Pride-praktika för företag


Publicerat: 9 augusti 2018

Skrivet av: Kristina Modigh, innehållsstrateg

Dela:


Känner du för att vifta med både Prideflaggan och ditt varumärke nu i dagarna? Här är fem saker du behöver ha koll på först.

1. Pinkwashing är en grej.

Och den är inte uppskattad. I stora drag handlar det om samma slags fenomen som greenwashing, alltså att företag rider på en våg av efterfrågan som uppstått genom en genuint viktig fråga. Utan att det kostar dem något. Det är tydligt att det kollektiva tålamodet med pinkwashing börjar ta slut.

Nej: ”Kom och köp regnbågsvatten! Alla pengar går till…oss.”
Ja: Berätta vad ni gör för att hbtq-personer ska få en tryggare tillvaro.

2. Pride är mer än en festival.

Det är också en kamp med verkliga motståndare. Man kan råka glömma det, särskilt om man själv inte hör till dem som oroar sig för hatbrott eller vad kommande lagstiftare ska göra med ens nyss erövrade rättigheter. Kom också ihåg att Priderörelsen är mångfacetterad och rymmer fler frågor än den om att få älska vem man vill.

Nej: Enbart prata om Pride som en ”kärleksfest”.
Ja: Var lyhörd och påläst när du kommunicerar ditt engagemang.

3. Transparensens tid är här.

Folk gillar företag med tydliga värderingar. Vad folk däremot inte gillar är ihåliga ställningstaganden. Att kommunicera värderingar som inte efterföljs riskerar att skada ert varumärkes trovärdighet för en lång tid framöver.

Nej: Jobba cis- och heteronormativt as usual 51 veckor om året.
Ja: Förvänta dig att bli synad.

4. Din avsikt är oviktig.

Det är knappast en vilja att exploatera människor som får en marknadschef att tro att det räcker att Pridemärka ett paket müsli för att få goodwill. Säkert finns en genuin välvilja bakom beslutet. Men hur budskapet tolkas avgörs inte av dina avsikter – hur goda de än är  utan av hur det landar hos mottagaren. Risken är att när du vill säga ”Vi hejar på er!” ser det mer ut som ”Vi snyltar på er!” för din målgrupp.

Nej: Tro att dina personliga värderingar automatiskt syns i kommunikationen.
Ja: Inse att meningen skapas hos mottagaren.

5. Företag kan göra skillnad.

Utan sina partnerföretag skulle Pridefestivalerna inte kunna arrangeras i nuvarande skala. Det finns också mycket ni kan göra för att stärka hbtq-communityt, året om. Som arbetsgivare, marknadsförare och medmänniskor. Och visst finns det ett egenvärde i att så många som möjligt hissar Prideflaggan nu i veckan. Låt bara inte din reklam regna på paraden.

Nej: Se Pride som ett säljtillfälle.
Ja: Bidra till rörelsen.

 


Relaterat innehåll