Content first på ren svenska


Publicerat: 11 maj 2017

Skrivet av: Kristina Modigh, Copywriter

Dela:


Att designa en webb innan man vet vad den ska innehålla är att be om trubbel längre fram. Vi bad vår AD Petter Lissborg förklara varför han alltid pratar om ”content first”.

Tanken är varken ny eller kontroversiell. Fråga vilken digital formgivare som helst vad som ska sättas i första rummet. ”Content is king”, svarar de allihop.

Ändå väljer många att frångå den principen när det väl gäller. Petter Lissborg, AD hos oss på Nyla Design, erkänner villigt att han själv varit där.

– Man börjar med en snygg layout. Väljer bilder, typsnitt, färger. Bestämmer var olika element ska placeras. Fyller på med lorem ipsum. Sen visar man upp alltsammans för kunden, som gör tummen upp. Så långt, allt väl.

Långsamt, tröttsamt, kostsamt

Problemen börjar i nästa fas, när webben ska fyllas med innehåll. Nu grymtar copywritern över att pufftexterna ska vara fyra till antalet och max 300 tecken långa. Samtidigt kommer beställaren in med nytt underlag: ”Det här måste in på startsidan”.

– Det är som att inreda och bemanna en butik innan du vet vad du ska sälja. Designen ska stödja innehållet och ge användaren en bättre upplevelse. Annars är det inte design, utan dekoration, säger Petter.

När innehållet pressas in i en befintlig layout blir processen ofta haltande. Projektet går i stå medan texter och annat material arbetas fram. Formgivaren får dubbelarbete eftersom de tidiga skisserna sällan håller hela vägen. En uppenbar risk är också att slutresultatet inte blir vad det borde.

Omvänt finns mycket att vinna på att börja i rätt ände.

Ett bättre sätt att jobba

Om det främsta syftet med din webbplats är att ge användaren en värdefull upplevelse genom ditt innehåll, ja då borde innehållet också utgöra grunden för designen.

Det betyder att det oftast är bättre att skippa utfyllnadstexten. Petter Lissborg förklarar:

– Så långt det är möjligt gör vi klart innehållet innan vi designar webbar idag. Vi börjar med att definiera övergripande mål. Vilket jobb ska webben göra? Vilka är målgrupperna och vad vill vi att de ska känna, veta och göra? Sen tar vi fram en innehållsprototyp.

Innehållsprototypen blir det första som kunden får se. Den är en slags sitemap – en karta som ger överblick – fylld med skarpa förslag på texter och andra innehållselement. Så gott som allt utom formgivningen är på plats, eller beskrivs tydligt.

Innehåll först leder tankarna rätt

En snygg layout betyder enormt mycket för helhetsintrycket. Vilket är ännu ett skäl att spara den till senare.

– När man väl visar designen, kommer större delen av samtalet att kretsa kring den. Har man då spikat innehållet först, blir det tydligare vilka möjligheter och begränsningar som finns. Man förstår vilket jobb formen ska göra.


Designprocessen enligt Petter:

  1. Börja med övergripande mål och förutsättningar för webben. Red ut frågor som: Vad ska besökarna veta, känna, göra? Vilket innehåll finns redan som fungerar? Hur mycket resurser kan läggas på kontinuerliga uppdateringar?
  2. Skissa fram en struktur. Involvera alla som kommer att jobba med innehållet. Se till att varje föreslagen sida har ett tydligt syfte.
  3. Sätt igång och producera. Ta fram skarpa förslag på texter. Videor, animationer och annat som behöver anpassas till slutdesignen kan beskrivas antingen i ord eller med storyboards.
  4. Välj ett enkelt format som hela teamet kan arbeta i. Det kan vara ett delat Googledokument. Den senaste tiden har vi använt Adobe Experience Design (XD), som än så länge är på betastadiet. Med det kan man ta fram interaktiva prototyper som går att klicka sig igenom. Inte riktigt lika basic som ett textdokument, men väldigt pedagogiskt för kunden.
  5. När innehållet är korrat och klart är det äntligen dags för formgivning. Slå dem med häpnad.

Vill du veta mer om hur vi jobbar med design, webbutveckling eller innehåll? Tveka inte att kontakta oss.