade hört talas om priset tidigare; Svenska Designpriset är en tävling som är öppen för alla som arbetar med grafisk design, formgivning och inom liknande kreativa områden.

AI, AR och VR


Publicerat: 14 augusti 2017

Skrivet av: Erica Söderlund, Copywriter

Dela:


Bokstäver som ständigt är på tal, men vad betyder de? Förkortningar för robotar, spel eller nya blodtyper? Vi leder dig i djungeln.

En hybrid mellan verkligheten och en teknisk värld, så hade en kunnat sammanfatta förkortningarna. Eller en Tellus 2.0 om du så vill. Sedan start har vi använt teknik för att förbättra och förenkla verkligheten. Nu har vi kommit så långt att maskiner kan analysera saker snabbare än människor och vi kan uppleva delar av världen utan att ens behöva lämna hemmet.

AI = Artificial intelligence

Benämningen för den intelligens som kan uppvisas av maskiner. Intelligensen handlar inte bara om att bygga en robot som liknar en människa — och som i mångas skräckscenarion tar över världen. Nej, AI används i allt ifrån rösttjänster i din smarttelefon till översättningstjänster och självkörande bilar.

Enligt YouTube är till exempel AI snabbare än människor på att anmäla olämpliga videos, i vissa fall. Plattformen planerar bland annat att öka antalet maskiner som hjälper till att identifiera extremistiska och terrorrelaterade videos.

AR = Augmented reality

Med hjälp av AR hamnar du i en förstärkt verklighet. Tekniken tillåter dig att blanda det virtuella och det verkliga. Du befinner dig i en verklighet som överlappas av saker du tidigare inte kunnat se där, exempelvis hur en ny byggnad kan komma att se ut i ett område innan det börjat byggas.

Tekniken är även den som används i spel som Pokémon Go, där du kan fånga olika varelser genom att följa en karta över där du befinner dig.

VR = Virtual reality

Med hjälp av VR-teknik och ett par VR-glasögon kan du uppleva en virtuell verklighet. Här kan du uppleva nya platser eller befinna dig mitt i ett spel — utan att lämna rummet. Se hajar simma runt dig på havets botten, bygg en egen värld av klossar eller upplev en ny bergochdalbana innan den byggts.

Influencers — nutidens idoler


Publicerat: 7 augusti 2017

Skrivet av: Erica Söderlund, Copywriter

Dela:


Alla pratar om dem, men vad är grejen egentligen? Influencers. Nutidens idoler och filmstjärnor som vi inspireras av. Hela världen tar ton tillsammans med Kung Louie och sjunger ”Jag vill se ut som du, gå som du, duuu”.

Reklam har alltid använt sig av kända personer för att nå ut till publiken. I dagens mediesamhälle använder allt fler program som blockerar annonser på internet och de undviker reklam-tv. Företag måste tänka om i sin marknadsföring för att nå ut till sin nya publik. Vi behöver skapa reklam som känns trovärdig och ärlig — och där kommer influencers in.

Dagens tips från influencers är som gårdagens tips från vänner och kollegor. Om vi exempelvis är intresserade av att köpa en produkt är mångas första steg att söka på den. Om vi då hittar ett blogginlägg om hur bra produkten är, från en källa som känns äkta — är det mycket större chans att vi köper den.

Företag kan även utöka sin kundkrets genom att få influencers att visa deras produkter i sina kanaler. Vi vill leva samma lush life som Zara Larsson, spela samma spel som PewDiePie, äta samma snacks som Daniel Paris och använda samma hudvårdsprodukter som Kakan Hermansson.

Några tips till dig som är på jakt efter influencers

  • Hitta en person som har en relevant relation till din målgrupp och/eller din produkt.
  • Var inte rädd att välja en influencer med färre följare. De kan i vissa fall kännas mer trovärdiga och ha en mer aktiv publik.
  • Finns det något mer personen kan bidra med till ditt företag? Exempelvis designa en produkt eller synas i en kampanj.
  • Tänk långsiktigt, du vill ha en ambassadör för ditt varumärke och inte byta person varannan vecka.
  • Vad vill du uppnå? Sätt en tydlig plan innan du kontaktar en influencer om samarbete.

Obs! Se till att inte bryta mot några marknadsföringslagar och regler! Det måste vara tydligt att det är reklam, plus vem reklamen kommer ifrån.

Vill du veta mer om hur du kan använda influencers i din marknadsföring? Kontakta oss.