Kommuni­cera med millennials


Publicerat: 22 april 2016

Skrivet av: Samuel Jonsson, Copywriter

Dela:


Snapchat. Facebook. Reklamtrötthet. Millennials. Generation Z. Instagram. Digital natives. Nittiotalister. Hur gör man egentligen för att kommunicera med ungdomar?

Är du en av alla som får stora skälvan av ordet millennials? Får du handsvett när du hör att din målgrupp är 90-talister? Känner du dig hjälplöst passé när det pratas om stories på Snapchat? Då är detta ett inlägg för dig.

Idag finns nästan 1,2 miljoner 90-talister i Sverige. Och om de inte redan är det, så kommer de snart att vara en av många företags allra viktigaste målgrupper. Men hur når man ut med sitt erbjudande till en målgrupp som ständigt är uppkopplad och som påstås sålla bland budskap mer än någonsin? Det är svårt, men här följer några tips som vi har samlat på oss:

1. Kom ihåg att alla är olika

Nyckeln till att nå 90-talisten är att sluta tänka på dem som en homogen grupp. 90-talisternas stora gemensamma drag är nämligen att de inte har särskilt många gemensamma drag. De är individualister, vana vid att kunna vara som de vill, göra vad de vill och ha tillgång till all information de behöver. Det går alltså inte att generalisera och generationsanpassa sin kommunikation – den måste individanpassas. För att nå fram måste du lära känna de du vill nå, och lära känna dem väl.

Med det sagt så finns självklart några saker som är gemensamt för de flesta millennials: de tilltalas till exempel av humor, de är idealister som drivs av en vilja att bidra till ett bättre samhälle och, till skillnad från en lite äldre generation, så har de inget emot reklam så länge den känns relevant och inte är störande.

2. Skapa ett sammanhang

Humor och idealism är alltså två grepp som tilltalar målgruppen. I undersökningen Ungdomsbarometern svarade 93 procent av de tillfrågade att det är viktigt att alla anstränger sig för att bidra till en bättre värld. När 90-talisten köper något så köper hen inte bara varan eller tjänsten, utan även storyn bakom.

Några som förstått detta är Nike. Redan 2012 gav de till exempel youtubern Casey Neistat fria händer att marknadsföra deras aktivitetsarmband på temat ”Make it Count”. Då gjorde han såhär (du kan vara lugn, videon är safe for work):

Visst, produkten syns i bild några gånger, och visst, han springer ju en hel del. Men framförallt visar filmen hur Casey Neistat lever varumärket Nike – och tilltalar målgruppen på samma gång. ”Just do it”. ”Make it count”. Förverkliga dig själv.

Läxan här är alltså att om du ska sälja till 90-talisten så funkar det inte att enbart prata vara och pris. Du måste förmedla en känsla. Vem blir jag när jag köper din produkt eller tjänst? Kan jag förverkliga mig själv? Bidrar jag till en större nytta?

3. Välj rätt kanal

Dagens ungdom är ständigt uppkopplad. 15 procent av landets tvååringar använder internet dagligen och fler än nio av tio 90-talister använder sig av sociala medier regelbundet. Det finns alltså mängder av kanaler att använda sig av för att nå dem. Men det gäller att välja rätt.

Facebook, Youtube, Instagram och Snapchat är vanligast. I de två sistnämnda är 90-talisterna mest aktiva, och det är också där de bidrar med mest innehåll – framförallt på Snapchat som är 90-talistens favoritkanal för kommunikation med sina vänner. Facebook är mest ett nödvändigt ont där man följer andra utan att bidra med särskilt mycket innehåll, medan Youtube framförallt är en kanal för att fördriva tid och bli inspirerad.

Dessutom: i motsats till vad man kanske kan tro så betyder inte ungdomarnas ständiga uppkoppling att de vill dela allt med alla. Det gäller därför att inte dyka upp oinbjuden på deras arena. Kom ihåg att kommunikation i sociala medier alltid är på mottagarens villkor.

Att välja rätt kanal för rätt budskap är en utmaning.

När du väljer kommunikationskanal gäller det därför att veta vad du vill att din mottagare ska känna och göra. Och det du publicerar i kanalen måste passa in i sitt sammanhang. 90-talisten har trots allt inget emot reklam eller kommunikation från företag i sociala medier – så länge den känns relevant och inte stör, avbryter eller pockar på uppmärksamhet utan anledning.

En annan sak som kan vara bra att veta när du väljer kanal är att majoriteten av 90-talisterna inte förstår vitsen med att läsa en text om det går att få informationen via en bild eller video. Kan vara värt att tänka på när du väljer kanal och paketerar ditt budskap.

Verkar det svårt?

Det är det också. Den krassa sanningen är att det inte finns någon quick fix för att kommunicera med millennials. Det är de som väljer vem och vad de vill följa i sociala medier. Och om du ska få chansen att synas i deras flöden gäller det att du har något intressant att komma med. I slutänden handlar allt om att bygga en relation med din målgrupp och få dem att känna förtroende för ditt varumärke. Och då är det bara din fingertoppskänsla som avgör.

Vill du bli bättre på att kommunicera med ungdomar så finns gott om fingertoppskänsla här på Nyla Design. Hör av dig till oss om du vill veta mer!

Foto: FirmBee & Wokandapix/Pixabay
Källor: Ungdomsfokus2016, Ungdomsbarometern, DM-magasinet #1 2016