Att våga ta ställning


Publicerat: 31 maj 2017

Skrivet av: Erica Söderlund, Copywriter

Dela:


Jämställdhet, mångfald och HBTQ-rättigheter — det finns många viktiga ämnen som behöver lyftas och synliggöras.

Här på Nyla Design har vi en tydlig värdegrund, nämligen hållbar utveckling. Med vår kommunikation vill vi inspirera och visa hur lätt det är att göra skillnad. Därför listar vi tre företag som tagit ställning för sina åsikter:

Diesel — Make Love Not Walls

Klädföretaget Diesel har skapat en kraftfull kampanj för våren och sommaren 2017. I filmen visar de ett starkt motstånd mot Donald Trumps murplaner och tar tydlig ställning för allas lika värde. Det blir en färgsprakande känslostorm med dans, ett samkönat bröllop och en sprängd mur.

Gillis Edman — Sveriges första HBTQ-certifierade begravningsbyrå

Det behöver inte att vara en exklusiv videokampanj, det räcker också med några kvadratcentimeter kartong för att visa vad en står för. På spårvagnar och bussar visade begravnings- och juristbyrån Gillis Edman tidigare i år att alla ska få hjälp med sin sorg, oavsett vem en älskar. Håller du inte med om deras värdegrund så rekommenderar de dig att söka dig vidare till en annan begravningsbyrå.
”Vi ser allas lika värde och tar ställning i frågor som rör normer, utanförskap och likabehandling”, skriver de på sin hemsida.

Body form — Blood

Nu har det blivit fastställt en gång för alla — mens är inte blått. Vi har fått nog av mensskyddsreklam med kliniska scener och vita fjädrar. Förra året tog det brittiska företaget Bodyform (samma ägare som Libresse) ett stort kliv framåt med sin kampanj Blood, med en slogan som lyder ”Inget blod borde hålla oss tillbaka”. Det är en video som visar kvinnlig styrka och en hel del rött blod.

Att tänka på:

  • Definiera ditt budskap och dess koppling till ditt företag.
  • Se upp för klyschor.
  • Backa inte vid kritik, utan våga ta ditt ställningstagande hela vägen.

Har du och ditt företag något som ni vill förmedla? Kontakta oss, vi hjälper er gärna att kommunicera kring ert sociala ansvarstagande.

Hej Erica Söderlund!


Publicerat: 22 maj 2017

Dela:


Nylas senaste tillskott är visserligen som Rain Man när det gäller färgkoder, men det är inte därför hon är här. Vår nya copywriter Erica Söderlund är här för att leverera idéer, strategier och ord.

Erica har en bakgrund som frilansjournalist och social media manager och beskriver sig själv som nyfiken, med en tendens att snöa in på saker. Och som nybliven bonusmatte kan hon numera utan minsta ironi svara ”långa skogspromenader” när folk frågar om fritidsintressen.

Vad är roligast med copyrollen?

– Att man hela tiden får sätta sig in i nya områden och hitta det intressanta i dem. Själva processen, att först läsa in sig och därefter omvandla det man lärt sig till något som är relevant för målgruppen.

Vad ser du fram emot här på Nyla?

– En variation av uppdrag. Under min första vecka på jobbet har jag redan fått fördjupa mig i ämnen jag aldrig kunnat gissa att jag skulle skriva om. Som Lerums sjöar och vad som är grejen med kontorshotell. Plus att kollegorna verkar härliga.

Några dolda talanger du vill avslöja?

– Efter några år som säljare i färgfackhandeln lärde jag mig att pricka in NCS-koder med kuslig träffsäkerhet. Det är ju ett… partytrick.

Om och hur Ericas skarpa färgseende kan komma till användning framöver återstår att se. Vi är hur som helst glada att ha henne på plats. Välkommen till Nyla!

Content first på ren svenska


Publicerat: 11 maj 2017

Skrivet av: Kristina Modigh, Copywriter

Dela:


Att designa en webb innan man vet vad den ska innehålla är att be om trubbel längre fram. Vi bad vår AD Petter Lissborg förklara varför han alltid pratar om ”content first”.

Tanken är varken ny eller kontroversiell. Fråga vilken digital formgivare som helst vad som ska sättas i första rummet. ”Content is king”, svarar de allihop.

