IT’S ALL FUN AND GAMES

Skövde är gaming

Skövde högskola erbjuder några av landets bästa utbildningar för den som tänker sig en framtid inom spelutveckling. Det har bidragit till att göra staden till en central punkt för gaming. Det har sedan en tid tillbaka funnits önskemål från studenterna på högskolan att hitta en ny plats för sin spelmässa, men det har saknats en arena. Vårt jobb blir att skapa den. Fram med den stora trumman.

En hyllning och en gemensam sak

Vi bestämde oss för att ta ut svängarna. Vilka mer kunde tänkas vara sugna på ett spel-event? Med fast förankring i den varumärkesstrategi vi tagit fram för Commerce räkning utgick arbetet i den punkt som kallas för Local Heroes och som syftar till att bidra till att lyfta lokala aktörer. Ett digert kontaktarbete tog vid där snart sagt varenda nod i spel-Skövde (med omnejder) rycktes i. Mötena blev många och engagemanget stort, från bland annat lokala spelutvecklare, hyresgästen Kappa Bar – och givetvis Skövde Högskola. Med spelmässan som grande finale landade beslutet i att avsätta en hel månad till förmån för gaming.

Med oss fick vi också flera för kulturen relevanta aktörer, med finfint besök av exempelvis Legendz energidrycker och lanseringseventet för det efterlängtade och svenskutvecklade storspelet V-Rising.

Commerce förvandlas till GamesCommerce
Som en del i att verkligen accentuera magnituden av satsningen lånade vi ut Commerce varumärke i sin helhet. Vi lät Commerce genomgå en Take-Over, där profilen temporärt omstöptes i grunden – ny färgpalett, nytt bildspråk och – inte minst – nytt namn och logotyp som formligen osar gaming. Ett djärvt avsteg från det ordinära fokuset på mode och inspiration. Men så förnöjer ju också omväxlin

Gaming är för alla – då är det bäst att alla hör

Med aktivering på såväl webb som genom videos och stories i Meta skapade vi en medial spridning värdig Commerce största satsning på länge. Men givetvis fanns det också goda incitament till besök genom aktivering i köpcentret, med möjligheter för regelrätt gaming i form av spelstationer i regi av Kappa Bar. Det kanske mest iögonfallande inslaget och en av de främsta inramningarna blev nog emellertid Long Street Lane – en hinderbana för barn (och flexibla vuxna?) i härligt retro-doftande speldesign. 

I slutändan fick Skövde med råge sin arena för spel. Och för dig som missade chansen: GamesCommerce kommer tillbaka även kommande år.

Vill du veta mer?
Prata med Hanna Ringmark.