Digitala påskägg – både trams och taktik


Publicerat: 24 mars 2016

Skrivet av: Kristina Modigh, Copywriter

Dela:


Har du koll på internets gömda överraskningar? De digitala påskäggen väcker både nyfikenhet och engagemang.

Upp, upp, ner, ner, vänster, höger, vänster, höger, B, A.

De som vet, vet. Alltså att sekvensen ovan är Konamikoden och inte ett citat ur en Susanne Lanefeldt-video. Det numera klassiska spelfusket dök första gången upp 1986 i Nintendoversionen av Gradius, utvecklat av det japanska företaget Konami.

Är det här en tv-spelsblogg? Nej. Men en liten utläggning kändes nödvändig för att förklara det som händer på brittiska Vouges hemsida när man knappar in just Konamikoden på sitt tangentbord. (Tryck gärna några extra gånger på A:et för maximal effekt.) Samma sak går att roa sig med på Digg, Buzzfeed och förstås på ungefär varannan webbplats som är dedikerad åt webbprogrammering.

En bildgoogling av "Atari Breakout" öppnar ett spel i din webbläsare.

Fenomenet – att gömma små spratt, meddelanden och funktioner i spel, programvara eller filmer – har fått benämningen påskägg eftersom det för tankarna till en traditionsenlig äggjakt. Idag är påskäggen närmast obligatoriska inslag i tv- och datorspel, men det finns också gott om dem på nätet.

Till exempel här:

  • T-Rex-spelet i Chrome
    Öppnar du en ny flik i webbläsaren Chrome när du är utan internet, möts du av ett sedvanligt felmeddelande. Men tryck på mellanslagstangenten så får du ett spel att roa dig med, i brist på surf.
  • Use the force Luke
    Söker du på ovanstående fras på Youtube, en Jedi du blir. Eller ja, du kan flytta på grejer. Med din muspekare. Rätt tufft. Vi går vidare.
  • Diverse Google-sökningar
    Utvecklarna på Google är så generösa med påskäggen att de förärats en egen Wikipedia-lista. Testa till exempel att söka på ”Do a barrel roll”, ”Zerg Rush” eller att bildgoogla ”Atari Breakout”.
  • Kickstarter
    I överkanten på footern (längst ner på sidan) finns en sax. Klicka på den ett par gånger och se vad som händer.

Det sista exemplet är lite mindre plojigt än de övriga; när Kickstarter gömmer ägg är det inte så mycket för att tramsa som för att vara taktiska. De nyttjar det faktum att folk gillar att känna sig listiga, för att helt ogenerat håva in e-postadresser. Och de är inte ensamma om att använda påskägg som lockbete.

När Blocket härom året behövde anställa fler programmerare, placerade de ut tio gömda utmaningar på sajten. De som bäst fann och löste dem blev uppringda. En målgruppsanpassad rekryteringskampanj med påskägg i huvudrollen.

I vintras lade Sony ut en reklamfilm i vilken en tävlingsinstruktion flimrade förbi under 0,03 sekunder. Den som först hörde av sig vann en sprillans ny kameramobil vars autofokus ställer in sig på – just det, 0,03 sekunder. En produktfiness demonstrerades tydligt, samtidigt som Sony gav oss ännu ett exempel på hur man kan sprida information genom att gömma den.

Glad påsk och lycka till med äggjakten!