Rapport från Webbdagarna


Publicerat: 23 september 2016

Skrivet av: Samuel Jonsson, Copywriter

Dela:


De senaste två dagarna har varit extra speciella för våra webbkillar Filip och Petter. De har nämligen varit på Webbdagarna och lyssnat på inspirerande föreläsningar om framtidens kommunikation på nätet.

Själv var jag tyvärr inte på plats, så jag vet ju inte exakt hur det såg ut när de klev in genom dörren till Posthotellet i onsdags, men jag kan tänka mig att det var lite som att släppa lös ett barn i ett lekland efter att ha proppat det fullt med socker. Total eufori.

När man släpper in två webbkillar på webbdagarna.

Men vi tänker såklart inte låta grabbarna behålla allt det roliga för sig själva. Här kommer därför en kort intervju där vi tagit oss friheten att plocka russinen ur deras Webbdagarna-kaka.

Vad tar ni med er från Webbdagarna 2016?

– En sak jag tar med mig är att fortsätta jobba med – och tänka ännu mer på – ”content first” som Per Axbom pratade om i sin föreläsning om Content Marketing. Eftersom allt på nätet konkurrerar är det viktigt att vi ser till att våra kunders innehåll är så lättillgängligt som möjligt. Därför bör man alltid utgå från innehållet först när man skapar nånting till nätet. Där fick vi en bra bekräftelse på att vi tänker rätt här på Nyla, berättar Petter.

– Och när innehållet väl är satt och det är dags för design och programmering så bör man alltid tänka ”mobile first” som Talia Wolf pratade mycket om. Det betyder att vi designar för mobilen i första hand och för desktop i andra hand. Det är visserligen inget nytt fenomen, men man bör alltid påminna sig själv om att den mesta nättrafiken sker på mobilen numera. Så det får bli den andra grejen vi tar med oss, fyller Filip i.

Ungefär två tredjedelar av all trafik på nätet sker via mobila enheter.

– Dessutom var Oli Gardners föreläsning om konvertering väldigt intressant. Han pratade om att ha ett tydligt mål med sin närvaro på nätet och att skala bort så många distraktioner som möjligt. Många jobbar mer med design än innehåll, när man egentligen borde jobba tvärtom för att styra användaren till konvertering på webben. Att skapa konverteringsvänliga webbsidor är ju något vi jobbar med dagligen så det var spännande att höra hans tankar om det, fortsätter Filip.

Fick ni veta nåt om framtiden då?

– Det pratades mycket om trender, teknisk utveckling och annat spännande. Vad som blir grejen med stor G i framtiden återstår väl att se, men några trender just nu är att allt fler företag använder botar till sin kundservice och att man experimenterar mycket med voice control för att underlätta hanteringen av tekniska hjälpmedel. Hannes Sjöblad pratade även om att biohacking blir allt vanligare, vilket är spännande, säger Petter.

– Dessutom är ju VR (Virtual Reality) hett just nu. Vi fick prova ett par VR-glasögon på mässan och det var coolt, avslutar Filip.

Kontentan verkar vara att grabbarna har fått många insikter och är laddade för att dra nytta av sina nya lärdomar i höst. Bli inte förvånad om deras nyvunna kunskaper skulle skina igenom i våra case i framtiden.