7 svenska varumärken som är bra på Instagram

Av: Kristina Modigh, innehållsstrateg | 17 september

Instagram är inte vad det en gång var, utan mycket mycket mer. I takt med att nya format har tillkommit så har möjligheterna att forma ett eget uttryck blivit näst intill oändliga. Här är sju svenska varumärken som gör Instagram bra – vart och ett på sitt sätt.

1. Nationalmuseum

Visst kan det verka lätt att få till ett bra Insta-game när ens kärnverksamhet går ut på att visa upp konstskatter. Men det är ändå tydligt att Nationalmuseums konto inte rattas med vänsterhanden. Det här flödet bjuder på en genomtänkt mix av pedagogiska guider, entusiastiska unboxing-videos och oväntade detaljer.

Lägg särskilt märke till: Den begåvade användningen av hashtaggar.

2. Apoteket

Apoteket tar vara på sin rådgivande position genom att reda ut hälsorelaterade myter och bjuda på säsongsrelevanta tips i olika format. Helhetsintrycket är trevligt och tryggt, precis som vi vill att Apoteket ska vara.

Lägg särskilt märke till: De korta videoguiderna som funkar lika bra utan ljud.

3. Lilla Napoli


För den här lilla men vida omtalade pizzerian i Falkenberg behövs varken filter eller tillrättalagda copy-captions. Det här kontot drivs istället av pur kärlek till italienskt mathantverk.

Lägg särskilt märke till: De lika långa som läsvärda utläggningarna om olika tekniker för att få till en perfekt pizza Napolitana.

Visa det här inlägget på Instagram

Spread test som vi ofta gör. Dels för att se om vi ligger rätt till i styrkan i degen vid utbakning och dels för att se hur högt dagens deg bör jäsa. Vi gillar för tillfället 17cm spridning på en degboll på 260 g. Mycket stor spridning yes. Vid denna spridning får vi helt enkelt bra resultat nu. Spridning bestämmer även indirekt hör stor volymökning skall vara då styrkan övertrumfar volymökning i viktighet. Vi vill alltså ha 17 cm spridning vare sig degen ökat i volym 50% eller 100%. En deg som ökar snabbare i volym är även starkare i många fall och behöver därför jäsa under längre tid till en större volymökning för att nå rätt spridning. Vi tycker att sambandet jäsning kontra styrka stämmer relativt bra. Anledningen är att en stark deg med spridning på låt säga 14 cm som jäst upp till optimal nivå (relativt mått)inte kommer få samma swoosh i kanten som en deg som spridits ut till optimal diameter (17). Detta då gasen i degen inte kommer kunna stretcha ut och expandera på samma sätt som den optimala degen med 17cm spridning. Därför bör man låta degen sprida ut till ens egna optimala nivå för optimal swoosh. Avslutande förhållande regler på lilla napoli. Optimal är inte = maximal swoosh. Perfekt styrka är viktigare än perfekt volymökning. Perfekt styrka och perfekt volymökning är målet. Perfekt är olika för person till person alltså högst personligt. En bra pizza är en pizza som pizzabagaren är stolt över. Vi är sällan stolta.

Ett inlägg delat av Lilla Napoli (@lilla_napoli)

4. Årstiderna

Kombinationen mat och Instagram, ja den gifter sig. Med det sagt gör Årstiderna ändå något extra av sitt konto. Blandningen de bjuder på är lika välbalanserad som tallriksmodellen.

Lägg särskilt märke till: Mixen av utbildande, lekfullt och säljande innehåll.

5. Räddningstjänsten Storgöteborg

Med Räddningstjänstens verksamhet finns ju absolut ingenting ointressant. Därför är det befriande hur det här kontot låter vardagen på jobbet tala för sig själv. Vare sig vi följer med på en utryckning eller får en inblick i kommunikationsteamets arbete, så är vårt engagemang på topp.

Lägg särskilt märke till: De lärorika quizzen om krisberedskap som ligger som en höjdpunkt.

6. Boråstapeter

Boråstapeter har fattat att deras produkter vinner på storytelling. När vi väljer tapeter gillar vi att veta något om mönstrets historia, vem som har ritat det eller vem som också har valt att klä sina väggar med det.

Lägg särskilt märke till: De meditativa videoklippen som visar hur de handmålade mönstren växer fram.

7. Hallonlakritsskallen

Ja, det här kontot är tillskrivet en godisbit. Jo, det är väl lite barnsligt. Men här finns ändå seriös inspiration att hämta! En lärdom är att det går utmärkt att fokusera på en (centimeterliten) sak, istället för att försöka kommunicera precis allt som företaget gör. En annan att folks behov av trams aldrig ska underskattas.

Lägg särskilt märke till: Hur många följare samma godisbit har på Facebook (!).

Illustration: Petter Gadler

Inspiration och spaningar, rätt i inkorgen.


I vårt nyhetsbrev bjuder vi på sånt som vi tycker är tänkvärt, engagerande, snyggt eller kul. Alltsammans löst eller tydligt relaterat till vårt favoritämne marknadskommunikation.