Se den färdiga kampanjfilmen för 2020 års UF-mässa i Göteborg.
Ung Företagsamhet, eller UF, är en ideell utbildningsorganisation som i samarbete med skolor över hela landet låter elever prova på att starta, driva och avveckla ett eget företag. Uppföljande studier har visat att personer som drivit UF-företag på gymnasiet oftare startar eget företag, tjänar bättre och löper lägre risk att bli arbetslösa än andra. Inte så konstigt därmed, att antalet gymnasieelever som driver UF-företag ökar för varje år.
Uppdraget: Locka besökare till UF-mässan
Lokalföreningen Ung Företagsamhet i Göteborg vände sig till oss för att få hjälp med en kampanjfilm för att locka fler personer till UF-årets höjdpunkt: Mässan ”Entreprenörskap på riktigt”. Här samlas Göteborgsregionens unga företagare för att visa upp sina verksamheter, sälja sina varor och tjänster och för att få ett välförtjänt firande efter månader av slit.

Kampanjfilm in the making.
Svindel, mod och lyckorus
Vad händer när det vi lärt oss i skolan och av livet blir på riktigt? Så lyder manusets första rad i den film som blev resultatet av vår process och som du kan se här ovanför. I arbetet hade vi med oss en rad utgångspunkter och insikter. Vi ville att filmen skulle fånga den mängd av erfarenheter och lärdomar som ligger bakom allt det du som besökare möts av på mässan.
Helhetsintrycket skulle vara peppande och positivt. Samtidigt ville vi gestalta nervigheten i att ge sig på något som har en oviss utgång. Alla UF-elever lyckas inte få ett positivt bokslut eller hitta en bärkraftig idé. Men alla får erfarenheter som de kommer att ha nytta av långt in i framtiden.
På UF-mässan samlas nästa generations innovationer, affärsmodeller, företagsledare och anställda. För dig som vill ha framtidskoll är detta årliga event närmast ett måste.
Vill du veta mer?
Prata med Caroline Eriksson
caroline@nyladesign.se / 0708-77 99 09