Reklam på riktigt

Av: Erica Söderlund, copywriter | 16 juli

Håriga ben, rödbrunt blod och kroppar större än XXS – det låter som en normal vardagsbeskrivning, eller hur? Men i reklam är det inte alltid lika tydligt.

Reklam är många saker; oundvikligt, jobbigt, spännande, välbehövligt, roligt och intressant. Utgångspunkten är att få människor att välja just din produkt eller tjänst, samtidigt som den ibland kan bidra med mer än så.

Reklam som visar verkligheten

Länge har reklamvärlden bidragit med orimliga ideal och fått oss att skämmas för diverse delar av våra kroppar. Vi ska vara unga, se ut som barbiedockor och bindor testas med blå vätska. Varför? Jag vill se kvinnor som ser sunda och naturliga ut. Och jag vill bli inte bli pratad till, jag vill bli pratad med. Därför blir jag extra glad när jag ser reklam som denna:

Fler normkreativa exempel

Billie är inte ensamma om att bryta den ohälsosamma reklamnormen. Libresse blodiga reklam, Adidas håriga kampanj med Arvida Byström, Monkis oretuscherade underklädeskampanj och Åhlens kläder utan åldersgränser är några andra exempel. För mig känns det uppfriskande och förhoppningsvis har vi bara sett början på denna våg av verklighetsspeglande kampanjer.

Huvudbild: Omar Lopez