Ändå väljer många att frångå den principen när det väl gäller. Petter Lissborg, AD hos oss på Nyla Design, erkänner villigt att han själv varit där.

– Man börjar med en snygg layout. Väljer bilder, typsnitt, färger. Bestämmer var olika element ska placeras. Fyller på med lorem ipsum. Sen visar man upp alltsammans för kunden, som gör tummen upp. Så långt, allt väl.

Långsamt, tröttsamt, kostsamt

Problemen börjar i nästa fas, när webben ska fyllas med innehåll. Nu grymtar copywritern över att pufftexterna ska vara fyra till antalet och max 300 tecken långa. Samtidigt kommer beställaren in med nytt underlag: ”Det här måste in på startsidan”.

– Det är som att inreda och bemanna en butik innan du vet vad du ska sälja. Designen ska stödja innehållet och ge användaren en bättre upplevelse. Annars är det inte design, utan dekoration, säger Petter.

När innehållet pressas in i en befintlig layout blir processen ofta haltande. Projektet går i stå medan texter och annat material arbetas fram. Formgivaren får dubbelarbete eftersom de tidiga skisserna sällan håller hela vägen. En uppenbar risk är också att slutresultatet inte blir vad det borde.

Omvänt finns mycket att vinna på att börja i rätt ände.

Ett bättre sätt att jobba

Om det främsta syftet med din webbplats är att ge användaren en värdefull upplevelse genom ditt innehåll, ja då borde innehållet också utgöra grunden för designen.

Det betyder att det oftast är bättre att skippa utfyllnadstexten. Petter Lissborg förklarar:

– Så långt det är möjligt gör vi klart innehållet innan vi designar webbar idag. Vi börjar med att definiera övergripande mål. Vilket jobb ska webben göra? Vilka är målgrupperna och vad vill vi att de ska känna, veta och göra? Sen tar vi fram en innehållsprototyp.

Innehållsprototypen blir det första som kunden får se. Den är en slags sitemap – en karta som ger överblick – fylld med skarpa förslag på texter och andra innehållselement. Så gott som allt utom formgivningen är på plats, eller beskrivs tydligt.

Innehåll först leder tankarna rätt

En snygg layout betyder enormt mycket för helhetsintrycket. Vilket är ännu ett skäl att spara den till senare.

– När man väl visar designen, kommer större delen av samtalet att kretsa kring den. Har man då spikat innehållet först, blir det tydligare vilka möjligheter och begränsningar som finns. Man förstår vilket jobb formen ska göra.


Designprocessen enligt Petter:

  1. Börja med övergripande mål och förutsättningar för webben. Red ut frågor som: Vad ska besökarna veta, känna, göra? Vilket innehåll finns redan som fungerar? Hur mycket resurser kan läggas på kontinuerliga uppdateringar?
  2. Skissa fram en struktur. Involvera alla som kommer att jobba med innehållet. Se till att varje föreslagen sida har ett tydligt syfte.
  3. Sätt igång och producera. Ta fram skarpa förslag på texter. Videor, animationer och annat som behöver anpassas till slutdesignen kan beskrivas antingen i ord eller med storyboards.
  4. Välj ett enkelt format som hela teamet kan arbeta i. Det kan vara ett delat Googledokument. Den senaste tiden har vi använt Adobe Experience Design (XD), som än så länge är på betastadiet. Med det kan man ta fram interaktiva prototyper som går att klicka sig igenom. Inte riktigt lika basic som ett textdokument, men väldigt pedagogiskt för kunden.
  5. När innehållet är korrat och klart är det äntligen dags för formgivning. Slå dem med häpnad.

Vill du veta mer om hur vi jobbar med design, webbutveckling eller innehåll? Tveka inte att kontakta oss.

Gör det tunga lätt – våga skippa brödtexten


Publicerat: 28 mars 2017

Skrivet av: Erik Andersson, Copywriter

Dela:


Du har säkert varit där. Med en lååång rapport eller annan längre text som du vill att människor ska hitta till via din digitala kanal. Går det ens när till och med en kortare sammanfattning bara blir stora textmassor som skrämmer iväg vem som helst?

Klart det gör. Med en stor portion mod och lite finess. Det första steget är att våga släppa taget om hur det brukar vara. Att våga gå från dispositionen som du är van vid att följa. Att våga hoppa över den långa brödtexten helt!

Sluta drunkna!

