Så påverkas du av Instagrams nya algoritm


Publicerat: 18 mars 2016

Skrivet av: Samuel Jonsson, Copywriter

Dela:


Har du tillgång till internet? Klart du har. Då har du säkert inte undgått den senaste snackisen i sociala medier: Instagrams nya algoritm.

Vad är det folk snackar om då? Jo, att Instagram ska börja styra vilka bilder och filmer du ser i ditt flöde istället för att presentera allt innehåll i kronologisk ordning.

*paus för ras*

Upprörande. Katastrofalt. Förödande. Ja, rent ut sagt för…väntat?

Mjo, om vi ska vara ärliga så är det nog varken särskilt överraskande eller konstigt. Instagram följer helt enkelt sina sociala medie-kompisar, Facebook och Twitter, som båda redan har liknande funktioner på sina plattformar.

Facebook började faktiskt redan 2009 – du kanske minns hur irriterade vi alla var när vi fick veta att mormors (visserligen ganska tråkiga, men hon är ju ändå mormor) statusuppdateringar om sin dåliga nattsömn inte längre skulle vara det första vi möttes av på morgonen?

Och sen dess har vi inte använt Facebook alls.

Jo, det har vi såklart. För precis som med det mesta här i livet så vänjer man sig ganska snabbt vid förändringar. Idag känns ditt sorterade Facebookflöde som den mest självklara sak i världen, eller hur?

För hur frustrerad man än må vara över den här nyheten så gäller det att komma ihåg att Instagram inte gör detta bara för att jäklas med oss. Såhär sa Kevin Systrom, en av Instagrams grundare, när nyheten släpptes:

– Användarna missar i snitt 70 procent av inläggen i sitt Instagramflöde. På det här sättet säkerställer vi att de 30 procent som användarna faktiskt ser är de bästa 30 procenten.

Instagram ska alltså se till att varje enskild användare får se de bilder och filmer som hen är mest intresserad av. De kommer att hålla koll på vilka användares inlägg du gillar och kommenterar, för att kunna dra slutsatser om vilken typ av innehåll som är mest relevant för just dig. För dig som användare innebär det här framförallt två saker:

1. Du bör visa uppskattning för andras innehåll.

Jag vet. Det är lätt att scrolla förbi utan att interagera ibland. Man vill se men inte röra, så att säga. Men det funkar inte längre. Nu måste du trycka på hjärtat eller slänga iväg en kommentar för att få behålla användaren i ditt flöde. Annars kommer hen gradvis att sållas bort till fördel för andra användare som du har interagerat med mer ofta.

2. Du måste känna din målgrupp och posta relevant innehåll.

Vare sig du är ett företag eller en privatperson så blir det allt viktigare att fundera på vilka dina följare är, vilka behov de har och vad de gillar att se. Det gäller nämligen att hela tiden posta innehåll som är intressant och relevant för just dem, så att du kan bygga en trogen bas med följare som interagerar med dig.

Än så länge vet vi förstås inte exakt hur Instagrams algoritm kommer att se ut, men gissningsvis kommer det att bli viktigare att du skapar innehåll som får regelbunden feedback än att du, då och då, lyckas skapa någon enstaka ”like-raket”.

Söta katter ger många likes, men är det relevant för dina följare?

Vad betyder det för mig som företagare då?

Precis som med all kommunikation gäller det att känna sin målgrupp och att alltid vara relevant. När du postar innehåll i sociala medier så gör du det inte nödvändigtvis för att få många likes, utan för att få ”rätt” likes. Du vill ju nå ut till de följare som faktiskt är intresserade av ditt innehåll och kan tänkas sprida det vidare till andra.

Content marketing (om vi väljer att kalla det så) handlar om att etablera och bibehålla relationer och att skapa lojalitet. Därför bör du tänka smart och långsiktigt. I takt med att konkurrensen hårdnar på internet blir det nämligen allt viktigare att ha en tydlig strategi med sitt innehåll och med sitt användande av sociala medier.

Vill du veta mer om hur du kan jobba med Instagram, Facebook, Twitter eller andra kanaler för att få mer bang för din buck? Hör av dig till oss.

Och förresten. Du följer väl Nyla Design på Instagram?