Av: Caroline Eriksson, VD & kundansvarig|8 december 2020
Vilka förtjänar riktigt gott kaffe allra mest just nu? Personal inom vården och brukare på särskilda boenden för äldre tycker vi. Därför skänker vi årets Nyla-klapp till Fogarolli för att stötta deras initiativ #kaffetimmen.
Av: Caroline Eriksson, VD & kundansvarig|29 september 2020
Vad är en kundansvarig, en grafisk formgivare och en innehållsstrateg så glada över? Jo, över att vi på Nyla har fått förtroendet att skapa Fredrika Bremer-förbundets nya grafiska profil och webbplats. Sveriges äldsta jämställdhetsförbund kommer att få ett helt nytt visuellt uttryck och en digital plattform som lyfter deras kommunikation in i 2020-talet.
Av: Caroline Eriksson, VD & kundansvarig|11 september 2020
Under det senaste decenniet har vi på Nyla arbetat med kommunikation som utvecklar städer. Nu tänker vi framåt och satsar ännu mer på det vi inspireras av och tror mest på.
Av: Kristina Modigh, innehållsstrateg|23 april 2020
En vänlig knuff i rätt riktning. Ungefär så brukar det beteendeekonomiska verktyget nudging förklaras. Sedan begreppet myntades har det både hunnit genomgå en ordentlig hype och fått en ond dubbelgångare. Vi kollar närmare på nudgingens möjligheter och fallgropar.
All information på nätet är inte tillgänglig för alla. För att webben ska bli en mer inkluderande plats började en ny lag gälla i september förra året. Vad innebär den för dig och ditt företag? Nylas webbutvecklare Filip Rundberg förklarar.
Hur känns det att vara praktikant under en pågående pandemi och hur gör man för att hålla huvudet ovanför vattenytan när mycket känns osäkert? Nylas praktikant Ragnhild delar med sig av sina reflektioner.
Framtidens skola – det jobbar Grundskoleförvaltningen för varje dag. Tillsammans med oss på Nyla som nysajnad kommunikationsparter kommer det att hända en rad spännande grejer inom detta ständigt aktuella ämne. Kul och lärorikt säger vi!
Hon beskriver sig själv som en kulturarbetare i transformation. Men så var det också teaterns värld som introducerade henne till grafisk formgivning och originalarbete. Välkommen säger vi till Ragnhild, en inbiten öbo som vill lära sig krålsim parallellt med vårens praktik på Nyla.
Julen är en tid för betydelsefulla minnen – men alla barn har inte samma möjligheter att få just det. Därför har vi på Nyla valt kompisbiljetter till Alfons Åbergs Kulturhus som årets julklapp.
Av: Kristina Modigh, innehållsstrateg|12 november 2019
När en av Sveriges främsta digitala analytiker gästade oss på senaste Folk & frukost passade vi på att prata om data, organisationsutveckling och vilken egenskap han skulle vilja att fler utvecklade.
Genom en aktiv närvaro i sociala medier har Räddningstjänsten Storgöteborg både lyckats skapa en relation till tiotusentals trogna följare och stärka sitt arbetsgivarvarumärke. När kommunikationsstrategen Jenny Rohdin var inne på Nylakontoret passade vi på att fråga henne om tankarna bakom det som syns i flödet.
Att kommunicera kring och synliggöra en stads arbete är både viktigt och spännande. Därför är vi på Nyla ytterst förväntansfulla över att ha blivit upphandlade av Göteborgs Stad i inte bara en, utan två kategorier.
Av: Kristina Modigh, innehållsstrateg|17 september 2019
Instagram är inte vad det en gång var, utan mycket mycket mer. I takt med att nya format har tillkommit så har möjligheterna att forma ett eget uttryck blivit näst intill oändliga. Här är sju svenska varumärken som gör Instagram bra – vart och ett på sitt sätt.
