Kommunikation för jämställdhet

Av: Caroline Eriksson, VD & kundansvarig | 29 september

Vad är en kundansvarig, en grafisk formgivare och en innehållsstrateg så glada över? Jo, över att vi på Nyla har fått förtroendet att skapa Fredrika Bremer-förbundets nya grafiska profil och webbplats. Sveriges äldsta jämställdhetsförbund kommer att få ett helt nytt visuellt uttryck och en digital plattform som lyfter deras kommunikation in i 2020-talet.

Kommunikation är en oerhört viktig faktor för att skapa engagemang, bilda opinion och driva förändring. 1856 släpptes Fredrika Bremers roman Hertha där hon krävde att kvinnor skulle bli myndiga, vilket blev en del av den starka rörelse som bidrog till att kvinnor fick rösträtt i Sverige 1919. Nästan hundra år senare berättade tusentals svenska kvinnor om sexuella trakasserier och övergrepp under #metoo, vilket bidrog till att samtyckeslagen stiftades 2018.

Fredrika Bremer-förbundet

Fredrika Bremer-förbundet är en partipolitiskt och religiöst oberoende medlemsorganisation som sedan 1884 verkar för jämställdhet. Förbundet bedriver föreläsningar, samtal och aktiviteter över hela landet. Dessutom ger Fredrika Bremer-förbundet ut världens äldsta feministiska tidskrift (med samma namn som romanen som blev startskottet för den feministiska rörelsen), delar årligen ut ett flertal stipendier samt arbetar för att bilda opinion i olika jämställdhetsfrågor.

Vi valde Nyla Design som byrå eftersom de har hunger och driv i ämnet jämställdhet och i själva samarbetet. Det känns glädjefyllt och inspirerande att samarbeta med ett team vars värderingar går i linje med våra och som har en kreativ bredd i sin erfarenhet.

Jelena Dojcinovic, Fredrika Bremer-förbundet

Resultatet av vårt arbete lanseras om några månader. Håll utkik!