Byrålingo

Av: Erica Söderlund, copywriter | 17 januari

Vad är USP:en? Fick du en bra ROI? Är CTA:n tydlig? Vi har sammanställt en ordlista över trebokstavsförkortningar som nästan blivit egna ord i reklamlingon.

Har du en kollega som gillar att slänga sig med förkortningar eller engelska uttryck? Du kanske är ny på en byrå eller har en släkting med reklammun? Efter dessa glosor kan du undvika missförstånd — eller överraska under nästa samtal!

CTA = Call to action
Något vi vill att kunden ska göra efter att ha sett en annons/hemsida. Exempel på detta är ”Läs mer här”, ”Boka visning” och ”Anmäl dig idag”.

KPI = Key performance indicator
Nyckeltal som används för att mäta effektivitet. Du kan mäta allt ifrån vinstmarginaler och kundnöjdhet till väntetider.

ROI = Return on investment
Avkastning på investering. Genom att beräkna förhållandet mellan vinster och kostnader kan du utvärdera effektiviteten av en investering. Alltså hur mycket pengar du faktiskt tjänar på tygkassarna du sålt, när du räknat bort produktionskostnaderna.

SEO = Search engine optimization
Sökmotoroptimering som går ut på att få sin webbsida att rangordnas så högt upp som möjligt i sökmotorer. Det kan exempelvis vara att nämna viktiga nyckelord, formatera rubriker på rätt sätt och att beskriva de bilder som används i text.

TBD = To be determined
Ett beslut som ännu inte fattats. Vad ska vi fokusera på i nästa kampanj? Vilken av bilderna ska vara på omslaget? Vad ska vi äta till middag? Är det inte bestämt än så är det TBD.

USP = Unique selling point
Det mest unika som utmärker ett projekt eller en vara. Det kan vara ett flygbolags låga priser, ett hotells centrala läge eller en pizza med ostkant.

Lycka till!

Bonus:
GIF = Graphics Interchange Format
Bildkomprimering som låter dig skapa animationer av bilder. Det betyder alltså inte Good internet find, som en kan tro.

Vi blev lika förvånade som Michael!

Kategorier