Fridays for future, den globala rörelse av skolungdomar som strejkar för klimatet, ber om hjälp från vuxenvärlden. Den 27 september vill de se oss manifestera vårt stöd framför rådhus, stadshus och parlamentsbyggnader runtom i världen. Så här gör vi på Nyla den dagen.
Vad är egentligen tjänstedesign? Vissa ser det som UX-designens kusin medan andra ser det som en väsentlig del i sitt dagliga arbete. Vi förklarar grunderna!
Tillsammans med 430 andra företag hoppade Nyla på Breakit Impact Challenge – ett slags bootcamp för att sänka bolagets klimatpåverkan. Till protokollet för vi både ett par enkelt genomförbara tips och större frågor att jobba vidare med framåt.
Frågorna är förberedda och intervjupersonen levererar. Trots det så blir intervjun något som du knappt vill visa upp. Här är några tumregler som hjälper dig göra bättre intervjufilmer.
En hyfsat nybakad grafiker som tar rygg på sin plåtslagarmorfar. Det är den superkorta introduktionen till Nylas senaste tillskott. Här nedan följer en lite längre presentation. Det är med stor glädje vi välkomnar Albin.
Många av oss förknippar GDPR med skärpta krav på publicering och hantering av personuppgifter som namn, adress och personnummer. Men dataskyddsförordningen gäller lika mycket för bilder och filmer. Här förklarar advokaten Sara Hjörne varför och hur du säkerställer att ditt bildmaterial är på rätt sida om lagen.
Av: Kristina Modigh, innehållsstrateg|6 februari 2019
När en produkt visar sig vara riskabel så återkallas den av tillverkaren. Men hur är det med idéer? Sommaren 2018 gick upphovspersonen till en av de mest etablerade idéerna inom CSR och hållbarhetskommunikation ut och drog tillbaka den. Hängde du med?
Ja, inte var det tråkigt att få veta att Nyla hör till de nominerade i tävlingen Årets Byrå 2019. Det betyder att våra kunder har skattat samarbetet med oss högt, vilket i sin tur betyder allt för oss.
Av: Kristina Modigh, innehållsstrateg|20 december 2018
2018 var året då hotet mot den biologiska mångfalden och vår framtida livsmedelsförsörjning blev tydligare än någonsin. Därför går årets Nyla-klapp till företaget Bee Urban, som utför ett konkret miljöarbete med hjälp av blommor och bin.
Av: Caroline Eriksson, VD/Projektledare|28 november 2018
När #metoo svepte över världen fördes unkna strukturer upp till ytan i bransch efter bransch. Genom uppropet #sistabriefen riktade 2126 kvinnor en direkt uppmaning till den svenska byråvärlden: Det är dags för förändring.
I en digital omvärld är det lätt att prioritera bort sin tryckta kommunikation. Men med rätt kvalitet kan trycksaken förmedla dina budskap på sätt som inga ettor eller nollor klarar av. Här förklarar Nyla Designs originalare Robert Alfredsson hur du kan sticka ut.
Av: Kristina Modigh, innehållsstrateg|16 november 2018
Personas är ett användbart strategiskt verktyg som kan hjälpa er att utveckla tjänster, webbar och innehållsplaner som svarar mot verkliga behov. Vi stegar igenom knepen som leder ert arbete framåt.
Snygg design, välformulerat innehåll och genomtänkt funktionalitet lönar sig alltid. Ibland lite mer än annars. Tre av våra webbar har vunnit guld, silver och brons i Publishingpriset.
Av: Kristina Modigh, innehållsstrateg|25 september 2018
Med en bristande UX-design riskerar du att både förlora och förarga dina användare. Eleonora Hafström förklarar hur hon jobbar för att få till en bra användarupplevelse.
I dessa tider är det svårt att inte tänka på sina egna – men kanske framförallt andras – åsikter. Visst hade det varit härligt om du kunde påverka andra att tänka mer som du?
Din kommunikation utökas med engelska lånord hela tiden. Men hur uttrycker och stavar du dem rätt i dina kanaler? Frågan har flera svar. Ett är att inte använda engelska ord alls.
