5 sätt att dela innehåll på Facebook


Publicerat: 30 december 2016

Skrivet av: Kristina Modigh, Copywriter

Dela:


Du har lagt ett gäng timmar på ett nytt inlägg till er webb – ett stycke engagerande innehåll som tydliggör er kompetens. Allt som återstår är att dela det på er Facebooksida. Men nu, en statusuppdatering från mållinjen, vill du inte skriva en mening till.

Det här inlägget är till dig som tömt dina inspirationsreserver. Varsågod – fem exempel på hur du kan formulera och variera dina Facebookuppdateringar så att folk hittar till ditt innehåll, vare sig det är egenproducerat, kuraterat, nytt eller från arkivet.

1. Citat

Välj ut ett citat ur den delade texten. Gärna ett som väcker intresse och reaktioner.

2. Uppmaningen

Uppmana dina följare att t.ex. svara på en fråga, komma med egna synpunkter och tips eller att tagga en vän som de tror kan uppskatta inlägget.

3. ”The curiosity gap”

Att lämna ett ”nyfikenhetsglapp” mellan vad som utlovas och vad som avslöjas, kan vara enormt effektivt om det görs rätt. Risk: Kan uppfattas som cyniskt klickfiske om man drar det för långt.

4. Anspela på något aktuellt

Hittar du något i samtiden som aktualiserar något ni publicerat tidigare? Bra, använd det för att boosta innehållet på nytt.

5. Fokusera på nyttan

Istället för att lyfta fram något i din text – testa att pusha för effekten av att läsa den.

Funderar du på hur du kan nå ut bättre med ditt innehåll, eller skapa mer engagemang i sociala medier? Kontakta oss.

Jämställdhet i en liten ask


Publicerat: 16 december 2016

Dela:


Vad är mindre än fem centimeter långt, gjort av silikon och får fler av världens flickor att komma till skolan? Om du gissat på antingen 1) årets julgåva från Nyla eller 2) en menskopp, är det bara att gratulera – båda svaren är helt korrekta.

Att låta våra kunder bli utan julklappar har blivit en kär tradition för oss. Och de flesta verkar faktiskt bli genuint glada över att vi för samma pengar kan göra skillnad för människor som behöver det lite bättre.

I år har vi valt att stötta ett projekt som gör stor skillnad för flickor och kvinnor i Uganda. Menstrual Cup Uganda (MCU) är en ideell organisation som delar ut gratis menskoppar till personer som är i behov av dessa. De lär också ut hur den ska användas och rengöras, samtidigt som de informerar om reproduktiva rättigheter. 

Mensskydd spelar roll

I Uganda får bristen på hygieniska mensskydd sociala, fysiska och psykiska konsekvenser för människor. Många hanterar sina blödningar med hjälp av tygtrasor, tidningspapper eller genom att ha sina dyrköpta bindor för länge – vilket alltsammans ökar risken för infektioner. Dessa besvär, i kombination med stigmat som finns kring mens, gör att flickor ofta blir hemma från skolan flera dagar i månaden och ibland väljer att helt hoppa av sin utbildning när mensen kommer.

En genial uppfinning

En menskopp kostar under hundralappen och håller i upp till 10 år. Den är ett hygieniskt och effektivt mensskydd som gör att flickor och kvinnor kan delta i alla typer av aktiviteter, alla dagar i månaden. Genom menskopparna och sina utbildningsinsatser förbättrar MCU levnadsvillkoren för fattiga familjer i Uganda och bidrar till ett mer jämställt samhälle med fler utbildade kvinnor. Vi på Nyla Design är glada över att kunna dra ett litet strå till stacken för en så god sak.

Med det sagt, en riktigt god jul och ett gott nytt år önskar hela Nyla-gänget!

Nyla på CSR Forum


Publicerat: 21 november 2016

Dela:


Idag är det äntligen dags för årets höjdpunkt för västsvenskar som vill förena affärer med hållbarhet: CSR Forum på Svenska Mässan. Som stolta medlemmar av CSR Västsverige finns vi självklart på plats.

Även detta år medverkar vi som utställare, dels för att få tillfälle att prata hållbarhet och kommunikation med hundratals engagerade deltagare, dels för att hitta någon att jobba gratis för.