I det mest läsvärda är förklarande ord inte alltid den bästa bindväven. När textblocken blir för stora och för många är risken att det viktiga du ville få fram bara drunknar. Det kan du ändra på genom att göra presentationen på ett annat sätt.

Byt bort utfyllnadsorden

Det är här som finessen kommer in. Sök nya samband som kan binda ihop infon och ersätta onödiga utfyllnadsord. Gruppera och förpacka innehållet på ett sätt som får läsaren att stanna upp och klicka på den där läs mer-länken precis som du ville.

Tre konkreta exempel

Här är tre sätt som kan inspirera till att göra om svåra och tråkiga textblock till något inbjudande som din läsare faktiskt vill läsa.

1. Låt den röda tråden göra jobbet!

I siffertunga situationer är siffrorna rakt på sak själva grejen. Det är ett exempel på röd tråd att utnyttja grafiskt för att skapa uppmärksamhet på ett snyggt och iögonfallande sätt.

2. Utgå från en bild!

Det heter ju att en bild säger mer än tusen ord. Och visst är det här mer lockande än bokstäver i alldeles för långa rader även om det kräver lite mer arbete från dig?

3. Visste du att…

Ofta mår det som du vill lyfta fram bra av att presenteras i rejält kapad form. Genom att ge väl valda smakprov som är lättare att ta till sig lockar vi nyfikenheten till längre vidareläsning.

Vägen Ut-kooperativen uppmärk­sammas i GP


Publicerat: 26 februari 2017

Dela:


I över 15 års tid har Vägen ut-kooperativen hjälpt människor som stått längre från arbetsmarknaden att hitta vägen tillbaka till ett jobb. Vi på Nyla Design är stolta över uppdraget att skapa deras nya webbplats.

Därför är det lite extra kul att få länka till den här GP-artikeln som visar hur bra och hur viktiga Vägen ut-företagen är. Det som en gång började som ett kafé, ett hantverksföretag och ett boende har tills i dag vuxit till hela 13 företag med 105 anställda, där nio av tio startat karriären inom kooperativet via arbetsträning. Och allt pekar på att det bara kommer att bli fler.

Heja Vägen ut, säger vi!

Bild: Jenny Ingemarsson

5 sätt att dela innehåll på Facebook


Publicerat: 30 december 2016

Skrivet av: Kristina Modigh, Copywriter

Dela:


Du har lagt ett gäng timmar på ett nytt inlägg till er webb – ett stycke engagerande innehåll som tydliggör er kompetens. Allt som återstår är att dela det på er Facebooksida. Men nu, en statusuppdatering från mållinjen, vill du inte skriva en mening till.

Det här inlägget är till dig som tömt dina inspirationsreserver. Varsågod – fem exempel på hur du kan formulera och variera dina Facebookuppdateringar så att folk hittar till ditt innehåll, vare sig det är egenproducerat, kuraterat, nytt eller från arkivet.

1. Citat

Välj ut ett citat ur den delade texten. Gärna ett som väcker intresse och reaktioner.

2. Uppmaningen

Uppmana dina följare att t.ex. svara på en fråga, komma med egna synpunkter och tips eller att tagga en vän som de tror kan uppskatta inlägget.

3. ”The curiosity gap”

Att lämna ett ”nyfikenhetsglapp” mellan vad som utlovas och vad som avslöjas, kan vara enormt effektivt om det görs rätt. Risk: Kan uppfattas som cyniskt klickfiske om man drar det för långt.

4. Anspela på något aktuellt

Hittar du något i samtiden som aktualiserar något ni publicerat tidigare? Bra, använd det för att boosta innehållet på nytt.

5. Fokusera på nyttan

Istället för att lyfta fram något i din text – testa att pusha för effekten av att läsa den.

Funderar du på hur du kan nå ut bättre med ditt innehåll, eller skapa mer engagemang i sociala medier? Kontakta oss.

Jämställdhet i en liten ask


Publicerat: 16 december 2016

Dela:


Vad är mindre än fem centimeter långt, gjort av silikon och får fler av världens flickor att komma till skolan? Om du gissat på antingen 1) årets julgåva från Nyla eller 2) en menskopp, är det bara att gratulera – båda svaren är helt korrekta.

Att låta våra kunder bli utan julklappar har blivit en kär tradition för oss. Och de flesta verkar faktiskt bli genuint glada över att vi för samma pengar kan göra skillnad för människor som behöver det lite bättre.