Håriga ben, rödbrunt blod och kroppar större än XXS – det låter som en normal vardagsbeskrivning, eller hur? Men i reklam är det inte alltid lika tydligt.
Är din inbox också full av mail från företag som bryr sig om din integritet? I skörden av GDPR-relaterad e-post finns lärdomar att dra om betydelsen av tajming och kontext för hur ett budskap landar.
Har du svårt att hänga med i den tekniska utvecklingen? Tänk då på webbutvecklarna vars spelregler ändras hela tiden. Vi tog ett snack med frontend-Filip för att lära oss mer om webbens nya stil.
Nä, internet var visst ingen fluga. Eller kan vi vara säkra på det? Det finns ju andra medier som tvingats kliva av tronen efter årtionden av popularitet. Här minns vi tre av dem!
Vad är USP:en? Fick du en bra ROI? Är CTA:n tydlig? Vi har sammanställt en ordlista över trebokstavsförkortningar som nästan blivit egna ord i reklamlingon.
Sökmotoroptimering är ett evigt hands on-hantverk. Tur att det finns flera tjänster att ta hjälp av längs vägen. Vi listar de fem smartaste verktygen för att synas bättre bland sökresultaten.
Med de sociala mediernas diktatoriska algoritmer kan det lätt kännas hopplöst att ens försöka göra rätt. Trots det finns det saker som alltid kommer att gälla när du vill nå ut på Facebook, Instagram och alla de där andra.
Av: Caroline Eriksson, VD/Projektledare|7 september 2017
Plötsligt händer det. Men inte utan hårt arbete. Just därför är vi mycket stolta över att vi nominerats i två av Svenska Designprisets kategorier 2017.
Alla pratar om dem, men vad är grejen egentligen? Influencers. Nutidens idoler och filmstjärnor som vi inspireras av. Hela världen tar ton tillsammans med Kung Louie och sjunger ”Jag vill se ut som du, gå som du, duuu”.
Visste du att det går att leda solljus inomhus hela 30 våningar ner? Att det är möjligt att njuta av solens strålar på en tunnelbanestation? Vår uppdragsgivare Parans Solar Lighting har skapat en ljusare framtid.
Med rätt programvara kan nästan vem som helst lära sig att snitsa ihop en tjusig webbplats. Men för att bygga en sajt som faktiskt får besökarna att göra det som webbsajten är tänkt för krävs mer än bara snygg design och coola effekter.
I helgen badade Varberg i regnbågens alla färger när Pride Varberg ägde rum för tredje året i rad. Vi på Nyla Design är stolta över att vara en av sponsorerna.
Av: Erika Bergholm, VD och fastighetsmäklare, Entrance Fastighetsmäkleri|14 juni 2017
Vi bjuder in några av Sveriges mest inspirerande personer att gästblogga om hur de jobbar med kommunikation. Först ut är Erika Bergholm, VD och fastighetsmäklare på Entrance Fastighetsmäkleri, som skriver om sin företagsresa och hur de nått så stora framgångar bland annat i sociala medier.
Kommunikation, webbdesign och content marketing i all ära. Om sommaren tycker vi på Nyla att det är lite gött att göra annat också. Här följer ett gäng skarpa sommartips till dig i Göteborg med omnejd från sex lika skarpa Nyla-medarbetare.
Nylas senaste tillskott är visserligen som Rain Man när det gäller färgkoder, men det är inte därför hon är här. Vår nya copywriter Erica Söderlund är här för att leverera idéer, strategier och ord.
Att designa en webb innan man vet vad den ska innehålla är att be om trubbel längre fram. Vi bad vår AD Petter Lissborg förklara varför han alltid pratar om ”content first”.
Du har säkert varit där. Med en lååång rapport eller annan längre text som du vill att människor ska hitta till via din digitala kanal. Går det ens när till och med en kortare sammanfattning bara blir stora textmassor som skrämmer iväg vem som helst?
