Solljus 2.0


Publicerat: 20 juli 2017

Skrivet av: Caroline Eriksson, Projektledare

Dela:


Visste du att det går att leda solljus inomhus hela 30 våningar ner? Att det är möjligt att njuta av solens strålar på en tunnelbanestation? Vår uppdragsgivare Parans Solar Lighting har skapat en ljusare framtid.

Broschyr

Parans Solar Lighting leder solljus inomhus genom innovativ teknik och design. Det avancerade systemet fångar och leder solens strålar djupt in i byggnader och långt från fönster. Med solljus i kontorsmiljöer, i klassrum och på sjukhus mår vi bättre, lär oss snabbare och blir mer produktiva.

Våra första uppdrag för Parans var att skapa ett bildkoncept och printproduktioner som lyfter fram upplevelsen av Paransljus i inomhusmiljöer. Utmaningen låg i att hitta ett bildspråk och ett grafiskt uttryck som både förmedlar rätt känsla och tilltalar en internationell målgrupp.

Bildkoncept

Att få webbesökare dit du vill


Publicerat: 5 juli 2017

Skrivet av: Erik Andersson, Copywriter

Dela:


Med rätt programvara kan nästan vem som helst lära sig att snitsa ihop en tjusig webbplats. Men att bygga en sajt som faktiskt får besökarna att göra det som webbsajten är tänkt för krävs mer än bara snygg design och coola effekter.

Utformningen och de intuitiva inslagen på din sajt är lika viktig som i vilken annan arkitektur som helst. Jämför med fasaden på en fysisk butik. Med entrédörren på fel ställe kommer färre kunder komma in oavsett hur bra erbjudandet är i skyltfönstret.

Att få besökarna att göra en förutbestämd handling i webbplatssammanhang brukar kallas konvertering och optimeringen av detsamma brukar förkortas CRO – conversion rate optimization. Och precis som i exemplet med den fysiska butiken och dess entrédörr så kommer bra arkitektur, och därmed bra konvertering, inte till av en slump.

Konststycket att konvertera

CRO är i det närmaste en hel vetenskap som inte bara kräver rätt kunskap och erfarenheter. Komplexiteten i hur en besökare reagerar på en sajts gränssnitt gör att den seriöse webbplatsskaparen med fördel testar sig fram till ett bra resultat.

På samma sätt som i fallet med den fysiska butiken kommer besökarna på din webbplats att göra olika saker beroende på hur du väljer att bygga upp sajten. Exempelvis kommer antalet klick på en knapp att variera med knappens utseende men också med knappens placering i gränssnittet, orden som knappen textsätts med och hur många andra objekt som slåss om den totala uppmärksamheten på webbplatsen.

Obama en av vägvisarna

Webbplatsarkitekturens betydelser upptäckte Barack Obamas kampanjansvariga redan under presidentvalsupptakten år 2007. På kampanjsidan testades innovativt flera varianter av det formulär som skulle få demokratiske presidentkandidatens väljare att frivilligt lämna ifrån sig sina e-postadresser. Inte mindre än 24 kombinationer testades, där skicka-knappen märktes med olika uppmaningar och backades upp av skilda media och budskap.

Ovan: Några av variationerna som visades för kampanjsidans besökare. Bildkälla: Optimizely

Resultatet blev tydligt. Knapptexten ”Learn more” i kombination med en bild på hela familjen Obama skulle utmärka sig mot övriga kombinationer. Kombinationen fick cirka tio miljoner människor att signa upp sig, vilket var cirka 40 procent eller cirka 2,9 miljoner fler än originalkombinationen.

Ökningen skulle i slutänden betyda hela 60 miljoner extra dollar i donationer. Intressant är också att teamet bakom kampanjen själva hade en film som favorit, medan testet visade att de rörliga bilderna togs emot allra sämst av webbsajtens målgrupp.