I år har vi valt att stötta ett projekt som gör stor skillnad för flickor och kvinnor i Uganda. Menstrual Cup Uganda (MCU) är en ideell organisation som delar ut gratis menskoppar till personer som är i behov av dessa. De lär också ut hur den ska användas och rengöras, samtidigt som de informerar om reproduktiva rättigheter. 

Mensskydd spelar roll

I Uganda får bristen på hygieniska mensskydd sociala, fysiska och psykiska konsekvenser för människor. Många hanterar sina blödningar med hjälp av tygtrasor, tidningspapper eller genom att ha sina dyrköpta bindor för länge – vilket alltsammans ökar risken för infektioner. Dessa besvär, i kombination med stigmat som finns kring mens, gör att flickor ofta blir hemma från skolan flera dagar i månaden och ibland väljer att helt hoppa av sin utbildning när mensen kommer.

En genial uppfinning

En menskopp kostar under hundralappen och håller i upp till 10 år. Den är ett hygieniskt och effektivt mensskydd som gör att flickor och kvinnor kan delta i alla typer av aktiviteter, alla dagar i månaden. Genom menskopparna och sina utbildningsinsatser förbättrar MCU levnadsvillkoren för fattiga familjer i Uganda och bidrar till ett mer jämställt samhälle med fler utbildade kvinnor. Vi på Nyla Design är glada över att kunna dra ett litet strå till stacken för en så god sak.

Med det sagt, en riktigt god jul och ett gott nytt år önskar hela Nyla-gänget!

Nyla på CSR Forum


Publicerat: 21 november 2016

Dela:


Idag är det äntligen dags för årets höjdpunkt för västsvenskar som vill förena affärer med hållbarhet: CSR Forum på Svenska Mässan. Som stolta medlemmar av CSR Västsverige finns vi självklart på plats.

Även detta år medverkar vi som utställare, dels för att få tillfälle att prata hållbarhet och kommunikation med hundratals engagerade deltagare, dels för att hitta någon att jobba gratis för.

För som ett led i vårt eget hållbarhetsarbete hjälper vi varje år ett företag eller organisation som gör bra saker för omvärlden. Vi gör det pro bono och vårt stöd kommer i den form vi behärskar bäst – kommunikation.

Deltagarna på CSR Forum kommer från en mängd olika sektorer, men har en sak gemensamt: De har alla bestämt sig för att vara en del av en gemensam framåtrörelse. Ett bättre ställe att hitta nästa års pro bono-kund får man leta efter.

Casefilm från Kultur­kalaset


Publicerat: 19 oktober 2016

Skrivet av: Samuel Jonsson, Copywriter

Dela:


För ett par månader sedan fylldes Göteborg med kulturupplevelser i både stort och smått när Göteborgs kulturkalas gick av stapeln. Kulturkalaset, som är en av Nordens största kulturfestivaler, förvandlade stadens gator till ett smörgåsbord av kulturella godbitar att frossa i – allt från opera, konst, musik och gatuteater till food trucks med mat från alla världens hörn.

I år förärades Kulturkalaset med drygt en och en halv miljon besök, och om du var en av de som var på plats så är chansen stor att du såg en hel del grejer som vi på Nyla Design har tagit fram. Göteborgs Kulturkalas genomförs nämligen av vår kund Göteborg & Co, vilket innebar att vi stod för produktionen av en himla massa tryckt material som användes både inför och under kalaset.

Vad sägs till exempel om 1 350 m staketklädsel, 38 annonser, 60 kvm vepor och massor av stortavlor? Totalt resulterade vårt arbete i 174 unika original som trycktes och placerades på väl valda platser runtom i Göteborg.

Självklart gjorde vi ett besök på Göteborgs Kulturkalas för att föreviga så många av våra produktioner som möjligt. Resultatet? Ja, det blev en liten casefilm. Ta en titt!

Fotnot: Nyla Design har stått för produktionen av materialet, medan Stendahls tagit fram idé och strategi.

Klicka här för att komma till vår casesida om Kulturkalaset.

Snabbfotad marknads­föring


Publicerat: 14 oktober 2016

Skrivet av: Kristina Modigh, Copywriter

Dela:


Riktigt snabbfotad reklam, sån där som rullas ut nästan i samma ögonblick som händelsen den anspelar på, är något av en edgesport för marknadsförare. Vi ger exempel på olika sätt att smida medan järnet är varmt.

