Digitala påskägg – både trams och taktik


Publicerat: 24 mars 2016

Skrivet av: Kristina Modigh, Copywriter

Dela:


Har du koll på internets gömda överraskningar? De digitala påskäggen väcker både nyfikenhet och engagemang.

Upp, upp, ner, ner, vänster, höger, vänster, höger, B, A.

De som vet, vet. Alltså att sekvensen ovan är Konamikoden och inte ett citat ur en Susanne Lanefeldt-video. Det numera klassiska spelfusket dök första gången upp 1986 i Nintendoversionen av Gradius, utvecklat av det japanska företaget Konami.

Är det här en tv-spelsblogg? Nej. Men en liten utläggning kändes nödvändig för att förklara det som händer på brittiska Vouges hemsida när man knappar in just Konamikoden på sitt tangentbord. (Tryck gärna några extra gånger på A:et för maximal effekt.) Samma sak går att roa sig med på Digg, Buzzfeed och förstås på ungefär varannan webbplats som är dedikerad åt webbprogrammering.

En bildgoogling av "Atari Breakout" öppnar ett spel i din webbläsare.

Fenomenet – att gömma små spratt, meddelanden och funktioner i spel, programvara eller filmer – har fått benämningen påskägg eftersom det för tankarna till en traditionsenlig äggjakt. Idag är påskäggen närmast obligatoriska inslag i tv- och datorspel, men det finns också gott om dem på nätet.

Till exempel här:

  • T-Rex-spelet i Chrome
    Öppnar du en ny flik i webbläsaren Chrome när du är utan internet, möts du av ett sedvanligt felmeddelande. Men tryck på mellanslagstangenten så får du ett spel att roa dig med, i brist på surf.
  • Use the force Luke
    Söker du på ovanstående fras på Youtube, en Jedi du blir. Eller ja, du kan flytta på grejer. Med din muspekare. Rätt tufft. Vi går vidare.
  • Diverse Google-sökningar
    Utvecklarna på Google är så generösa med påskäggen att de förärats en egen Wikipedia-lista. Testa till exempel att söka på ”Do a barrel roll”, ”Zerg Rush” eller att bildgoogla ”Atari Breakout”.
  • Kickstarter
    I överkanten på footern (längst ner på sidan) finns en sax. Klicka på den ett par gånger och se vad som händer.

Det sista exemplet är lite mindre plojigt än de övriga; när Kickstarter gömmer ägg är det inte så mycket för att tramsa som för att vara taktiska. De nyttjar det faktum att folk gillar att känna sig listiga, för att helt ogenerat håva in e-postadresser. Och de är inte ensamma om att använda påskägg som lockbete.

När Blocket härom året behövde anställa fler programmerare, placerade de ut tio gömda utmaningar på sajten. De som bäst fann och löste dem blev uppringda. En målgruppsanpassad rekryteringskampanj med påskägg i huvudrollen.

I vintras lade Sony ut en reklamfilm i vilken en tävlingsinstruktion flimrade förbi under 0,03 sekunder. Den som först hörde av sig vann en sprillans ny kameramobil vars autofokus ställer in sig på – just det, 0,03 sekunder. En produktfiness demonstrerades tydligt, samtidigt som Sony gav oss ännu ett exempel på hur man kan sprida information genom att gömma den.

Glad påsk och lycka till med äggjakten!

Så påverkas du av Instagrams nya algoritm


Publicerat: 18 mars 2016

Skrivet av: Samuel Jonsson, Copywriter

Dela:


Har du tillgång till internet? Klart du har. Då har du säkert inte undgått den senaste snackisen i sociala medier: Instagrams nya algoritm.

Vad är det folk snackar om då? Jo, att Instagram ska börja styra vilka bilder och filmer du ser i ditt flöde istället för att presentera allt innehåll i kronologisk ordning.

*paus för ras*

Upprörande. Katastrofalt. Förödande. Ja, rent ut sagt för…väntat?

Mjo, om vi ska vara ärliga så är det nog varken särskilt överraskande eller konstigt. Instagram följer helt enkelt sina sociala medie-kompisar, Facebook och Twitter, som båda redan har liknande funktioner på sina plattformar.