I par med sökmotoroptimering

Slutsatserna om betydelsen för utformningen av Barack Obamas kampanjsida brukar ses som ett av fröna till dagens förståelse för vikten av konvertering och CRO. Klart står, att oavsett om du är blivande president för USA eller inte, så spelar arkitekturen stor roll för din webbplats.

Det räcker inte med att bemästra svårigheten att sökmotoroptimera så att besökarna hittar till dig. En genomtänkt utformning är minst lika viktig för att en hög ranking i sökmotorerna verkligen ska ge dig din önskade utdelning. För att få besökarna dit du vill.

Kärleks­festivalen slog rekord


Publicerat: 4 juli 2017

Skrivet av: Erica Söderlund, Copywriter

Dela:


I helgen badade Varberg i regnbågens alla färger när Pride Varberg ägde rum för tredje året i rad. Vi på Nyla Design är stolta över att vara en av sponsorerna.

Under lördagens parad deltog mellan 500-600 personer, ett rekord mot föregående år. Tillsammans promenerade de för att stå upp för allas rätt över sin egen sexualitet och könsidentitet. Samtidigt belystes årets huvudtema: transpersoners situation.

Tidigare i år var vi med och skapade filmen ”Fighten valde oss” för att lyfta temat. Därför är vi nu extra stolta över resultatet. Det var inte bara antalet paraddeltagare som stod för rekordet, det var också ett större engagemang, fler sponsorer, utställare och människor i parken.

I filmen medverkar Michael Brown, som innan lördagens parad höll en inspirerande föreläsning om sitt liv. Han berättade bland annat om hur han blev sig själv, om de alldeles för vanliga självmordstankarna och hur han idag lever ett liv han aldrig kunnat drömma om.

Har du råkat missa vår film, eller vill se den igen, så finns den här. Hittills har den setts av nästan 33 000 personer!

Fotograf: Anna Lindblom

Gästblogg: Sveriges första film­skapande mäklar­firma


Publicerat: 14 juni 2017

Skrivet av: Erika Bergholm, VD och fastighetsmäklare, Entrance Fastighetsmäkleri

Dela:


Vi bjuder in några av Sveriges mest inspirerande personer att gästblogga om hur de jobbar med kommunikation. Först ut är Erika Bergholm, VD och fastighetsmäklare på Entrance Fastighetsmäkleri, som skriver om sin företagsresa och hur de nått så stora framgångar bland annat i sociala medier.

Att slå sig in

Sommaren 2014, redan innan vi ännu slagit upp portarna, var det inte många som trodde på mig och Entrance Fastighetsmäkleri. Att för det första över huvud taget slå sig in i en stenhård bransch som domineras av stora drakar och gamla strukturer – en bransch som också kämpar mot förutfattade meningar – är tufft nog. Att dessutom göra det som ensam tjej, efter att ha varit hemma med barn och borta från den glödheta innerstadsmarknaden under ett helt år kan tyckas övermodigt. Att säga att jag möttes av en viss skepsis från etablissemanget är inte en överdrift.

Nu snart tre år senare och efter en expansion om 400%, rekordförsäljningar uppradade på löpande band, 3 av de 5 mest uppmärksammade bostadsförsäljningarna i Sverige 2016 och uppmärksammad på Maktlistan 2017 i Arkitektur- & Designsverige, så är det inte samma ljud i skällan…

Lyssna på kunden

Hur har vi då lyckats med detta? Enkelt, vi lyssnade på kunderna istället för branschen. Vi har sett hur bostaden har gått från den trygga vrån till en identitetsbärare. Mitt hem speglar vem jag är. Var jag bor, hur jag bor, hur jag lever mitt liv. Allt sys samman till min livsstil och identitet. DET är vad man köper, inte bara en bostad.

Vi vill visa potentialen i varje bostad och inspirera bostadsspekulanterna. Och för att lyckas med det behöver vi hitta själen i varje lägenhet, vad som gör den unik och speciell. Hur skulle jag själv vilja bo här? Det är aldrig ett eget syfte att uppmärksammas för det vi på Entrance gör i olika sammanhang, det är egentligen bara en lyckosam synergi. Det vi gör har hjärta och själ, och sådant märks, helt enkelt!