I över 15 års tid har Vägen ut-kooperativen hjälpt människor som stått längre från arbetsmarknaden att hitta vägen tillbaka till ett jobb. Vi på Nyla Design är stolta över uppdraget att skapa deras nya webbplats.
Du har lagt ett gäng timmar på ett nytt inlägg till er webb – ett stycke engagerande innehåll som tydliggör er kompetens. Allt som återstår är att dela det på er Facebooksida. Men nu, en statusuppdatering från mållinjen, vill du inte skriva en mening till.
Vad är mindre än fem centimeter långt, gjort av silikon och får fler av världens flickor att komma till skolan? Om du gissat på antingen 1) årets julgåva från Nyla eller 2) en menskopp, är det bara att gratulera – båda svaren är helt korrekta.
Idag är det äntligen dags för årets höjdpunkt för västsvenskar som vill förena affärer med hållbarhet: CSR Forum på Svenska Mässan. Som stolta medlemmar av CSR Västsverige finns vi självklart på plats.
För ett par månader sedan fylldes Göteborg med kulturupplevelser i både stort och smått när Göteborgs kulturkalas gick av stapeln. Kulturkalaset, som är en av Nordens största kulturfestivaler, förvandlade stadens gator till ett smörgåsbord av kulturella godbitar att frossa i – allt från opera, konst, musik och gatuteater till food trucks med mat från alla världens hörn.
Riktigt snabbfotad reklam, sån där som rullas ut nästan i samma ögonblick som händelsen den anspelar på, är något av en edgesport för marknadsförare. Vi ger exempel på olika sätt att smida medan järnet är varmt.
De senaste två dagarna har varit extra speciella för våra webbkillar Filip och Petter. De har nämligen varit på Webbdagarna och lyssnat på inspirerande föreläsningar om framtidens kommunikation på nätet.
De är notoriskt multitaskande, digitalt uppdaterade – och hyfsat svårlästa. Vi pratar förstås om frontendutvecklarna. Men hur pratar man egentligen MED dem?
Snapchat. Facebook. Reklamtrötthet. Millennials. Generation Z. Instagram. Digital natives. Nittiotalister. Hur gör man egentligen för att kommunicera med ungdomar?
Vi har glömt att berätta en grej som hände strax efter att vi vunnit Göteborgs Stads upphandling av produktionsbyråer. Nämligen att vi vann en till. Det känns fantastiskt ärofyllt att få jobba med Göteborg & Co.
Om Nyla hade haft ett eget stjärntecken så hade vårt horoskop för 2016 antagligen nämnt utvecklande uppdrag, nya relationer och ett stärkt självförtroende.
Tyckte du den rubriken var krånglig? Bra. Det är dags för den femte och sista delen av klarspråksskolan, i vilken vi stjäl en billig poäng från samtidens alla livscoacher och guidar dig till bra negationer.
Varje jul skänker vi en gåva till de som behöver det lite mer än vad vi själva gör. I år går vår julgåva till Västra Hisingen Basket och deras satsningar på att välkomna ensamkommande flyktingbarn och -ungdomar.
Böj, sträck och kniiip? Nej då, vi vill inte bidra till ökad hälsohets. Däremot till tajtare texter. I klarspråksskolans fjärde del sätter vi formen i fokus.
Plötsligt säger alla ”content”, eller ”benchmarking”. Du kanske kommer på dig själv med att prata om ”allokering av resurser”. Det är dags för del 3 i Nylas klarspråksskola.
Det minsta du kan göra för din läsare är att använda aktiva verb och personliga pronomen. Del 2 av Nylas klarspråksskola balanserar på gränsen till en vett- och etikettspalt.
Har du någon gång träffat den här personen: Hen som hellre säger ”presupponera” än ”förutsätta” och som gärna berättar att ni behöver downsiza eller kanske outsourca för att skapa synergieffekter som ger win-win?