Så jobbar Räddningstjänsten med sociala medier

Av: Erik Andersson, Copywriter | 4 november

Genom en aktiv närvaro i sociala medier har Räddningstjänsten Storgöteborg både lyckats skapa en relation till tiotusentals trogna följare och stärka sitt arbetsgivarvarumärke. När kommunikationsstrategen Jenny Rohdin var inne på Nylakontoret passade vi på att fråga henne om tankarna bakom det som syns i flödet.

Räddningstjänsten i Storgöteborg består av brandkårerna som vi bland annat kan se släcka bränder, rycka ut på trafikolyckor och hjälpa till vid översvämningar runt om i Göteborg med kranskommuner. Men bortom de blåljusfärgade räddningsinsatserna har myndigheten många andra viktiga uppdrag. Att arbeta förebyggande mot nya olyckor och att se till att organisationen bakom brandstationerna inte står utan personal är två av dem, berättar Jenny Rohdin.

Varför är det viktigt för Räddningstjänsten att synas i sociala medier?

– Vi måste finnas där vår målgrupp finns. I dag är det på sociala medier som människor är, snackar och lever sina liv. På både Facebook och Instagram kan vi dessutom nå både människor och företag med en mer informell ton. Genom att bjuda på oss själva kan vi framstå mer som en person än som en myndighet. När vi lyfter fram människorna som jobbar här och visar våra sidor av medmänsklighet når vi lättare fram till dem vi är till för.

Ja, berätta mer om det. Ni är väldigt aktiva och det märks att ni har som strategi att använda humorgreppet på Facebook.

– Syftet med Facebook är främst att sprida förebyggande information – på ett trevligt sätt. Vi försöker att göra det till något mer än att bara posta rena uppmaningar med länkar till vår webbplats. Genom att skoja till det lite så kan vi skapa uppmärksamhet och börja bygga ett förtroende hos människor. En underhållande paketering gör det lättare att ta till sig budskap som bottnar i allra största allvar, till exempel att det är superviktigt att regelbundet kolla sin brandvarnare eller få kunskap i hur man undviker köksbränder. Det lockar in mottagaren och gör att vi får spridning även av annan information som faktiskt räddar liv.

På Instagram visar ni upp livet bakom kulisserna genom att medarbetare får gästspela på kontot under en vecka?

– Det är ett sätt att visa vilka vi är. Oftast är det blåljusen som vi förknippas med, men vi har ännu mer att erbjuda. Till exempel är vi en myndighet som svarar på remisser enligt plan- och bygglagen och utför brandskyddskontroller av offentliga lokaler. Det gör att vi är en lika perfekt arbetsplats för exempelvis en ingenjör eller en ekonom som vill jobba med samhällsnytta. Här fungerar Instagram som dörröppnare, när våra följare kan lockas att söka jobb själva eller tipsa vänner, släkt och bekanta om att jobba hos oss. Men Instagram visar också på vår stora yrkesstolthet, där vi kan se att många av våra medarbetare delar inläggen privat. Det är de som är, äger och stärker vårt varumärke.

Era anställda står visst på kö för att få ha hand om Instagramkontot?

– Vi var lite nervösa att ingen skulle vilja, men idén har tagits emot jättebra och många tycker att det är jättekul. Flera av dem har också förundrats över att det kräver så mycket tid och tankeverksamhet. Det börjar med att de får ta vad vi kallar ett körkort där vi går igenom saker som sekretessregler och GDPR. Sedan är det de som får styra och genomföra sina idéer. Jag är imponerad över att de kan så mycket. Vi har många dolda talanger inom Räddningstjänsten när det gäller kommunikationsområdet.

Med över totalt 20 000 följare – vad är er nästa utmaning?

– En av våra stora utmaningar inom Räddningstjänsten i stort är vår mångfald. Vi behöver anställa fler kvinnor och fler personer med utländsk bakgrund. Eftersom vi har få representanter som går utanför normen är det svårare visa upp de delarna av verksamheten och därmed svårare att nå de nya målgrupperna som vi behöver nå. Vi behöver jobba ännu mer och hitta fler vägar för att få med alla på tåget, även genom våra inlägg på Facebook, Instagram och LinkedIn.

Räddningstjänstens framgångstips för sociala medier


Renodla ditt syfte och din målgrupp
Varför vill du finnas på sociala medier? Och för vem? Tänk igenom effekten som du vill uppnå och vilka som du vill nå. Man behöver faktiskt inte finnas på i alla kanalerna hela tiden. Om en kanal inte fyller sitt syfte så kan det vara en idé att avstå från att ha konto där.

Var närvarande på riktigt
Sociala medier kräver aktivt jobb och riktade resurser. Det är som att driva en liten tidning där läsarna skriver och publicerar ocensurerade insändare hela tiden. Ha respekt för det! Det räcker inte med att ha Facebook och Instagram som en ambitionsnivå som ska skötas vid sidan om.

Erbjud mottagaren rätt innehåll – på rätt sätt!
Om ingen lajkar behöver du ändra dig. Vilken typ av information fungerar? Och är det kanske video som tas emot bäst av din målgrupp? Här är det bara att testa. Idag bjuds mottagarna på tårta hela tiden och det är bara tårtorna som serveras på rätt sätt och med rätt innehåll som blir uppätna.