För som ett led i vårt eget hållbarhetsarbete hjälper vi varje år ett företag eller organisation som gör bra saker för omvärlden. Vi gör det pro bono och vårt stöd kommer i den form vi behärskar bäst – kommunikation.

Deltagarna på CSR Forum kommer från en mängd olika sektorer, men har en sak gemensamt: De har alla bestämt sig för att vara en del av en gemensam framåtrörelse. Ett bättre ställe att hitta nästa års pro bono-kund får man leta efter.

Casefilm från Kultur­kalaset


Publicerat: 19 oktober 2016

Skrivet av: Samuel Jonsson, Copywriter

Dela:


För ett par månader sedan fylldes Göteborg med kulturupplevelser i både stort och smått när Göteborgs kulturkalas gick av stapeln. Kulturkalaset, som är en av Nordens största kulturfestivaler, förvandlade stadens gator till ett smörgåsbord av kulturella godbitar att frossa i – allt från opera, konst, musik och gatuteater till food trucks med mat från alla världens hörn.

I år förärades Kulturkalaset med drygt en och en halv miljon besök, och om du var en av de som var på plats så är chansen stor att du såg en hel del grejer som vi på Nyla Design har tagit fram. Göteborgs Kulturkalas genomförs nämligen av vår kund Göteborg & Co, vilket innebar att vi stod för produktionen av en himla massa tryckt material som användes både inför och under kalaset.

Vad sägs till exempel om 1 350 m staketklädsel, 38 annonser, 60 kvm vepor och massor av stortavlor? Totalt resulterade vårt arbete i 174 unika original som trycktes och placerades på väl valda platser runtom i Göteborg.

Självklart gjorde vi ett besök på Göteborgs Kulturkalas för att föreviga så många av våra produktioner som möjligt. Resultatet? Ja, det blev en liten casefilm. Ta en titt!

Fotnot: Nyla Design har stått för produktionen av materialet, medan Stendahls tagit fram idé och strategi.

Klicka här för att komma till vår casesida om Kulturkalaset.

Snabbfotad marknads­föring


Publicerat: 14 oktober 2016

Skrivet av: Kristina Modigh, Copywriter

Dela:


Riktigt snabbfotad reklam, sån där som rullas ut nästan i samma ögonblick som händelsen den anspelar på, är något av en edgesport för marknadsförare. Vi ger exempel på olika sätt att smida medan järnet är varmt.

Högröstade hyllningskörer och rejält med räckvidd finns i potten för den som får till en lyckad realtidskampanj. Minst lika högljudda klagosånger riskerar den som misslyckas. När tid för eftertanke tas ur ekvationen, blir insatsen helt enkelt högre.

Här tittar vi närmare på tre exempel på mer eller mindre smakfull realtidsmarknadsföring. Och så ett fall av motsatsen – det ogreppade tillfället. Vilka tycker du gjorde det bäst?

1. Norwegian och Braxit

Två dagar efter att Angelina Jolie ansökt om skilsmässa från Brad Pitt dundrade flygbolaget Norwegian ut följande budskap:

Norwegians vice marknadschef Stine Steffensen Borke beskriver på sajten Campaign hur företaget snabbt såg en möjlighet att roa och på samma gång berätta om sina låga priser på flighter till Los Angeles.

Och även om vissa förfasade sig över okänsligheten i att slå mynt av en familjeangelägenhet, verkade de flesta ändå se och uppskatta humorn i tilltaget. (En fråga man kan ställa sig så här inom parantes är dock varför den möjliga varianten ”Angelina är singel” ger en annan bismak åt garvet?)

2. Frälsningsarmén och klänningen

Det var en sån där grej som är svår att förklara i efterhand. För inte verkar det vettigt att miljontals människor engagerar sig i ett dåligt foto av en halvsnygg festblåsa. Men internets vägar äro outgrundliga, och i februari 2015 var det just det som hände. En hätsk diskussion utbröt nämligen över vilka färger nyss nämnda klänning hade: var den vit- och guldfärgad eller var den svart och blå?

Du kanske själv involverade dig i debatten? I så fall är du i gott sällskap. Bara första dygnet twittrades det 4,4 miljoner inlägg om den gäckande klänningen. Och därifrån eskalerade det.

