Så gör du bättre intervjufilmer

14 juni

Frågorna är förberedda och intervjupersonen levererar. Trots det så blir intervjun något som du knappt vill visa upp. Här är några tumregler som hjälper dig göra bättre intervjufilmer.

Det är ingen nyhet att rörligt innehåll ständigt vinner mark. Inte minst på sociala medier. Och med dagens höga kvalitet på mobilkameror blir det allt lättare att skapa filmerna själv. Med det har egenproducerade intervjufilmer blivit allt vanligare. Kanske är du också en av dem som börjat filma till företagets intranät eller börjat använda rörliga bilder för att få större spridning av era inlägg på Facebook?

Att få till en film som håller måttet behöver egentligen inte vara så svårt. Inte så länge du förbereder dig rätt och håller dig till några enkla riktlinjer under filmningen, menar Jesper Eriksson, som är videoproducent hos oss på Nyla Design.

– Den första tumregeln är att efter inspelningen så ska du ha så färdigt material som möjligt. Ju mer korrekt och snyggt materialet är från början, desto mindre tid behöver du lägga på postproduktion.

Vad är det extra viktigt att vara noggrann med under inspelningen?
– Ljuset och ljudet, som kan vara hopplöst svårt att rädda upp i efterhand. En sämre bildkomposition går att leva med. Men ingen gillar väl en film där man inte kan se eller höra den som intervjuas.

Vad ska man tänka på generellt när inspelningen är över?
– Håll nere omotiverade effekter så mycket som det går. I många appar och på sociala medier finns både ljus- och ljudeffekter som oftast förstör mer än de tillför. Här gäller det att verkligen känna efter och inte lägga till bara för att man enkelt kan göra det.

Hur kan man göra intervjuerna mer spännande?
– Ta steget och börja spela in med minst två kameror. När vi på Nyla filmar använder vi alltid en stillastående och en rörlig kamera. Det gör att vi får med hela intervjun ur minst en bra kameravinkel, samtidigt som vi kan experimentera med fler perspektiv. Med rätt vinklar och klippning kan man förstärka det som sägs och bygga upp en stämning som behåller uppmärksamheten ända till slutet.

Typiskt bra. Sidoljus och genomtänkt bakgrund med lite rymd skapar ofta skön harmoni. Naturligt fönsterljus använt på rätt sätt kräver inga krångliga ljusriggningar. Spela in i ett större rum så upplevs bilden mindre platt.

Typiskt sämre. Motljus och platt bakgrund ger sällan bra resultat. Ljuset bakifrån gör att intervjuobjektet mörkas ned och bakgrunden gör hela filmen trist.

Fem knep som gör dina intervjufilmer bättre

Filma i dagsljus
Ljussättningen spelar stor roll för slutresultatet. Naturligt ljus är dessutom snyggt. Snyggast blir det om du ställer intervjuobjektet framför ett fönster och låter ljuset falla snett från sidan. Filmar gör du från motsatt håll för att fånga den fina kombinationen av ljus och skuggor som gör ansiktet blir mindre platt i bild.

Ta med lite runtomkringljud
Bäst blir ljudet om du kostar på dig en extern mikrofon. Det finns bra varianter som förbättrar mobilens ljudupptagning rejält för bara några hundralappar. Fördelarna är bland annat att du får bättre ljud och mindre ovälkommet eko, även när intervjuobjektet står längre från kameran. Oavsett ljudutrustning så kan lagom med miljöljud göra filmen mer levande.

Få med bakgrunden
En vit vägg gör sig sällan bra på film, även om den gör att intervjuobjektet är ensam i bild. Sträva hellre efter att få med ett djup i bilden – placera intervjuobjektet i ett större rum eller varför inte på en gata utomhus? Med hjälp av kamerans autofokus kommer intervjuobjektet fortfarande synas tydligast, samtidigt som den lite suddiga bakgrunden skapar fina rörelsemönster.

Luta dig mot stativet
Mobilkamerornas bildstabilisatorer funkar bra, men bara när det kommer till små skakningar. Att stå med kameran i handen under långa intervjuer är därför en ganska dålig lösning. Ställ hellre mobilen eller filmkameran på ett stativ. Det motverkar skakigt material och gör även att du får ett snyggt utsnitt under hela filmen.

Glöm inte textningen
Långt från alla kommer att börja titta på din film med ljud. När det kommer till sociala medier som Instagram och Facebook måste betraktaren till och med aktivt sätta på ljudet när filmen spelas. Därför ska du alltid texta dina filmer, om det inte finns en särskild anledning till att texten inte ska vara med.