Fem saker som alltid gäller på sociala medier


Publicerat: 3 november 2017

Skrivet av: Erik Andersson, Copywriter

Dela:


Med de sociala mediernas diktatoriska algoritmer kan det lätt kännas hopplöst att ens försöka göra rätt. Trots det finns det saker som alltid kommer att gälla när du vill nå ut på Facebook, Instagram och alla de där andra.

Du känner förmodligen igen scenariot. Precis när du lärt dig hyffsat hur du ska göra för att få så många som möjligt att läsa dina inlägg så märker du att siffrorna plötsligt dimper. Anledningen visar sig vara att någon av jättarna bakom de sociala medierna bestämt sig för att göra om spelplanen. Utan att berätta det för någon. Från en dag till en annan gäller tvärt helt nya regler när algoritmerna för spridning plötsligt ändrats.

Trots känslan av uppgivenhet och ”adapt or die”–faktumet finns det ändå naturlagar som alltid kommer att vara på din sida även när du använder sociala medier.

1. Posta bara relevans
Det är lätt att starta kanaler bara för att finnas och posta inlägg bara för att. Du behöver inte alltid önska trevlig helg. Kanske inte god jul eller glad midsommar heller. Väg alltid inläggets värde.

2. Ha bara EN CTA. Punkt!
”Kom och köp”, ”Läs mer på vår hemsida” och en knapp med ”Anmäl mig” kommer inte ge större konvertering. Tvärtom. Siffror visar att för varje CTA tappar du uppmärksamheten hos 80 procent av inläggens mottagare.

3. Hitta sweetspoten!
Ja, du har en sak som du vill säga med ditt inlägg. På samma sätt har mottagarna saker som de vill höra. Det är i beröringspunkterna som ditt inlägg gör mest nytta. Ta inlägget under lupp en gång till – finns det andra sätt att pricka mer rätt?

4. Vänd på dramaturgin
Max tre sekunder. Det är vad du får på sociala medier innan mottagaren scrollar vidare i sitt flöde. Med andra ord – håll inte på godbitarna. Och glöm videos som kräver ljud om det inte går att skapa samma uppmärksamhet med textremsa.

5. Make them care!
Precis som kampanjer i allmänhet är det äkta känslor som får sociala medier-inlägg att lyfta. Engagemang säljer och ser till att det du säger sprids organiskt. Lägg tid på copyn så att ditt innehåll får den uppmärksamhet det förtjänar.