Frälsningsarmén var långt ifrån ensamma om att haka på ”Dressgate” i marknadsföringssyfte. Men när masspsykosen väl hade lagt sig, var det deras kampanj för att uppmärksamma våld i nära relationer som lämnat starkast avtryck:

3. American Apparel och (kritik)stormen

Att reklam från American Apparel väcker upprörda känslor är ungefär lika förvånande som att en tweet från Donald Trump gör det. Skandalerna är en byggsten i deras varumärkes-DNA. Men proteststormen som klädföretaget mötte 2012 var ändå utöver det vanliga. Orsaken var en hastigt sjösatt mailkampanj i samband med att orkanen Sandy drog in över östra USA.

Copyn i utskicket, som rullades ut till kunder i områden som hotades av Sandys framfart, löd:

In case you’re bored during the storm. 20 % off everything for next 36 hours.

Orkanen Sandy orsakade enorma skador, ödelade folks hem och skördade åtminstone 285 liv. Så att ha tråkigt var inte vad folk oroade sig mest över när de satt hemma och följde nyheterna. Reaktionerna lät inte vänta på sig och kampanjen sågades unisont av experter, konsumenter och andra som brydde sig om saker som omdöme och taktfullhet.

4. Skittels och ickekommentaren

På tal om Trump och taktfullhet. I ett försök att både hjälpa sin far kampanja och att bräcka densamme i människoförakt, twittrade Donald Trump Jr. (ja, han heter verkligen det) i september ut en bild som jämförde syriska flyktingar med godiset Skittles, med texten:

If I had a bowl of Skittles and I told you just three would kill you. Would you take a handful? That’s our Syrian refugee problem.

Det var inte bara en absurd och missvisande liknelse, det var ett uppviglande propagandagrepp med doft av 1930-tal. Men tweeten var också vad somliga skulle betrakta som ett tillfälle för Skittles del. Spinnet var redan igång och godismärket hade lätt kunnat haka på för att ytterligare positionera sig i folks medvetande. Men Mars Inc, som äger Skittles, gjorde bara ett utlåtande:

Skittles är godis, flyktingar är människor. Mer än så sa man inte. I ett läge där den marknadsmässiga logiken sa att man skulle agera, valde Mars Inc att sätta mänskliga världen främst. De visade att de, för att använda Donald Trumps egna ord, ”lever i den riktiga världen”.

Rapport från Webbdagarna


Publicerat: 23 september 2016

Skrivet av: Samuel Jonsson, Copywriter

Dela:


De senaste två dagarna har varit extra speciella för våra webbkillar Filip och Petter. De har nämligen varit på Webbdagarna och lyssnat på inspirerande föreläsningar om framtidens kommunikation på nätet.

Själv var jag tyvärr inte på plats, så jag vet ju inte exakt hur det såg ut när de klev in genom dörren till Posthotellet i onsdags, men jag kan tänka mig att det var lite som att släppa lös ett barn i ett lekland efter att ha proppat det fullt med socker. Total eufori.

När man släpper in två webbkillar på webbdagarna.

Men vi tänker såklart inte låta grabbarna behålla allt det roliga för sig själva. Här kommer därför en kort intervju där vi tagit oss friheten att plocka russinen ur deras Webbdagarna-kaka.

Vad tar ni med er från Webbdagarna 2016?

– En sak jag tar med mig är att fortsätta jobba med – och tänka ännu mer på – ”content first” som Per Axbom pratade om i sin föreläsning om Content Marketing. Eftersom allt på nätet konkurrerar är det viktigt att vi ser till att våra kunders innehåll är så lättillgängligt som möjligt. Därför bör man alltid utgå från innehållet först när man skapar nånting till nätet. Där fick vi en bra bekräftelse på att vi tänker rätt här på Nyla, berättar Petter.

– Och när innehållet väl är satt och det är dags för design och programmering så bör man alltid tänka ”mobile first” som Talia Wolf pratade mycket om. Det betyder att vi designar för mobilen i första hand och för desktop i andra hand. Det är visserligen inget nytt fenomen, men man bör alltid påminna sig själv om att den mesta nättrafiken sker på mobilen numera. Så det får bli den andra grejen vi tar med oss, fyller Filip i.