Rörliga bilder är överlägset när man vill förstärka en känsla och ibland slår idéerna ner som en blixt från klar himmel – SÅ HÄR måste vi göra.

Känsla för film

Ett sätt att förstärka vårt budskap är genom små korta filmer. Vi har som första mäklarfirman i Sverige börjat producera kortfilmer om lägenheter vi förmedlar. Rörliga bilder är överlägset när man vill förstärka en känsla och ibland slår idéerna ner som en blixt från klar himmel – SÅ HÄR måste vi göra. I de lägena kör vi på så det ryker. Oftast arbetar vi tillsammans med säljarna själva, kanske som statister, eller i huvudroller. Så se upp, det kanske är du som snart får dina 15 minutes of fame…

Fem snabba sociala medier-tips

1. Använd en inspirerande bild
– bilden ska ha ”Det”
– allt du lägger ut representerar varumärket

2. Håll en hög lägstanivå
– kvalitet framför kvantitet

3. Stick ut från mängden
– gör man som alla andra kommer man inte igenom bruset

4. Tänk på timingen
– lägg ut i rätt tid för att inte försvinna ner i flödet

5. Variera men var konsekvent
– det får inte bli tråkigt, varumärket måste utvecklas men ändå ha kvar sin identitet

Fotograf: Anders Bergstedt

Nakenbad, musikflotte och växthusfika


Publicerat: 10 juni 2017

Skrivet av: Erik Andersson, Copywriter

Dela:


Kommunikation, webbdesign och content marketing i all ära. Om sommaren tycker vi på Nyla att det är lite gött att göra annat också. Här följer ett gäng skarpa sommartips till dig i Göteborg med omnejd från sex lika skarpa Nyla-medarbetare.

Nakenbad och bubblor på takterrass

Saltholmens nakenbad är jättehärligt ställe att gå till, både ensam och i grupp. Det finns ett för damer, ett för män och ett gemensamt. Jag tycker det är bra att man kan gå tillsammans med sina tjejkompisar eller sin pojkvän, säger Eleonora Hafström, AD.

Nakenbada på Saltholmen...

– Och så vill jag tipsa om att dricka bubbel eller rosé på Göteborgs takterrasser. Taket, Bellora, Dorsia, Puta Madre och John Scott är bara några ställen där du kan njuta av de göteborgska takåsarna.

...eller drick rosé på takterrassen.

En galen antikaffär

– En bit utanför Göteborg hittar du den galnaste antikaffären du kan tänka dig. Antikladan ligger i Lilla Edet och har över 1 000 kvadratmeter med prylar – allt ifrån gamla koffertar och slagbord till LP-skivor och korvmojsskyltar. En perfekt sommarutflykt, säger Caroline Eriksson, projektledare.

Shoppa loss på Antikladan i Lilla Edet.

”Som Paddan utan Göteborgshistorian”

Musikflotten i Vallgraven är en kul grej om man vill umgås med sina polare men har tröttnat på att hänga i parken. Du betalar 180 kronor, tar med din mat och dryck, och åker långsamt mellan Feskekôrka och Trädgårdsföreningen till kompet av en trubadur, säger Kristin Thunberg, grafisk formgivare.

Flytta parkhänget ombord. Foto: Musikflotten

Glass i stora lass

– Finns det något bättre än en god glass när solen hettar på? Rätt svar är så klart nej! Jag rekommenderar en tur till Linnéplatsen och ett besök på Råda Gelato. För att de har stans godaste glass! De gör glassen från grunden och har massa roliga smaker. Min favorit – kokossorbet, säger Erika Söderlund, copywriter.

