Klarspråks­skolan: Menings­byggnad


Publicerat: 7 juli 2015

Skrivet av: Kristina Modigh, Copywriter

Dela:


Har du någon gång träffat den här personen: hen som hellre säger ”presupponera” än ”förutsätta” och som gärna berättar att ni behöver downsiza eller kanske outsourca för att skapa synergieffekter som ger win-win?

Ja? Då har du kanske också gjort följande iakttagelser: 1) Med krångligt och/eller floskligt språk kan man väcka viss beundran, men 2) den brukar inte hålla i sig så länge, för 3) personer som pratar så att folk förstår är faktiskt lite lättare att älska.

Samma sak gäller så klart för varumärken och deras kommunikation. Därför, utan vidare krumbukter, inleder vi härmed Nyla Designs klarspråkskola.

Meningsbyggnad är O och A

Minns du din första grammatiklektion? Hur du lärde dig att predikatet är det som händer i meningen? Predikatet består alltid av ett eller flera verb och det är med dem som med de där förälskelse-spanen du hade i högstadiet. Ögat söker efter dem hela tiden. I korridoren, i skolkatalogen, på raderna du läser. Plåga inte din läsare genom att hålla för länge på predikatet. Eller, på klarspråk: ju tidigare predikatet kommer, desto mer lättläst blir meningen.

Kolla själv.

Mot bakgrund av all tillgänglig information och min samlade – om än knappa – erfarenhet av livet och mellanmänsklig attraktion, drar jag slutsatsen att det är mig som Tommy tycker om.

Tommy tycker om mig och jag vet att det är sant!

Om du är som folk är mest så föredrar du formulering nummer två, eftersom den är snällare mot din hjärna. En mening som är vänstertung, d.v.s. har mycket information till vänster om predikatet, blir typiskt svårläst. Därmed inte sagt att alla dina meningar måste vara hundra procent lättlästa. Ta det lite för långt och din text får samma flyt som säg, Totte bakar. Blandat är bäst.

Vill du veta mer om klarspråk eller få hjälp att skriva, språkgranska eller bearbeta dina texter? Kontakta oss.


Läs fler delar av Nylas klarspråksskola

Del 2: Vem där?
Del 3: Ordval
Del 4: Tre knep för att komma i form
Del 5: Att skriva eller inte skriva inte