Ungefär två tredjedelar av all trafik på nätet sker via mobila enheter.

– Dessutom var Oli Gardners föreläsning om konvertering väldigt intressant. Han pratade om att ha ett tydligt mål med sin närvaro på nätet och att skala bort så många distraktioner som möjligt. Många jobbar mer med design än innehåll, när man egentligen borde jobba tvärtom för att styra användaren till konvertering på webben. Att skapa konverteringsvänliga webbsidor är ju något vi jobbar med dagligen så det var spännande att höra hans tankar om det, fortsätter Filip.

Fick ni veta nåt om framtiden då?

– Det pratades mycket om trender, teknisk utveckling och annat spännande. Vad som blir grejen med stor G i framtiden återstår väl att se, men några trender just nu är att allt fler företag använder botar till sin kundservice och att man experimenterar mycket med voice control för att underlätta hanteringen av tekniska hjälpmedel. Hannes Sjöblad pratade även om att biohacking blir allt vanligare, vilket är spännande, säger Petter.

– Dessutom är ju VR (Virtual Reality) hett just nu. Vi fick prova ett par VR-glasögon på mässan och det var coolt, avslutar Filip.

Kontentan verkar vara att grabbarna har fått många insikter och är laddade för att dra nytta av sina nya lärdomar i höst. Bli inte förvånad om deras nyvunna kunskaper skulle skina igenom i våra case i framtiden.

Så talar du med en frontend­utvecklare


Publicerat: 9 september 2016

Skrivet av: Kristina Modigh, Copywriter

Dela:


De är notoriskt multitaskande, digitalt uppdaterade – och hyfsat svårlästa. Vi pratar förstås om frontendutvecklarna. Men hur pratar man egentligen MED dem?

Er nya webb ska gå live om två dagar och frågan du har ställt hänger kvar i luften.

”Kan vi testa att flytta den där knappen lite?”

Det är en helt vanlig fråga. Men frontendutvecklaren framför dig, hen som ska få allt att funka och se snyggt ut, tar sig för pannan. Lyhörd som du är, känner du att stämningen inte längre är hundraprocentig.

Hur blev det så här?

Så fick man tydligen inte säga på det här kontoret.

Det är inte alltid lätt att veta hur man ska närma sig en person som mest pratar i förkortningar och skrattar åt sånt här. Tur då, att jag har lärt mig några tricks.

Ja det här var ju kul.

1. Gå ett varv i din utvecklares Birkenstocks

Ja, bildligt talat alltså. För när du sätter dig in i frontendutvecklarens situation går det snart upp för dig att vad som kan te sig som en enkel ändring i själva verket ställer till det på en rad olika sätt.

Knappen du vill rucka på är i det här skedet redan inprogrammerad för att fungera på alla slags skärmar och testad i de 17 vanligaste webbläsarna. Visst går den att flytta, men det kräver sin tid i kodning. Dessutom är den inte slumpmässigt placerad. Den sitter där den sitter för att utvecklaren har koll på användarnas behov och beteende.

2. Säg det med ett exempel

Så länge du själv inte tänker utbilda dig till någon form av webbutvecklare (varför gör du inte det förresten, vet du hur eftertraktade de är?) så får du leva med att ni kommer att tala olika språk. Du kan förstås visa din goda vilja genom ett artigt försök (”Hur går det med markupen då?”), men det troliga är att konversationen börjar halta redan efter första replikskiftet.

En bättre strategi är att prata utifrån konkreta exempel. Samla på dig länkar och skärmavbilder som illustrerar det du vill föreslå (eller kolla t.ex. Siteinspire). Visa dessa för din utvecklare och du ska se att samtalet flyter på fint.

3. Feedbacka hellre förr än senare

Du ska så klart säga precis vad du tycker. Men om möjligt, se till att ge feedback i ett tidigt skede. Framför allt sånt som rör sidans funktioner och navigation är rätt meckigt att ändra på när det väl är satt. Sent inkomna synpunkter kan kosta dig dyrbar tid, reda pengar och inte minst god stämning. För när grunden till webben är lagd har utvecklaren lagt många timmar på att få alla delar att samspela.

Innan du kallar din frontendutvecklare för snarstucken, gå ett varv i hens Birkenstocks.

