Spela med Öppna kort

Kund: Hälsolots | Vad: Grafisk design & produktnamn

Att leva i en föränderlig värld är inte alltid lätt. Det kan man behöva prata om. Hälsolots existensiella samtalsgrupper har just det syftet och nu har de även en Nyla-designad kortlek att använda som stöd.

Hälsolots arrangerar kostnadsfria aktiviteter för att inspirera till ett hälsosamt liv. Det kan röra sig om barnvagnspromenader, träffar med dietister eller första hjälpen-kurser.

Sedan en tid tillbaka erbjuder Hälsolots också existentiella samtalsgrupper där ett gäng personer träffas vid ett antal tillfällen för att diskutera sina tankar om livets mest komplexa frågor. Samtalen berör teman som är inspirerade av Världshälsoorganisationens (WHO:s) internationella undersökningar om livskvalitet.

Samtalskort för existentiell hälsa

För att ge ytterligare stadga åt samtalen bestämde sig Hälsolots för att ta fram en kortlek med en uppsättning av samtalsämnen och reflektionsfrågor. För upplägg och innehåll står Ida Hallgren, filosofisk praktiker på Rent a Philosopher och leg. psykolog samt Pontus Nilsen, präst i Oscar Fredriks församling, som båda har mångårig erfarenhet av att leda existentiella samtalsgrupper på olika bibliotek i Göteborg.

Vi på Nyla fick ett tvåfaldigt uppdrag: Att ge kortleken en tilltalande, funktionell design och dessutom ett lämpligt namn.

Samtalskortleken innehåller nio olika ordpar som representerar värden som kan stå i konflikt med varandra.

Namnet ”Öppna kort”

Efter att ett par olika förslag varit uppe för diskussion föll valet på Öppna kort, ett namn som både har en betydelsebärande och en självklar kvalitet. Att bildligt talat spela med öppna kort är en förutsättning för ett bra, tillitsfullt samtal. Tillsammans med teamet från Hälsolots enades vi om att namnet väcker rätt sorts tankar, utan att kräva alltför mycket tankeverksamhet för att begripas.

Tillgänglig och tilltalande design

Till Hälsolots samtalsgrupper är alla välkomna. För vår AD Eleonora Hafström var det därför viktigt att hitta ett uttryck som appellerade till en bred målgrupp.

– Designen ska vara neutral och kunna tilltala människor oavsett religion, ålder eller könstillhörighet. Samtidigt ska den kommunicera att frågorna är mångbottnade och kan besvaras på en mängd olika sätt. Genom att använda olika mönster och färger på korten tycker jag att vi lyckades med det, säger hon.

Varje ordpar diskuteras utifrån de tre aspekterna "tanke", "känsla" och "handling".

Eftersom korten ska hålla för många användningar valde vi ett tjockt, halvblankt papper som är smutsavvisande utan att vara alltför glossigt.

Vill du själv spela med Öppna kort? Anmäl dig till en samtalsgrupp genom Hälsolots webb.

Vill du veta mer?

Prata med Eleonora Hafström
eleonora@nyladesign.se