Facebook började faktiskt redan 2009 – du kanske minns hur irriterade vi alla var när vi fick veta att mormors (visserligen ganska tråkiga, men hon är ju ändå mormor) statusuppdateringar om sin dåliga nattsömn inte längre skulle vara det första vi möttes av på morgonen?

Och sen dess har vi inte använt Facebook alls.

Jo, det har vi såklart. För precis som med det mesta här i livet så vänjer man sig ganska snabbt vid förändringar. Idag känns ditt sorterade Facebookflöde som den mest självklara sak i världen, eller hur?

För hur frustrerad man än må vara över den här nyheten så gäller det att komma ihåg att Instagram inte gör detta bara för att jäklas med oss. Såhär sa Kevin Systrom, en av Instagrams grundare, när nyheten släpptes:

– Användarna missar i snitt 70 procent av inläggen i sitt Instagramflöde. På det här sättet säkerställer vi att de 30 procent som användarna faktiskt ser är de bästa 30 procenten.

Instagram ska alltså se till att varje enskild användare får se de bilder och filmer som hen är mest intresserad av. De kommer att hålla koll på vilka användares inlägg du gillar och kommenterar, för att kunna dra slutsatser om vilken typ av innehåll som är mest relevant för just dig. För dig som användare innebär det här framförallt två saker:

1. Du bör visa uppskattning för andras innehåll.

Jag vet. Det är lätt att scrolla förbi utan att interagera ibland. Man vill se men inte röra, så att säga. Men det funkar inte längre. Nu måste du trycka på hjärtat eller slänga iväg en kommentar för att få behålla användaren i ditt flöde. Annars kommer hen gradvis att sållas bort till fördel för andra användare som du har interagerat med mer ofta.

2. Du måste känna din målgrupp och posta relevant innehåll.

Vare sig du är ett företag eller en privatperson så blir det allt viktigare att fundera på vilka dina följare är, vilka behov de har och vad de gillar att se. Det gäller nämligen att hela tiden posta innehåll som är intressant och relevant för just dem, så att du kan bygga en trogen bas med följare som interagerar med dig.

Än så länge vet vi förstås inte exakt hur Instagrams algoritm kommer att se ut, men gissningsvis kommer det att bli viktigare att du skapar innehåll som får regelbunden feedback än att du, då och då, lyckas skapa någon enstaka ”like-raket”.

Söta katter ger många likes, men är det relevant för dina följare?

Vad betyder det för mig som företagare då?

Precis som med all kommunikation gäller det att känna sin målgrupp och att alltid vara relevant. När du postar innehåll i sociala medier så gör du det inte nödvändigtvis för att få många likes, utan för att få ”rätt” likes. Du vill ju nå ut till de följare som faktiskt är intresserade av ditt innehåll och kan tänkas sprida det vidare till andra.

Content marketing (om vi väljer att kalla det så) handlar om att etablera och bibehålla relationer och att skapa lojalitet. Därför bör du tänka smart och långsiktigt. I takt med att konkurrensen hårdnar på internet blir det nämligen allt viktigare att ha en tydlig strategi med sitt innehåll och med sitt användande av sociala medier.

Vill du veta mer om hur du kan jobba med Instagram, Facebook, Twitter eller andra kanaler för att få mer bang för din buck? Hör av dig till oss.

Och förresten. Du följer väl Nyla Design på Instagram?

Ny kund: Göteborg­ & Co


Publicerat: 1 mars 2016

Dela:


Vi har glömt att berätta en grej som hände strax efter att vi vunnit Göteborgs Stads upphandling av produktionsbyråer. Nämligen att vi vann en till. Det känns fantastiskt ärofyllt att få jobba med Göteborg & Co.

Göteborg & Co behöver nog ingen närmare presentation, men här kommer ändå kortversionen: Som ett av Göteborgs Stads bolag verkar de för att stärka bilden av Göteborg som turist-, mötes- och evenemangsstad.

