Att nå ut med ett nytt Lidingö

Kund: JM | Vad: Varumärkesidentitet, innehåll, kampanjer och trycksaker

Från industritomt till levande stadsdel – så börjar historien om JMs största stadsutvecklingsprojekt. På Dalénum växer ett nytt Lidingö fram med en blandning av bostadsformer, mötesplatser och verksamheter. Resultatet är stadskänsla med många sidor som kräver mångsidig marknadsföring.

Som en av Sveriges största bostadsbyggare är JM van vid att marknadsföra nybyggda bostäder. I synnerhet bostadsrättsprojekt som vi på Nyla Design tagit fram många bostadsfaktor, annonser och innehåll för under de senaste åren. Men omdaningen av det tidigare stängda industriområdet på västra Lidingö kräver mer kommunikationsinsatser än så.

Ta båten hem – till Lidingös nya stadsdel

Längs strandkanten mot Djurgården bygger JM en helt ny stadsdel som även består av hyresrätter, äganderätter och så kallade premiumlägenheter, storslagen arkitektur, nya kajstråk och attraktiva affärslokaler. Det betyder att en lika stor del av utmaningen med Dalénum har varit att skapa kännedom om helheten. Dalénum är ett nytt, vattennära bostadsområde med hem för ditflyttade, men även ny stadsmässig miljö med levande kvartersliv som kan locka besökare.

Tillsammans med JM arbetade vi fram kärnvärden som kändes viktiga i kommunikationen. Tidigt stod det klart att närheten till vattnet är en av den nya stadsdelens stora tillgångar som behövde lyftas fram lite extra. Idén föddes att göra en film som kan visa att Dalénumbor faktiskt kan ta pendelbåten hem från jobb, shopping och nöjen i Stockholm city.

Magasinet om Dalénum

Mest av allt är Dalénum en omtyckt plats och hemmaplan för nära restaurangbesök, lidingöska träningsmöjligheter och häng på den egna kajen. Stadsdelen står för en känsla som vi ville bekräfta hos boende, men även förmedla till dem som aldrig besökt Dalénum förut. Valet föll därför på att göra ett magasin, som på ett härligt sätt med rätt tonalitet, stora bilder och välarbetad redigering kan presentera Dalénums alla fördelar. Bland innehållet syns även artiklar som berättar om de nya bostäderna, JMs tankar om inredning och områdets framtidsvision.

Restaurangerna på kajen är en av de viktiga komponenterna som lyfter hela bostadsområdet Dalénum

Lidingös nya landmärke

Ingen kan förklara tankarna bakom spektakulära hus så bra som arkitekterna själva. Just därför har vi låtit Gert Wingårdh göra det i en film om Fyrtornet, som med sina 22 våningar och böljande former blir Lidingös högsta hus och Dalénums nya signumbyggnad. Likt ”Ta båten hem”-filmen har Gert Wingårdh-filmen kunnat användas i marknadsföringssyfte bland annat på JMs webb och i sociala medier. Den har även fungerat som informationsmaterial under öppna hus för presumtiva bostadsköpare.

Fyrtornet Premium – en högre nivå av Lidingö

På de två översta våningarna i Fyrtornet byggs lägenheter som är extra påkostade. Det är ur samma exklusiva känsla som kommunikationen av dessa premiumlägenheter vuxit fram. I en intervjufilm presenteras bostädernas framtagna inredningskoncept och den personliga rådgivare som är kopplad till inredningsvalen. Lägenheternas fyra stilar och inredningsmöjligheter finns även representerade i en särskild stilbok som lämnas över tillsammans med en magasinsinspirerad bostadsfakta. Tanken är att paketeringen med broschyrernas tjockare papper och omslutande kartong återigen ska ge mottagaren en mer påkostad känsla.

Vill du veta mer?

Prata med Caroline Eriksson
caroline@nyladesign.se / 0708-77 99 09