Testa kokossorbeten! Foto: Råda Gelato

”Att göra ingenting”

– Sovmorgon, har ingen tipsat om det? Då gör jag det. Sova så länge det bara går och sedan inte göra något på hela dagen. Ingenting. Det är ju så sällan man kan ägna en hel dag åt det. Helt kravlöst. Inga förväntningar. Inga åtaganden. Ingenting, säger Jesper Eriksson, grafisk formgivare.

Lär av en mästare.

Kanalpaddling och växthusfika

– I Vättlefjälls skogar kan man paddla kanot genom gamla väderkvarnskanaler mellan spegelblanka sjöar. Träden hänger trolskt över vattnet och på vissa ställen är det så trångt att två kanoter inte kan mötas. Laga lunch på någon av grillplatserna och om solen tillåter så ingår förstås bad, säger Erik Andersson, copywriter.

Unna dig digital detox i Vättlefjäll. Foto: Steampipe Production Studio

– Om det regnar väljer jag hellre Lärjeåns kafé och trädgårdar. Den nära naturen i åns slingrande dalgång går inte heller av för hackor. Och efter promenaden på spångarna och i de långa trapporna sitter koppen kaffe fint i kaféets växthus.

Att våga ta ställning


Publicerat: 31 maj 2017

Skrivet av: Erica Söderlund, Copywriter

Dela:


Jämställdhet, mångfald och HBTQ-rättigheter — det finns många viktiga ämnen som behöver lyftas och synliggöras.

Här på Nyla Design har vi en tydlig värdegrund, nämligen hållbar utveckling. Med vår kommunikation vill vi inspirera och visa hur lätt det är att göra skillnad. Därför listar vi tre företag som tagit ställning för sina åsikter:

Diesel — Make Love Not Walls

Klädföretaget Diesel har skapat en kraftfull kampanj för våren och sommaren 2017. I filmen visar de ett starkt motstånd mot Donald Trumps murplaner och tar tydlig ställning för allas lika värde. Det blir en färgsprakande känslostorm med dans, ett samkönat bröllop och en sprängd mur.

Gillis Edman — Sveriges första HBTQ-certifierade begravningsbyrå

Det behöver inte att vara en exklusiv videokampanj, det räcker också med några kvadratcentimeter kartong för att visa vad en står för. På spårvagnar och bussar visade begravnings- och juristbyrån Gillis Edman tidigare i år att alla ska få hjälp med sin sorg, oavsett vem en älskar. Håller du inte med om deras värdegrund så rekommenderar de dig att söka dig vidare till en annan begravningsbyrå.
”Vi ser allas lika värde och tar ställning i frågor som rör normer, utanförskap och likabehandling”, skriver de på sin hemsida.

Body form — Blood

Nu har det blivit fastställt en gång för alla — mens är inte blått. Vi har fått nog av mensskyddsreklam med kliniska scener och vita fjädrar. Förra året tog det brittiska företaget Bodyform (samma ägare som Libresse) ett stort kliv framåt med sin kampanj Blood, med en slogan som lyder ”Inget blod borde hålla oss tillbaka”. Det är en video som visar kvinnlig styrka och en hel del rött blod.

Att tänka på:

  • Definiera ditt budskap och dess koppling till ditt företag.
  • Se upp för klyschor.
  • Backa inte vid kritik, utan våga ta ditt ställningstagande hela vägen.

Har du och ditt företag något som ni vill förmedla? Kontakta oss, vi hjälper er gärna att kommunicera kring ert sociala ansvarstagande.

Hej Erica Söderlund!


Publicerat: 22 maj 2017

Dela:


Nylas senaste tillskott är visserligen som Rain Man när det gäller färgkoder, men det är inte därför hon är här. Vår nya copywriter Erica Söderlund är här för att leverera idéer, strategier och ord.

Erica har en bakgrund som frilansjournalist och social media manager och beskriver sig själv som nyfiken, med en tendens att snöa in på saker. Och som nybliven bonusmatte kan hon numera utan minsta ironi svara ”långa skogspromenader” när folk frågar om fritidsintressen.

Vad är roligast med copyrollen?