I praktiken betyder detta att de har en himla massa bollar i luften. Alltifrån turistkartor till Kulturkalas roddas parallellt med långsiktiga strategiska uppdrag, så som att låta göteborgarnas idéer för stadens 400-årsjubileum bli verklighet. Till årets event hör t.ex. Gothenburg Green World, Handbolls-EM och North Sea Tall Ships Regatta. Och då har vi inte ens nämnt de årliga arrangemangen som Vetenskapsfestivalen, Julstaden och Göteborgspriset för hållbar utveckling.

Det är inte utan att man blir lite extra lokalpatriotisk.

Vi är redan igång med en rad produktioner. Och bli inte förvånade om vår göteborgska blir bredare ju längre in på året vi kommer.

Välkommen Ulrika


Publicerat: 9 februari 2016

Dela:


Ännu en måndag har passerat och ytterligare en talang har installerat sig på Nylakontoret. Idag välkomnar vi vår nya projektledare Ulrika Lönnroth.

Efter drygt tio år på ICA, varav de sista åtta som projektledare på avdelningen för förpackningsdesign, kan Ulrika knappt gå in i en mataffär längre. Åtminstone inte utan att tvångsmässigt syna kvargburkarna i sömmarna. Utöver den yrkesskadan tar hon med sig värdefulla erfarenheter av varumärkesarbete, tidsplanering, budgetkoll och uppföljning när hon nu träder in som ny projektledare hos oss.

När Ulrika inte jobbar klättrar hon på väggarna. I ett klättercenter tillsammans med sina två barn, vill säga. En spänstig vana som hon kompenserar för genom ett entusiastiskt godisintag. Vi tycker att alltsammans känns mycket lovande och säger än en gång: Välkommen till Nyla!

Senaste Nyla-nytt


Publicerat: 20 januari 2016

Dela:


Om Nyla hade haft ett eget stjärntecken så hade vårt horoskop för 2016 antagligen nämnt utvecklande uppdrag, nya relationer och ett stärkt självförtroende.

Kanske var det Jupiter som stod bra till, men vi vill ju hellre tro att det faktum att vi vann Göteborg stads upphandling av produktionsbyråer berodde på att vi gjort bra ifrån oss. Hur som helst är det något vi är både glada och stolta över. Och det nya året hann faktiskt inte ens börja innan vi färdigställt vårt första uppdrag inom ramavtalet: en kampanj för Hälsolots Majorna Linné som just nu rullar på stans spårvagnar. Näst på tur är ett jobb för Göteborg & Co.

Annars då? Jo, bland våra nuvarande engagemang hittar man en härlig blandning av mode, fisk och fastigheter:

  • För byggföretaget JMs räkning har vi precis formgett en broschyr om deras hållbarhetsarbete. Dessutom är vi med och utvecklar strategier för webbaserad marknadsföring av nya bostadsprojekt, samtidigt som vi producerar innehåll för ett gäng nya projekt. Titta in hos Berghus 3 eller Solstenen om du vill få en tydligare bild.
  • Vi bistår Örgryte Bostads AB med kommunikationsstrategier och produktion inför ett kommande förändringsarbete.
  • Vi har precis inlett ett spännande samarbete med Klädoteket där vi hjälper dem med kommunikationen kring ett kommande event.
  • Green Consulting Group har fått nya, fina trycksaker.
  • Inom kort öppnar ett nytt gym i Göteborg som hjälper dig att komma i form med personlig träning. Deras webbform – den fixar vi.
  • Fastighetsmäklarna Karlsson & Uddares nya webb som vi har designat och utvecklat har just lanserats.
  • En ny webb signerad Nyla ska även fisk- och skaldjurskedjan Fiskhuset få.

Det var väl det hela. Nej vänta – vi ser också fram emot att få förstärkning på kontoret. I början av februari utökas Nylagänget med både en ny copywriter och en projektledare. Mer info kommer inom kort i en blogg nära dig.

Tack Jimmy


Publicerat: 8 januari 2016

Dela:


Så är den här, Jimmys sista jobbdag på Nyla. Efter nästan fem år med oss är det dags för vår härlige copywriter att gå vidare mot nya utmaningar.

Det är ingen idé att vi försöker spela tuffa: Jimmy, du kommer att vara enormt saknad. Men framförallt vill vi tacka dig för att du har varit en så grym kollega och briljant copy i alla år. Vem som nu kommer att stå för vår populärkulturella bildning, ja det är högst oklart.

