Reklam på riktigt


Publicerat: 16 juli 2018

Skrivet av: Erica Söderlund, Copywriter

Dela:


Håriga ben, rödbrunt blod och kroppar större än XXS – det låter som en normal vardagsbeskrivning, eller hur? Men i reklam är det inte alltid lika tydligt.

Reklam är många saker; oundvikligt, jobbigt, spännande, välbehövligt, roligt och intressant. Utgångspunkten är att få människor att välja just din produkt eller tjänst, samtidigt som den ibland kan bidra med mer än så.

Reklam som visar verkligheten

Länge har reklamvärlden bidragit med orimliga ideal och fått oss att skämmas för diverse delar av våra kroppar. Vi ska vara unga, se ut som barbiedockor och bindor testas med blå vätska. Varför? Jag vill se kvinnor som ser sunda och naturliga ut. Och jag vill bli inte bli pratad till, jag vill bli pratad med. Därför blir jag extra glad när jag ser reklam som denna:

Mer reklam som inte diskriminerar

Billie är inte ensamma om att bryta den ohälsosamma reklamnormen. Libresse blodiga reklam, Adidas håriga kampanj med Arvida Byström, Monkis oretuscherade underklädeskampanj och Åhlens kläder utan åldersgränser är några andra exempel. För mig känns det uppfriskande och förhoppningsvis kommer denna våg av opatriarkiska kampanjer bara bli fler och fler.


Är du orolig för hur kvinnor och män framställs i din reklam? Eller vill du ha hjälp att ta fram en ny kampanj? Tveka inte att kontakta oss.

Huvudbild: Omar Lopez