Det här inlägget är till dig som tömt dina inspirationsreserver. Varsågod – fem exempel på hur du kan formulera och variera dina Facebookuppdateringar så att folk hittar till ditt innehåll, vare sig det är egenproducerat, kuraterat, nytt eller från arkivet.
1. Citat
Välj ut ett citat ur den delade texten. Gärna ett som väcker intresse och reaktioner.
2. Uppmaningen
Uppmana dina följare att t.ex. svara på en fråga, komma med egna synpunkter och tips eller att tagga en vän som de tror kan uppskatta inlägget.
3. ”The curiosity gap”
Att lämna ett ”nyfikenhetsglapp” mellan vad som utlovas och vad som avslöjas, kan vara enormt effektivt om det görs rätt. Risk: Kan uppfattas som cyniskt klickfiske om man drar det för långt.
4. Anspela på något aktuellt
Hittar du något i samtiden som aktualiserar något ni publicerat tidigare? Bra, använd det för att boosta innehållet på nytt.
5. Fokusera på nyttan
Istället för att lyfta fram något i din text – testa att pusha för effekten av att läsa den.
Funderar du på hur du kan nå ut bättre med ditt innehåll, eller skapa mer engagemang i sociala medier? Kontakta oss.