Det vi däremot vet är att en ny talang är rekryterad. En närmare presentation av den personen kommer i februari.

Klarspråks­skolan: Att skriva eller inte skriva inte


Publicerat: 4 januari 2016

Skrivet av: Kristina Modigh, Copywriter

Dela:


Tyckte du den rubriken var krånglig? Bra. Det är dags för den femte och sista delen av klarspråksskolan, i vilken vi stjäl en billig poäng från samtidens alla livscoacher och guidar dig till bra negationer.

Det kan hända att man får en föreläsning om motivation. Kanske har man bett om den, kanske inte. Kanske har ens chef bokat in den efter att en medarbetarenkät har avslöjat en bristande inställning hos personalen. Hur som helst. Om du någon gång har råkat lyssna till en motiverande föreläsning, så har du med hundra procents (100 %) sannolikhet hört detta:

Hjärnan förstår inte inte.

Följt av:

Försök själv att inte tänka på en rosa elefant.

Och alldeles oavsett vilken inställning du gick därifrån med, måste man faktiskt ge föreläsaren rätt i detta: Ordet inte ställer till det för förståelsen. På samma sätt som ”spring inte ut i gatan!” är en typiskt dålig instruktion till en treåring, är ”missa inte reafynden” en onödigt spretig uppmaning till en mellandagsshoppare.

Skriv positivt

En bra första tumregel är att uttrycka det önskvärda: ”gå på trottoaren”, ”skynda att reafynda”. Men vissa budskap kräver förstås negationer. En bra andra tumregel är därför att låta ett aktivt verb göra jobbet. De aktiva verben är ju som alla vet klarspråkets främsta trotjänare. Här är två exempel på verb som kan ersätta ”inte”: undvik, låt bli.

Alltså:

Använd inte Låt bli negationer – skriv som det är.
Skriv inte Undvik ordet inte – ersätt det med aktiva verb.

Ännu ett användbart alternativ är det lilla prefixet o-.

Det där kändes inte helt tydligt?
Det där kändes otydligt.

Avslutningsvis, innan någon upprört börjar twittra under hashtaggen #inteallainte, är det på sin plats med ett förtydligande. Ordet inte är naturligtvis mycket användbart och ibland alldeles oumbärligt.

Med det sagt. Klarspråksskolan är härmed avslutad, och det är INTE klokt vad fort det har gått! Det känns som igår som vi diskuterade meningsbyggnad, pratade om närvaro och personliga pronomen, varnade för tre trista typer av ord och hittade formen. Har du läst alla delar? Bra, då är det examensdags. Seså, på med finkläderna och ge dig ut och bada i någon fontän – det har du förtjänat. Och vill du veta mer om klarspråk eller få hjälp att skriva, språkgranska eller bearbeta dina texter? Kontakta oss.


Läs fler delar av Nylas klarspråksskola

Del 1: Meningsbyggnad
Del 2: Vem där?
Del 3: Ordval
Del 4: Tre knep för att komma i form


En god jul för ett gott nytt Sverige


Publicerat: 14 december 2015

Dela:


Varje jul skänker vi en gåva till de som behöver det lite mer än vad vi själva gör. I år går vår julgåva till Västra Hisingen Basket och deras satsningar på att välkomna ensamkommande flyktingbarn och -ungdomar.

– Västra Hisingen Basket är en basketklubb som anordnar träningar och turneringar för ensamkommande flyktingar. Det är vårt sätt att skapa en mötesplats och göra något roligt för de barn och ungdomar som anländer till Göteborg, säger Ali Tabrizi.

För att sprida kännedom om Västra Hisingen Baskets initiativ har Ali Tabrizi besökt flera av Göteborgs asylboenden, och med hjälp från social resursförvaltning har de nått ut till de flesta boenden i Göteborgsområdet. Det svåra har snarare varit praktiska detaljer, som att få logistiken att fungera.

– Det bästa är att se glädjen hos ungdomarna. Det är för deras skull vi gör det här.

