Influencers — nutidens idoler


Publicerat: 7 augusti 2017

Skrivet av: Erica Söderlund, Copywriter

Dela:


Alla pratar om dem, men vad är grejen egentligen? Influencers. Nutidens idoler och filmstjärnor som vi inspireras av. Hela världen tar ton tillsammans med Kung Louie och sjunger ”Jag vill se ut som du, gå som du, duuu”.

Reklam har alltid använt sig av kända personer för att nå ut till publiken. I dagens mediesamhälle använder allt fler program som blockerar annonser på internet och de undviker reklam-tv. Företag måste tänka om i sin marknadsföring för att nå ut till sin nya publik. Vi behöver skapa reklam som känns trovärdig och ärlig — och där kommer influencers in.

Dagens tips från influencers är som gårdagens tips från vänner och kollegor. Om vi exempelvis är intresserade av att köpa en produkt är mångas första steg att söka på den. Om vi då hittar ett blogginlägg om hur bra produkten är, från en källa som känns äkta — är det mycket större chans att vi köper den.

Företag kan även utöka sin kundkrets genom att få influencers att visa deras produkter i sina kanaler. Vi vill leva samma lush life som Zara Larsson, spela samma spel som PewDiePie, äta samma snacks som Daniel Paris och använda samma hudvårdsprodukter som Kakan Hermansson.

Några tips till dig som är på jakt efter influencers

  • Hitta en person som har en relevant relation till din målgrupp och/eller din produkt.
  • Var inte rädd att välja en influencer med färre följare. De kan i vissa fall kännas mer trovärdiga och ha en mer aktiv publik.
  • Finns det något mer personen kan bidra med till ditt företag? Exempelvis designa en produkt eller synas i en kampanj.
  • Tänk långsiktigt, du vill ha en ambassadör för ditt varumärke och inte byta person varannan vecka.
  • Vad vill du uppnå? Sätt en tydlig plan innan du kontaktar en influencer om samarbete.

Obs! Se till att inte bryta mot några marknadsföringslagar och regler! Det måste vara tydligt att det är reklam, plus vem reklamen kommer ifrån.

Vill du veta mer om hur du kan använda influencers i din marknadsföring? Kontakta oss.