Markerad samhällsutveckling 2.0

Kund: Markera | Vad: Namn, grafisk profil, webbplats och print

När en del av Sveriges mest expansiva konsultbolag inom samhällsutveckling skulle starta i ny regi, fick vi helhetsuppdraget att bygga varumärket Markera från grunden. Tre år senare har bolaget växt ur sin startup-kostym och tagit ännu ett steg framåt tillsammans med oss på Nyla.

Nya markera.se

Markera är ett nätverk av konsultbolag med specialistkunskaper inom samhällsbyggnad. Konsulternas expertis sträcker sig från geoteknik och landskapsarkitektur till byggledning och besiktning, med det gemensamma målet att utforma infrastruktur och förnya städer.

Dags för en ny webbplats

Det som började som ett enskilt konsultbolag, har idag vuxit till ett helt nätverk av självständiga och personalägda bolag inom Markeragruppen. Med kontor och bolag över landet var det dags att förnya webbplatsen för att spegla det större bolagets verksamhet och expertområden. Steg ett var därför att se över webbplatsens struktur, så att respektive tjänst fick en egen landningssida, kopplad till relevanta referensprojekt. Referensprojekten verifierar bolagets kompetens inom respektive område, och hindrar dessutom webbesökaren från att hamna i “återvändsgränder” på webbplatsen.

Starta eget

Ett viktigt syfte med webbuppdateringen var att inspirera fler konsulter att starta Markerabolag. Markera är ett ständigt växande nätverk och sedan start har antalet städer med Markerakontor mer än tredubblats. För att fortsätta denna utveckling och få nätverket att växa ännu mer behöver informationen om att starta eget vara tydlig och lättillgänglig. Därför valde vi att ge fördelarna med eget Markerabolag en framträdande roll på den nya webbplatsen.

Logotyp

Design med människan i fokus

Webbplatsens design utgår från den grafiska profil vi skapade när Markera startade. Ett grundläggande princip för vår AD Petter Gadler var att inte bara använda ett bildspråk med broar, byggnader och uträkningar.

Jag ville visa människorna bakom yrket, då det är konsulterna och experterna som är själva drivkraften i Markera. Jag fick idén att använda dubbelexponering för att visualisera infrastruktur och natur tillsammans med människor, vilket resulterade i
effektfulla bilder med mer liv.

Petter Gadler, Art Director
  • Bildmanér med dubbelexponering

  • Projektdagbok

  • Visitkort

  • Webbplats för Markera Business

Utifrån den grafiska profilen har vi även skapat printproduktioner och grafik till företagets intranät, samt systerbolaget Markera Business webbplats.

Vill du veta mer?

Prata med Caroline Eriksson
caroline@nyladesign.se