Modet att tänka nytt


Kund: Vårgårda Bostäder

Vad: Strategi och koncept inklusive ny grafisk profil och trycksaker

Vill du veta mer?
Prata med Caroline
caroline@nyladesign.se / 0708779909

Dela:


Vårgårda Bostäder är ett kommunalt bostadsbolag som vågar tänka utanför den berömda boxen. Just därför gjorde vi detsamma när vi tog fram koncept och strategi med ny grafisk profil, en omgjord logotyp och broschyrer för en unik satsning på hyreslägenheter.

Vårgårda är känt för sin innovation. Bland annat var det här som världens första trepunktsbälte och krockkudde för bilar såg dagens ljus. I samma anda arbetar Vårgårda Bostäder.

När det kommunala bostadsbolagets rustar upp på Backgårdsgatan i Vårgårda sker det nämligen med en unik energilösning. Flerbostadshusen blir de första i Sverige med självförsörjning på el och värme året om.

Modet att våga satsa och visa vägen har i sin tur inspirerat oss i vårt arbete med bolagets nya grafiska profil och marknadsföringen av Backgårdsgatan. Utifrån möten och workshopar tillsammans med Vårgårda bostäder har vi kommit fram till bland annat värdeord och visuellt uttryck som lagt grunden för den redesignade logotypen och innehållet i broschyren för de ovannämnda 172 lägenheterna.

Ny grafisk profil inklusive redesignad logotype.

Broschyren har utformats likt ett magasin med innehåll som är långt mer än bara bostadsbaserat. Tanken är att broschyren, eller magasinet om du så vill, med varierande innehåll om bland annat Vårgårda i stort ska locka till läsning hos fler än enbart tänkta hyresgäster. Tillsammans med kunden vill vi med detta bidra till en stolthet över den lilla orten på landet som är långt mer innovativ än många storstäder.

Magasin som lockar och lyfter hela Vårgårda.

 


Broschyren för Vårgårda Bostäder är nominerad i Svenska Designpriset 2018.