Till sist, ett bonustips! Utvecklare hör till de yrkesgrupper som folk sällan hör av sig till så länge allt bara funkar. De är helt enkelt svältfödda på beröm, vilket gör att de svarar oerhört bra på komplimanger. Prova själv att flika in ett ”Är det där verkligen bara CSS? Jag trodde man behövde JS för sånt!” eller ”Den där är ju t.om. pixelperfekt i Internet Explorer” någon gång ibland. Tro mig, du kommer att mötas av lika delar tacksamhet och beundran (man är väl lyhörd).

Robert har anlänt


Publicerat: 9 juni 2016

Dela:


Förra veckan dök han upp som en efterlängtad blixt från klar himmel. Robert, alltså – sommarens Final art-förstärkning här på Nyla.

Robert är en alldeles nybakad originalare som de senaste två åren pluggat IP Grafisk produktion & form på YRGO här i Göteborg, efter att ha inlett sin studentkarriär med att läsa produktutveckling med inriktning möbeldesign i Jönköping.

Till vardags bor Robert i Lerum där han gärna spelar diverse TV-spel eller spenderar tid i ungefär samma design- och formprogram som han gör på jobbet – ”för det är ju så himla kul!”.

Förutom sitt färg- och formstarka öga tror Robert att hans största bidrag till Nyla Design kommer att vara hans positiva inställning och att han kanske kommer att bjuda på fika någon dag. Med tanke på att han påstår sig vara osedvanligt duktig på att plocka gott lösgodis har vi stora förhoppningar på den fikastunden.

Kul att ha dig här, Robert! Välkommen!

Kommuni­cera med millennials


Publicerat: 22 april 2016

Skrivet av: Samuel Jonsson, Copywriter

Dela:


Snapchat. Facebook. Reklamtrötthet. Millennials. Generation Z. Instagram. Digital natives. Nittiotalister. Hur gör man egentligen för att kommunicera med ungdomar?

Är du en av alla som får stora skälvan av ordet millennials? Får du handsvett när du hör att din målgrupp är 90-talister? Känner du dig hjälplöst passé när det pratas om stories på Snapchat? Då är detta ett inlägg för dig.

Idag finns nästan 1,2 miljoner 90-talister i Sverige. Och om de inte redan är det, så kommer de snart att vara en av många företags allra viktigaste målgrupper. Men hur når man ut med sitt erbjudande till en målgrupp som ständigt är uppkopplad och som påstås sålla bland budskap mer än någonsin? Det är svårt, men här följer några tips som vi har samlat på oss:

1. Kom ihåg att alla är olika

Nyckeln till att nå 90-talisten är att sluta tänka på dem som en homogen grupp. 90-talisternas stora gemensamma drag är nämligen att de inte har särskilt många gemensamma drag. De är individualister, vana vid att kunna vara som de vill, göra vad de vill och ha tillgång till all information de behöver. Det går alltså inte att generalisera och generationsanpassa sin kommunikation – den måste individanpassas. För att nå fram måste du lära känna de du vill nå, och lära känna dem väl.

Med det sagt så finns självklart några saker som är gemensamt för de flesta millennials: de tilltalas till exempel av humor, de är idealister som drivs av en vilja att bidra till ett bättre samhälle och, till skillnad från en lite äldre generation, så har de inget emot reklam så länge den känns relevant och inte är störande.

2. Skapa ett sammanhang

Humor och idealism är alltså två grepp som tilltalar målgruppen. I undersökningen Ungdomsbarometern svarade 93 procent av de tillfrågade att det är viktigt att alla anstränger sig för att bidra till en bättre värld. När 90-talisten köper något så köper hen inte bara varan eller tjänsten, utan även storyn bakom.

Några som förstått detta är Nike. Redan 2012 gav de till exempel youtubern Casey Neistat fria händer att marknadsföra deras aktivitetsarmband på temat ”Make it Count”. Då gjorde han såhär (du kan vara lugn, videon är safe for work):

Visst, produkten syns i bild några gånger, och visst, han springer ju en hel del. Men framförallt visar filmen hur Casey Neistat lever varumärket Nike – och tilltalar målgruppen på samma gång. ”Just do it”. ”Make it count”. Förverkliga dig själv.

