Gör det tunga lätt – våga skippa brödtexten


Publicerat: 28 mars 2017

Skrivet av: Erik Andersson, Copywriter

Dela:


Du har säkert varit där. Med en lååång rapport eller annan längre text som du vill att människor ska hitta till via din digitala kanal. Går det ens när till och med en kortare sammanfattning bara blir stora textmassor som skrämmer iväg vem som helst?

Klart det gör. Med en stor portion mod och lite finess. Det första steget är att våga släppa taget om hur det brukar vara. Att våga gå från dispositionen som du är van vid att följa. Att våga hoppa över den långa brödtexten helt!

Sluta drunkna!

I det mest läsvärda är förklarande ord inte alltid den bästa bindväven. När textblocken blir för stora och för många är risken att det viktiga du ville få fram bara drunknar. Det kan du ändra på genom att göra presentationen på ett annat sätt.

Byt bort utfyllnadsorden

Det är här som finessen kommer in. Sök nya samband som kan binda ihop infon och ersätta onödiga utfyllnadsord. Gruppera och förpacka innehållet på ett sätt som får läsaren att stanna upp och klicka på den där läs mer-länken precis som du ville.

Tre konkreta exempel

Här är tre sätt som kan inspirera till att göra om svåra och tråkiga textblock till något inbjudande som din läsare faktiskt vill läsa.

1. Låt den röda tråden göra jobbet!

I siffertunga situationer är siffrorna rakt på sak själva grejen. Det är ett exempel på röd tråd att utnyttja grafiskt för att skapa uppmärksamhet på ett snyggt och iögonfallande sätt.

2. Utgå från en bild!

Det heter ju att en bild säger mer än tusen ord. Och visst är det här mer lockande än bokstäver i alldeles för långa rader även om det kräver lite mer arbete från dig?

3. Visste du att…

Ofta mår det som du vill lyfta fram bra av att presenteras i rejält kapad form. Genom att ge väl valda smakprov som är lättare att ta till sig lockar vi nyfikenheten till längre vidareläsning.