
Att slå sig in
Sommaren 2014, redan innan vi ännu slagit upp portarna, var det inte många som trodde på mig och Entrance Fastighetsmäkleri. Att för det första över huvud taget slå sig in i en stenhård bransch som domineras av stora drakar och gamla strukturer – en bransch som också kämpar mot förutfattade meningar – är tufft nog. Att dessutom göra det som ensam tjej, efter att ha varit hemma med barn och borta från den glödheta innerstadsmarknaden under ett helt år kan tyckas övermodigt. Att säga att jag möttes av en viss skepsis från etablissemanget är inte en överdrift.
Nu snart tre år senare och efter en expansion om 400%, rekordförsäljningar uppradade på löpande band, 3 av de 5 mest uppmärksammade bostadsförsäljningarna i Sverige 2016 och uppmärksammad på Maktlistan 2017 i Arkitektur- & Designsverige, så är det inte samma ljud i skällan…
Lyssna på kunden
Hur har vi då lyckats med detta? Enkelt, vi lyssnade på kunderna istället för branschen. Vi har sett hur bostaden har gått från den trygga vrån till en identitetsbärare. Mitt hem speglar vem jag är. Var jag bor, hur jag bor, hur jag lever mitt liv. Allt sys samman till min livsstil och identitet. DET är vad man köper, inte bara en bostad.
Vi vill visa potentialen i varje bostad och inspirera bostadsspekulanterna. Och för att lyckas med det behöver vi hitta själen i varje lägenhet, vad som gör den unik och speciell. Hur skulle jag själv vilja bo här? Det är aldrig ett eget syfte att uppmärksammas för det vi på Entrance gör i olika sammanhang, det är egentligen bara en lyckosam synergi. Det vi gör har hjärta och själ, och sådant märks, helt enkelt!
Rörliga bilder är överlägset när man vill förstärka en känsla och ibland slår idéerna ner som en blixt från klar himmel – SÅ HÄR måste vi göra.
Känsla för film
Ett sätt att förstärka vårt budskap är genom små korta filmer. Vi har som första mäklarfirman i Sverige börjat producera kortfilmer om lägenheter vi förmedlar. Rörliga bilder är överlägset när man vill förstärka en känsla och ibland slår idéerna ner som en blixt från klar himmel – SÅ HÄR måste vi göra. I de lägena kör vi på så det ryker. Oftast arbetar vi tillsammans med säljarna själva, kanske som statister, eller i huvudroller. Så se upp, det kanske är du som snart får dina 15 minutes of fame…
Fem snabba sociala medier-tips
1. Använd en inspirerande bild
– bilden ska ha ”Det”
– allt du lägger ut representerar varumärket
2. Håll en hög lägstanivå
– kvalitet framför kvantitet
3. Stick ut från mängden
– gör man som alla andra kommer man inte igenom bruset
4. Tänk på timingen
– lägg ut i rätt tid för att inte försvinna ner i flödet
5. Variera men var konsekvent
– det får inte bli tråkigt, varumärket måste utvecklas men ändå ha kvar sin identitet
Fotograf: Anders Bergstedt