Markera är egentligen inte ett nytt bolag. I tio år har de arbetat inom samhällsbyggnadsområdet i ett regionalt konsultbolag, men sedan november 2017 samlas deras specialistkunskaper under ett eget paraply. Samtidigt som de fokuserade på att utforma infrastruktur och förnya städer gav de oss det betydelsefulla uppdraget att ta fram ett helhetskoncept för det nya varumärket.
Vi började med att ta fram namnförslag tillsammans med en logotyp som skulle fungera både för sig själv och tillsammans med de olika inriktningarna som Markera arbetar inom.
Design med människan i fokus
När vår AD Petter Gadler skulle designa webbplatsen ville han inte bara fylla den med broar, byggnader och uträkningar.
– Jag ville visa människorna bakom yrket och fick idén att visa infrastruktur och natur tillsammans med de anställda. Genom att använda dubbelexponering fick vi fram den här effekten. I stället för stela och tråkiga bilder blir det i stället mer liv i det, säger han.
Och snyggt blev det! Design, texter, filmer och programmering blev slutligen en webbplats som även blev nominerad i Publishingpriset 2018.
Profilprodukter och giveaways
Ett nytt bolag behöver långt ifrån mer än nya visitkort. Utifrån Petters bildmanér och grafiska profil har vi tagit fram allt ifrån mässmontrar och profilkläder till dagböcker, pennor och usb-minnen.
Markera Business
Markerakoncernen har breddats med ytterligare ett bolag: Markera Business. De sköter all ekonomi för samtliga bolag i koncernen samt externa kunder inom olika segment och branscher. Vi fick i uppdrag att ta fram en ny webbplats som designmässigt håller ihop med markera.se, samtidigt som den fokuserar på deras mångsidiga kunskap inom ekonomi.

Vill du veta mer?
Prata med Caroline Eriksson
caroline@nyladesign.se / 0708-77 99 09