Nej, det är ingen slump att det heter just ”googla”. Företaget bakom verbet står nämligen för i det närmaste all sökmotortrafik till svenska sajter. Och av samma anledning är det just Google du ska bli kompis med för att synas bättre bland sökresultaten.
Bra sökmotoroptimering, SEO eller search engine optimization, kräver mer än enstaka insatser. Det som gällde igår behöver inte gälla i dag och absolut inte i morgon. Vidare krävs det oftast tid för att du ska kunna se det bokstavliga resultatet av dina insatser.

Answerthepublic.com. Skriv in ett ämne och få reda på vilka de vanligaste frågorna som du kan besvara för att driva in trafik.
Tack och lov finns det hjälp att luta sig mot i jakten på belöning. Här är fem verktyg att använda dig av när du tålmodigt arbetar dig mot toppen på listan med organiska sökresultat.
1. Välj rätt. Googles Sökordsplaneraren hjälper dig att hitta sökord att förknippas med. Verktyget kan även visa statistik och trafikprognoser, och därmed ge ett mått på hur dina sökord fungerar i praktiken. Kanske finns det synonymer som funkar bättre?
2. Kombinera rätt. Det är en sak att hitta de fungerande sökorden. En annan är att kombinera dem med fler relevanta ord som också driver rätt trafik. Über Suggest kan ge dig massor med matnyttig inspiration.
3. Vässa titlarna. Titlarna är en av de viktigaste ingångarna till ett bra resultat hos Google. De sk ”meta-beskrivningarna” – de korta sammanfattningarna av webbplatsen som syns under sökresultatet på Google – kan också locka till klick i listan med sökresultat. Titel&Meta-optimeraren hos Sökmotorkonsult.se hjälper dig att pricka rätt i båda fallen.
4. Häng med i svängarna. Var sjätte googling har aldrig gjorts tidigare. En av anledningarna är trender och nya ord i sökningarna. Google Trends hjälper dig att hålla dig uppdaterad om trendande sökningar som det kan vara värt att optimera efter.
5. Svara publiken. Content är ett bra sätt att driva trafik till din webbplats och få andra att länka till den (något som också värderas högt av Google). Men det krävs att innehållet du delar med dig av är relevant. Answerthepublic.com listar de vanligaste google-frågorna i utifrån olika sökord. Ett smart sätt att hitta ingångar till relevant content.
Inspiration och spaningar, rätt i inkorgen.
I vårt nyhetsbrev bjuder vi på sånt som vi tycker är tänkvärt, engagerande, snyggt eller kul. Alltsammans löst eller tydligt relaterat till vårt favoritämne marknadskommunikation.