Den 21 november anordnade de sin första basketturnering för nyanlända barn och flyktingar: Welcome to Sweden Basketball, i Sjumilahallen i Biskopsgården. Förhoppningen är att det ska bli ännu fler turneringar framöver. För de inblandade är drivkraften att göra något positivt av vad som annars uppfattas som problem: Biskopsgården, integration, flyktingkrisen och Sveriges hanterande av detsamma.

– När man träffar ungdomar som har haft svåra upplevelser blir man ödmjuk. I politiken pratas det om siffror och volymer, men det är först när man får ta del av verkliga människoöden som man kan förstå.

Ett varmt välkomnande

Ali vet själv hur det är att fly till ett främmande land. 1985 flydde han med sin familj från kriget i Iran.

– Vi hade släkt som bodde här redan och vi migrerade med pass och flyg. Vår flykt var inte lika problematisk som många andras. Och eftersom jag bara var tio år när vi kom till Sverige lärde jag mig snabbt språket. Men nätverket och möjligheterna som etniska svenskar får från start, och genom sina föräldrar, saknades. Med den här satsningen vill jag rätta det.

I år har ingen kunnat undgå flyktingkrisen. Nyhetsflödet har dominerats av överfyllda gummibåtar på Medelhavet och människor som är beredda att riskera livet för att fly sina hemland. För oss på Nyla Design var det ingen fråga om saken. Vår julgåva skulle gå till att välkomna ensamkommande flyktingbarn och -ungdomar till deras nya hemland – Sverige.

Med det sagt, god jul och gott nytt år!

God Jul

Illustration: Camia Pia
Foto: AnnaCarin Isaksson

Klarspråks­skolan: Tre knep för att komma i form


Publicerat: 30 oktober 2015

Skrivet av: Kristina Modigh, Copywriter

Dela:


Böj, sträck och kniiip? Nej då, vi vill inte bidra till ökad hälsohets. Däremot till tajtare texter. I klarspråksskolans fjärde del sätter vi formen i fokus.

Välkommen tillbaka till Nylas klarspråksskola. Har du missat de tidigare lektionerna? Ingen fara, du hade säkert giltiga skäl. Använd bara länkarna längst ner i inlägget för att läsa ikapp och maila mig en sammanfattning av allt du har lärt dig så kan vi gå vidare sen. Okej?

Okej! Den här gången ska vi koppla ett brett grepp om textens utformning och struktur. Eftersom listor brukar gå hem i stugorna (se punkt två nedan), presenteras dagens lärdomar i just listform. Voilà, här kommer tre knep för en formstark text:

1. Flytta tyngdpunkten uppåt

Din läsare är upptagen, kräsen och lättdistraherad. Det måste du åtminstone utgå från. Därför är det sällan en god idé att spara det bästa till sist. Tvärtom bör dina tyngsta argument, de starkaste fördelarna med ditt erbjudande och dina viktigaste poänger framgå tidigt. Du kan, om du vill, tänka på dispositionen som en elitsimmares V-formade kropp.

*paus för att tänka på en elitsimmares kropp*

Alternativet är att du lyckas bygga upp så starka förväntningar på den rafflande avslutningen att man bara måste läsa vidare. Det funkar förstås det med.

Vi tar väl en bild också.

2. Gör en punktinsats

Det verkar som att vi är programmerade att gilla punktlistor. Kanske är det för att de funkar som hjälpsamma assistenter, som varsamt tar dig i handen och berättar vad du ska rikta din uppmärksamhet mot. Kolla själv på den här helt vanliga meningen:

”Vi samlar in information om de personer och grupper du har kontakt med och hur du samverkar med dem, exempelvis vilka personer du kommunicerar mest med eller vilka grupper du brukar dela med.”

Och nu – samma innehåll i en punktlista:

Vi samlar in information om

  • de personer och grupper du har kontakt med
  • hur du samverkar med dem
  • vilka personer du kommunicerar mest med
  • vilka grupper du brukar dela med.

Okej, det blev kanske inte glasklart vad Facebook samlar in för info om dig men nog blev det mer lättläst?