– Att man hela tiden får sätta sig in i nya områden och hitta det intressanta i dem. Själva processen, att först läsa in sig och därefter omvandla det man lärt sig till något som är relevant för målgruppen.

Vad ser du fram emot här på Nyla?

– En variation av uppdrag. Under min första vecka på jobbet har jag redan fått fördjupa mig i ämnen jag aldrig kunnat gissa att jag skulle skriva om. Som Lerums sjöar och vad som är grejen med kontorshotell. Plus att kollegorna verkar härliga.

Några dolda talanger du vill avslöja?

– Efter några år som säljare i färgfackhandeln lärde jag mig att pricka in NCS-koder med kuslig träffsäkerhet. Det är ju ett… partytrick.

Om och hur Ericas skarpa färgseende kan komma till användning framöver återstår att se. Vi är hur som helst glada att ha henne på plats. Välkommen till Nyla!

Content first på ren svenska


Publicerat: 11 maj 2017

Skrivet av: Kristina Modigh, Copywriter

Dela:


Att designa en webb innan man vet vad den ska innehålla är att be om trubbel längre fram. Vi bad vår AD Petter Lissborg förklara varför han alltid pratar om ”content first”.

Tanken är varken ny eller kontroversiell. Fråga vilken digital formgivare som helst vad som ska sättas i första rummet. ”Content is king”, svarar de allihop.

Ändå väljer många att frångå den principen när det väl gäller. Petter Lissborg, AD hos oss på Nyla Design, erkänner villigt att han själv varit där.

– Man börjar med en snygg layout. Väljer bilder, typsnitt, färger. Bestämmer var olika element ska placeras. Fyller på med lorem ipsum. Sen visar man upp alltsammans för kunden, som gör tummen upp. Så långt, allt väl.

Långsamt, tröttsamt, kostsamt

Problemen börjar i nästa fas, när webben ska fyllas med innehåll. Nu grymtar copywritern över att pufftexterna ska vara fyra till antalet och max 300 tecken långa. Samtidigt kommer beställaren in med nytt underlag: ”Det här måste in på startsidan”.

– Det är som att inreda och bemanna en butik innan du vet vad du ska sälja. Designen ska stödja innehållet och ge användaren en bättre upplevelse. Annars är det inte design, utan dekoration, säger Petter.

När innehållet pressas in i en befintlig layout blir processen ofta haltande. Projektet går i stå medan texter och annat material arbetas fram. Formgivaren får dubbelarbete eftersom de tidiga skisserna sällan håller hela vägen. En uppenbar risk är också att slutresultatet inte blir vad det borde.

Omvänt finns mycket att vinna på att börja i rätt ände.

Ett bättre sätt att jobba

Om det främsta syftet med din webbplats är att ge användaren en värdefull upplevelse genom ditt innehåll, ja då borde innehållet också utgöra grunden för designen.

Det betyder att det oftast är bättre att skippa utfyllnadstexten. Petter Lissborg förklarar:

– Så långt det är möjligt gör vi klart innehållet innan vi designar webbar idag. Vi börjar med att definiera övergripande mål. Vilket jobb ska webben göra? Vilka är målgrupperna och vad vill vi att de ska känna, veta och göra? Sen tar vi fram en innehållsprototyp.

Innehållsprototypen blir det första som kunden får se. Den är en slags sitemap – en karta som ger överblick – fylld med skarpa förslag på texter och andra innehållselement. Så gott som allt utom formgivningen är på plats, eller beskrivs tydligt.

Innehåll först leder tankarna rätt

En snygg layout betyder enormt mycket för helhetsintrycket. Vilket är ännu ett skäl att spara den till senare.

– När man väl visar designen, kommer större delen av samtalet att kretsa kring den. Har man då spikat innehållet först, blir det tydligare vilka möjligheter och begränsningar som finns. Man förstår vilket jobb formen ska göra.


