Säg godmorgon!

Av: Lovisa Valentino, Praktikant från Umeå universitet | 4 maj

Som praktikant får man insyn i mycket hos ett företag. Oskrivna regler, grupperingar och jargong. Kanske får man extra bra koll på den sociala arbetsmiljön, då de anställdas bemötande och relation till varandra blir tydligt från en utomståendes perspektiv.

Jag som skriver det här är just praktikant! Mitt namn är Lovisa och är inne på min femte av nio praktikveckor på Nyla Design! När jag inte praktiserar på Nyla, dricker upp deras kaffe och utforskar Göteborg, så studerar jag programmet för Strategisk kommunikation på Umeå Universitet. Det var mitt intresse för design som lockade mig till Nyla. Jag vill mixa frågorna “varför, vem, vad, var, hur och när” med grafisk formgivning. Men efter den punkten var mitt högsta prio att hitta en praktikplats där jag även trivs socialt.

När jag ringde Nyla om en plats för mig möttes jag av engagemang och positiv respons. En kontrast mot de klyschor jag hört om byråbranschen. Högt tempo, image och prestige är vad som florerar. Man ska alltid leverera på topp. Men går det inte byta ut ordet prestige mot gemenskap, eller vad sägs som kreativitet? En arbetsplats med glädje och hänsyn är något jag tror skapar bra förutsättningar för ett hållbart arbetsliv. Det är åtminstone då jag själv kan prestera på topp. Jag har själv gått från företag med tydliga hierarkier och en oskriven regel om att kvinnorna sätter på kaffet, till horisontella företag där även VD:n har diskvecka. Personligen föredrar jag det senare och det är även det som får mig att stanna kvar på ett företag.

Jag är glad att kunna skriva att bland det bästa med Nyla Design är just arbetsmiljön. Det är tacksamt att varje morgon veta att jag går till en arbetsplats med bra gemenskap, respekt och likvärdigt tänk hos alla. Med detta nära till hands vill jag avsluta inlägget med små, men effektfulla tips för en bra arbetsmiljö!

5 tips för en bättre arbetsmiljö

    1. Säg godmorgon! Alla är inte morgonmänniskor, ibland är man trött och låg, då känns det faktiskt bättre än vad man tror att få ett “God morgon”. Det lilla gör det genast roligare att sätta sig vid arbetsplatsen och starta dagen!
    2. Nyfikenhet om andra. Lägg undan mobilen och visa intresse för din kollega. Ett enkelt “Vad gjorde du i helgen?” kan kicka igång alla möjliga samtalsämnen, även för de mest olika personligheterna. Passa på att både lära känna och lära dig något av din kollega!
    3. Ta snacket. Självklart kommer vi också irritera oss på varandra även på en arbetsplats. Vi alla tänker olika om hur något blir gjort bäst. Oftast ser vi problem utifrån vårt egna kunskapsområde, men missar andra faktorer. Dela med dig av dina tankar, förståelse är A och O. Ta snacket och gör det med respekt.
    4. Små förmåner. Detta hänger såklart på ledningen. Men är det något jag uppskattar är det fri kaffetillgång ;). På mitt tidigare jobb ställdes mellanmål fram både kl 09.00 och 15.00. Förutom ny energi till arbetet blev det också ett tillfälle att möta de andra på kontoret, vilket bidrog till både större kompetens om andras arbete och mer gemenskap.
    5. Gör något tillsammans! Detta är oftast viktigare än vad man tror. Du kanske vill göra jobbet, sen bara komma hem till familj, partner, kompisar eller varför inte Netflix? Men livet blir faktiskt himla mycket roligare om vi står närmare våra kollegor. Vi spenderar trots allt många gånger fler timmar av den vakna tiden på arbetsplatsen. Ät en middag ihop, gå ut på lunch eller varför inte gå på event tillsammans? Det kan kräva investering av tid, men att gå till jobbet blir så mycket roligare i längden!

Det var några tips på vad jag värdesätter och tycker skapar en bra arbetsmiljö. Små enkla knep, eller lite inspiration till din arbetsplats kanske?

Tack för mig och ha det gott!

Lovisa Valentino

Kategorier