Koncept, kampanj, event
Närvaron av Skövde högskolas spelutvecklarutbildningar och flera lokalt etablerade spelföretag har gjort staden till en av Sveriges främsta gamingstäder. Samtidigt saknas en gemensam arena som tar vara på just detta. Eller ja, saknades.
Skövde är gaming
Skövde högskola erbjuder några av landets bästa utbildningar för den som tänker sig en framtid inom spelutveckling. Det har bidragit till att göra staden till en central punkt för gaming. Det har sedan en tid tillbaka funnits önskemål från studenterna på högskolan att hitta en ny plats för sin spelmässa, men det har saknats en arena. Vårt jobb blir att skapa den. Fram med den stora trumman.
En hyllning och en gemensam sak
Köpcentrumet Commerce i Skövde blev under våren 2024 den nya samlingsplatsen för alla gamers. Med fast förankring i den varumärkesstrategi vi tagit fram för Commerce utgick arbetet från konceptet "Local Heroes", som syftar till att lyfta lokala aktörer. Ett digert kontaktarbete tog vid där nästan varenda nod i spel-Skövde (med omnejd) rycktes i. Mötena blev många och engagemanget stort, från bland annat lokala spelutvecklare, hyresgästen Kappa Bar – och givetvis från Skövde Högskola. Med spelmässan som grande finale landade beslutet i att avsätta en hel månad till förmån för gaming.
Med oss fick vi också flera för kulturen relevanta aktörer, med besök av exempelvis Legendz energidrycker och lanseringseventet för det efterlängtade och svenskutvecklade storspelet V-Rising.
Commerce förvandlas till GamesCommerce
För att verkligen accentuera magnituden av satsningen stöpte vi om Commerce varumärke i sin helhet. Vi lät den grafiska profilen genomgå en Take-Over, med ny färgpalett, nytt bildspråk och – inte minst – nytt namn och logotyp som andades gaming. Ett djärvt avsteg från det ordinära fokuset på mode och inspiration.
Gaming är för alla – då är det bäst att alla hör
Med aktivering på såväl webb som genom videos och stories i Meta skapade vi en medial spridning värdig Commerce största satsning på länge. Men givetvis fanns det också goda incitament till besök genom aktivering i köpcentret, med möjligheter för regelrätt gaming i form av spelstationer i regi av Kappa Bar. Det kanske mest iögonfallande inslaget och en av de främsta inramningarna blev nog emellertid Long Street Lane – en hinderbana för barn (och flexibla vuxna?) i härligt retro-doftande speldesign.
Skövde fick med råge sin nya arena för spel. Och för dig som missade chansen: GamesCommerce kommer tillbaka även kommande år.