*paus för kontemplation*

3. Anlita en PF™

Ibland när du tror att en text är krånglig är det i själva verket layouten som jobbar mot dig. Det är dags att anlita ett proffs. Att skicka din text till en Professionell Formgivare™ är som att låta den åka på yoga camp. Den kommer tillbaka snyggare än någonsin och med en harmonisk, självsäker utstrålning. Hade den varit en person, hade den varit odräglig. Men som text är den charmant. Marginalerna är tilldragande, styckesmarkeringen oklanderlig och radavståndet som en jäkla smekning.

Några av Nylas Professionella Formgivare™

Vill du veta mer om klarspråk eller få hjälp att skriva, språkgranska eller bearbeta dina texter? Kontakta oss.


Läs fler delar av Nylas klarspråksskola

Del 1: Meningsbyggnad
Del 2: Vem där?
Del 3: Ordval
Del 5: Att skriva eller inte skriva inte


Klarspråks­skolan: Ordval


Publicerat: 14 september 2015

Skrivet av: Kristina Modigh, Copywriter

Dela:


Plötsligt säger alla ”content”, eller ”benchmarking”. Du kanske kommer på dig själv med att prata om ”allokering av resurser”. Det är dags för del 3 i Nylas klarspråksskola.

Det är lättare än vad man kan tro att krångla till det. Med Nylas klarspråksskola vill vi vägleda dig runt de vanligaste fallgroparna som skrämmer läsaren på flykt. Del 1 var en lektion i meningsbyggnad och i del 2 predikade vi vikten av närvaro. Denna tredje del handlar om textens mest basala byggstenar: orden.

Det finns en hel del att säga om ordval. Här hissar vi en vänlig varningsflagg för tre typer av ord: de krångliga, de tomma och de interna.

1. De krångliga orden

Du vet att du har använt ett krångligt ord när din läsare får ett djupt veck mellan ögonbrynen. Testa din text på en kollega och se efter själv. Det här är ett krångligt ord: anmälning. Ser du sur ut? I så fall beror det på att du just har läst ett verbalsubstantiv.

”Anmäl dig senast den 17 november” låter betydligt trevligare än ”Anmälning sker senast den 17 november”, eller hur? Det beror dels på det personliga pronomenet, dels på att vi föredrar verb framför substantiv. Åtminstone ur ett klarspråksperspektiv. Sensmoral? Gör inte substantiv av verb.

Alltså. Istället för: Branschen har genomgått en kraftig förändring, skriv hellre: Branschen har förändrats kraftigt.

Verbalsubtantiven är en typ av ord som är onödigt krångliga. Det finns förstås fler. Värt att nämna är exempelvis långa sammansättningar och den typ av ålderdomliga/stela ord som finns med i Regeringskansliets svarta lista. Låt rynkan i pannan vägleda dig.

2. De tomma orden

Ett tomt ord känns igen på dess eftersmak. Du har sagt något utan att säga något. Kvar dröjer sig en liten pulshöjning och tanken hoppas ingen frågar vad jag menar. Vi har alla varit där.

De tomma orden kommer precis som de krångliga i flera skepnader. Här finns t.ex. de slitna (utvecklingsorienterad, unik), de vaga (dynamisk, process) och modeorden – ord vi plötsligt känner att vi behöver få in i en mening, lite oavsett hur (agilt, leverabler, leads). Ett eget inlägg skulle förresten kunna ägnas åt de engelska orden.

OBS: Ibland måste man så klart få skriva process, eller agilt. Gör vad du måste, men var också beredd på frågan Vad menar du?

3. De interna orden

Ord smittar. Om alla på din arbetsplats till exempel börjar säga ”ända in i kaklet” är risken överhängande att du själv snart blir smittbärare, hur töntigt du än tycker att det låter från början. Det krävs helt enkelt en självständighet av stål för att stå emot.

Nästan alla branscher, arbetsplatser och kompisgäng har sina egna gloslistor. De interna orden skapar mys och sammanhållning. Du måste inte sluta använda dem. Du måste bara sluta göra det offentligt.

Vill du veta mer om klarspråk eller få hjälp att skriva, språkgranska eller bearbeta dina texter? Kontakta oss.


Läs fler delar av Nylas klarspråksskola

Del 1: Meningsbyggnad
Del 2: Vem där?
Del 4: Tre knep för att komma i form
Del 5: Att skriva eller inte skriva inte