Här på Nyla Design har vi en tydlig värdegrund, nämligen hållbar utveckling. Med vår kommunikation vill vi inspirera och visa hur lätt det är att göra skillnad. Därför listar vi tre företag som tagit ställning för sina åsikter:
Diesel — Make Love Not Walls
Klädföretaget Diesel har skapat en kraftfull kampanj för våren och sommaren 2017. I filmen visar de ett starkt motstånd mot Donald Trumps murplaner och tar tydlig ställning för allas lika värde. Det blir en färgsprakande känslostorm med dans, ett samkönat bröllop och en sprängd mur.
Gillis Edman — Sveriges första HBTQ-certifierade begravningsbyrå
Det behöver inte att vara en exklusiv videokampanj, det räcker också med några kvadratcentimeter kartong för att visa vad en står för. På spårvagnar och bussar visade begravnings- och juristbyrån Gillis Edman tidigare i år att alla ska få hjälp med sin sorg, oavsett vem en älskar. Håller du inte med om deras värdegrund så rekommenderar de dig att söka dig vidare till en annan begravningsbyrå.
”Vi ser allas lika värde och tar ställning i frågor som rör normer, utanförskap och likabehandling”, skriver de på sin hemsida.

Body form — Blood
Nu har det blivit fastställt en gång för alla — mens är inte blått. Vi har fått nog av mensskyddsreklam med kliniska scener och vita fjädrar. Förra året tog det brittiska företaget Bodyform (samma ägare som Libresse) ett stort kliv framåt med sin kampanj Blood, med en slogan som lyder ”Inget blod borde hålla oss tillbaka”. Det är en video som visar kvinnlig styrka och en hel del rött blod.
Att tänka på:
- Definiera ditt budskap och dess koppling till ditt företag.
- Se upp för klyschor.
- Backa inte vid kritik, utan våga ta ditt ställningstagande hela vägen.
Har du och ditt företag något som ni vill förmedla? Kontakta oss, vi hjälper er gärna att kommunicera kring ert sociala ansvarstagande.