Designprocessen enligt Petter:

  1. Börja med övergripande mål och förutsättningar för webben. Red ut frågor som: Vad ska besökarna veta, känna, göra? Vilket innehåll finns redan som fungerar? Hur mycket resurser kan läggas på kontinuerliga uppdateringar?
  2. Skissa fram en struktur. Involvera alla som kommer att jobba med innehållet. Se till att varje föreslagen sida har ett tydligt syfte.
  3. Sätt igång och producera. Ta fram skarpa förslag på texter. Videor, animationer och annat som behöver anpassas till slutdesignen kan beskrivas antingen i ord eller med storyboards.
  4. Välj ett enkelt format som hela teamet kan arbeta i. Det kan vara ett delat Googledokument. Den senaste tiden har vi använt Adobe Experience Design (XD), som än så länge är på betastadiet. Med det kan man ta fram interaktiva prototyper som går att klicka sig igenom. Inte riktigt lika basic som ett textdokument, men väldigt pedagogiskt för kunden.
  5. När innehållet är korrat och klart är det äntligen dags för formgivning. Slå dem med häpnad.

Vill du veta mer om hur vi jobbar med design, webbutveckling eller innehåll? Tveka inte att kontakta oss.

Gör det tunga lätt – våga skippa brödtexten


Publicerat: 28 mars 2017

Skrivet av: Erik Andersson, Copywriter

Dela:


Du har säkert varit där. Med en lååång rapport eller annan längre text som du vill att människor ska hitta till via din digitala kanal. Går det ens när till och med en kortare sammanfattning bara blir stora textmassor som skrämmer iväg vem som helst?

Klart det gör. Med en stor portion mod och lite finess. Det första steget är att våga släppa taget om hur det brukar vara. Att våga gå från dispositionen som du är van vid att följa. Att våga hoppa över den långa brödtexten helt!

Sluta drunkna!

I det mest läsvärda är förklarande ord inte alltid den bästa bindväven. När textblocken blir för stora och för många är risken att det viktiga du ville få fram bara drunknar. Det kan du ändra på genom att göra presentationen på ett annat sätt.

Byt bort utfyllnadsorden

Det är här som finessen kommer in. Sök nya samband som kan binda ihop infon och ersätta onödiga utfyllnadsord. Gruppera och förpacka innehållet på ett sätt som får läsaren att stanna upp och klicka på den där läs mer-länken precis som du ville.

Tre konkreta exempel

Här är tre sätt som kan inspirera till att göra om svåra och tråkiga textblock till något inbjudande som din läsare faktiskt vill läsa.

1. Låt den röda tråden göra jobbet!

I siffertunga situationer är siffrorna rakt på sak själva grejen. Det är ett exempel på röd tråd att utnyttja grafiskt för att skapa uppmärksamhet på ett snyggt och iögonfallande sätt.

2. Utgå från en bild!

Det heter ju att en bild säger mer än tusen ord. Och visst är det här mer lockande än bokstäver i alldeles för långa rader även om det kräver lite mer arbete från dig?

3. Visste du att…

Ofta mår det som du vill lyfta fram bra av att presenteras i rejält kapad form. Genom att ge väl valda smakprov som är lättare att ta till sig lockar vi nyfikenheten till längre vidareläsning.

Vägen Ut-kooperativen uppmärk­sammas i GP


Publicerat: 26 februari 2017

Dela:


I över 15 års tid har Vägen ut-kooperativen hjälpt människor som stått längre från arbetsmarknaden att hitta vägen tillbaka till ett jobb. Vi på Nyla Design är stolta över uppdraget att skapa deras nya webbplats.

Därför är det lite extra kul att få länka till den här GP-artikeln som visar hur bra och hur viktiga Vägen ut-företagen är. Det som en gång började som ett kafé, ett hantverksföretag och ett boende har tills i dag vuxit till hela 13 företag med 105 anställda, där nio av tio startat karriären inom kooperativet via arbetsträning. Och allt pekar på att det bara kommer att bli fler.

Heja Vägen ut, säger vi!

Bild: Jenny Ingemarsson