Högröstade hyllningskörer och rejält med räckvidd finns i potten för den som får till en lyckad realtidskampanj. Minst lika högljudda klagosånger riskerar den som misslyckas. När tid för eftertanke tas ur ekvationen, blir insatsen helt enkelt högre.

Här tittar vi närmare på tre exempel på mer eller mindre smakfull realtidsmarknadsföring. Och så ett fall av motsatsen – det ogreppade tillfället. Vilka tycker du gjorde det bäst?

1. Norwegian och Braxit

Två dagar efter att Angelina Jolie ansökt om skilsmässa från Brad Pitt dundrade flygbolaget Norwegian ut följande budskap:

Norwegians vice marknadschef Stine Steffensen Borke beskriver på sajten Campaign hur företaget snabbt såg en möjlighet att roa och på samma gång berätta om sina låga priser på flighter till Los Angeles.

Och även om vissa förfasade sig över okänsligheten i att slå mynt av en familjeangelägenhet, verkade de flesta ändå se och uppskatta humorn i tilltaget. (En fråga man kan ställa sig så här inom parantes är dock varför den möjliga varianten ”Angelina är singel” ger en annan bismak åt garvet?)

2. Frälsningsarmén och klänningen

Det var en sån där grej som är svår att förklara i efterhand. För inte verkar det vettigt att miljontals människor engagerar sig i ett dåligt foto av en halvsnygg festblåsa. Men internets vägar äro outgrundliga, och i februari 2015 var det just det som hände. En hätsk diskussion utbröt nämligen över vilka färger nyss nämnda klänning hade: var den vit- och guldfärgad eller var den svart och blå?

Du kanske själv involverade dig i debatten? I så fall är du i gott sällskap. Bara första dygnet twittrades det 4,4 miljoner inlägg om den gäckande klänningen. Och därifrån eskalerade det.

Frälsningsarmén var långt ifrån ensamma om att haka på ”Dressgate” i marknadsföringssyfte. Men när masspsykosen väl hade lagt sig, var det deras kampanj för att uppmärksamma våld i nära relationer som lämnat starkast avtryck:

3. American Apparel och (kritik)stormen

Att reklam från American Apparel väcker upprörda känslor är ungefär lika förvånande som att en tweet från Donald Trump gör det. Skandalerna är en byggsten i deras varumärkes-DNA. Men proteststormen som klädföretaget mötte 2012 var ändå utöver det vanliga. Orsaken var en hastigt sjösatt mailkampanj i samband med att orkanen Sandy drog in över östra USA.

Copyn i utskicket, som rullades ut till kunder i områden som hotades av Sandys framfart, löd:

In case you’re bored during the storm. 20 % off everything for next 36 hours.

Orkanen Sandy orsakade enorma skador, ödelade folks hem och skördade åtminstone 285 liv. Så att ha tråkigt var inte vad folk oroade sig mest över när de satt hemma och följde nyheterna. Reaktionerna lät inte vänta på sig och kampanjen sågades unisont av experter, konsumenter och andra som brydde sig om saker som omdöme och taktfullhet.

4. Skittels och ickekommentaren

På tal om Trump och taktfullhet. I ett försök att både hjälpa sin far kampanja och att bräcka densamme i människoförakt, twittrade Donald Trump Jr. (ja, han heter verkligen det) i september ut en bild som jämförde syriska flyktingar med godiset Skittles, med texten:

If I had a bowl of Skittles and I told you just three would kill you. Would you take a handful? That’s our Syrian refugee problem.

Det var inte bara en absurd och missvisande liknelse, det var ett uppviglande propagandagrepp med doft av 1930-tal. Men tweeten var också vad somliga skulle betrakta som ett tillfälle för Skittles del. Spinnet var redan igång och godismärket hade lätt kunnat haka på för att ytterligare positionera sig i folks medvetande. Men Mars Inc, som äger Skittles, gjorde bara ett utlåtande:

Skittles är godis, flyktingar är människor. Mer än så sa man inte. I ett läge där den marknadsmässiga logiken sa att man skulle agera, valde Mars Inc att sätta mänskliga världen främst. De visade att de, för att använda Donald Trumps egna ord, ”lever i den riktiga världen”.