Läxan här är alltså att om du ska sälja till 90-talisten så funkar det inte att enbart prata vara och pris. Du måste förmedla en känsla. Vem blir jag när jag köper din produkt eller tjänst? Kan jag förverkliga mig själv? Bidrar jag till en större nytta?

3. Välj rätt kanal

Dagens ungdom är ständigt uppkopplad. 15 procent av landets tvååringar använder internet dagligen och fler än nio av tio 90-talister använder sig av sociala medier regelbundet. Det finns alltså mängder av kanaler att använda sig av för att nå dem. Men det gäller att välja rätt.

Facebook, Youtube, Instagram och Snapchat är vanligast. I de två sistnämnda är 90-talisterna mest aktiva, och det är också där de bidrar med mest innehåll – framförallt på Snapchat som är 90-talistens favoritkanal för kommunikation med sina vänner. Facebook är mest ett nödvändigt ont där man följer andra utan att bidra med särskilt mycket innehåll, medan Youtube framförallt är en kanal för att fördriva tid och bli inspirerad.

Dessutom: i motsats till vad man kanske kan tro så betyder inte ungdomarnas ständiga uppkoppling att de vill dela allt med alla. Det gäller därför att inte dyka upp oinbjuden på deras arena. Kom ihåg att kommunikation i sociala medier alltid är på mottagarens villkor.

Att välja rätt kanal för rätt budskap är en utmaning.

När du väljer kommunikationskanal gäller det därför att veta vad du vill att din mottagare ska känna och göra. Och det du publicerar i kanalen måste passa in i sitt sammanhang. 90-talisten har trots allt inget emot reklam eller kommunikation från företag i sociala medier – så länge den känns relevant och inte stör, avbryter eller pockar på uppmärksamhet utan anledning.

En annan sak som kan vara bra att veta när du väljer kanal är att majoriteten av 90-talisterna inte förstår vitsen med att läsa en text om det går att få informationen via en bild eller video. Kan vara värt att tänka på när du väljer kanal och paketerar ditt budskap.

Verkar det svårt?

Det är det också. Den krassa sanningen är att det inte finns någon quick fix för att kommunicera med millennials. Det är de som väljer vem och vad de vill följa i sociala medier. Och om du ska få chansen att synas i deras flöden gäller det att du har något intressant att komma med. I slutänden handlar allt om att bygga en relation med din målgrupp och få dem att känna förtroende för ditt varumärke. Och då är det bara din fingertoppskänsla som avgör.

Vill du bli bättre på att kommunicera med ungdomar så finns gott om fingertoppskänsla här på Nyla Design. Hör av dig till oss om du vill veta mer!

Foto: FirmBee & Wokandapix/Pixabay
Källor: Ungdomsfokus2016, Ungdomsbarometern, DM-magasinet #1 2016

Låt oss presentera: Kristin


Publicerat: 7 april 2016

Dela:


Det svänger på Nyla. I måndags gjorde en ny talang entré på bygget och vips blev byrån både hippare och mer musikalisk.

Den senaste medlemmen i Nyla-ensemblen heter Kristin Thunberg. Och som nästan-logoped, DJ, musiker och originalare är hon grym på såväl talad och tonsatt som grafisk kommunikation.

För några år sedan pluggade Kristin på KY-akademin tillsammans med Emmy och Jesper här på Nyla. Därefter jobbade hon på ett tryckeri innan hon efter ett par år bestämde sig för att göra verklighet av en gammal dröm – att bli logoped. Men efter drygt 1,5 år i skolbänken blev saknaden efter Photoshop och InDesign för stor. Och nu är hon här: som Nyla Designs nya originalare.

När Kristin inte jobbar lyssnar hon på musik. Eller spelar skivor. När hon inte gör egen musik, alltså. Kristins stora intresse är nämligen …musik. När tillfälle ges är hon gärna DJ på någon av stadens klubbar. Dessutom är hon mitt uppe i ett eget projekt som kommer att släppas för allmänhetens öron inom kort. Vår perfektionist till originalare ska bara slipa på de sista detaljerna först.

Behöver vi säga vem som ansvarar för musiken på nästa AW? Välkommen, Kristin!