Er nya webb ska gå live om två dagar och frågan du har ställt hänger kvar i luften.
”Kan vi testa att flytta den där knappen lite?”
Det är en helt vanlig fråga. Men frontendutvecklaren framför dig, hen som ska få allt att funka och se snyggt ut, tar sig för pannan. Lyhörd som du är, känner du att stämningen inte längre är hundraprocentig.
Hur blev det så här?

Så fick man tydligen inte säga på det här kontoret.
Det är inte alltid lätt att veta hur man ska närma sig en person som mest pratar i förkortningar och skrattar åt sånt här. Tur då, att jag har lärt mig några tricks.
.lego {
display: block;
}
Ja det här var ju kul.
1. Gå ett varv i din utvecklares Birkenstocks
Ja, bildligt talat alltså. För när du sätter dig in i frontendutvecklarens situation går det snart upp för dig att vad som kan te sig som en enkel ändring i själva verket ställer till det på en rad olika sätt.
Knappen du vill rucka på är i det här skedet redan inprogrammerad för att fungera på alla slags skärmar och testad i de 17 vanligaste webbläsarna. Visst går den att flytta, men det kräver sin tid i kodning. Dessutom är den inte slumpmässigt placerad. Den sitter där den sitter för att utvecklaren har koll på användarnas behov och beteende.
2. Säg det med ett exempel
Så länge du själv inte tänker utbilda dig till någon form av webbutvecklare (varför gör du inte det förresten, vet du hur eftertraktade de är?) så får du leva med att ni kommer att tala olika språk. Du kan förstås visa din goda vilja genom ett artigt försök (”Hur går det med markupen då?”), men det troliga är att konversationen börjar halta redan efter första replikskiftet.
En bättre strategi är att prata utifrån konkreta exempel. Samla på dig länkar och skärmavbilder som illustrerar det du vill föreslå (eller kolla t.ex. Siteinspire). Visa dessa för din utvecklare och du ska se att samtalet flyter på fint.
3. Feedbacka hellre förr än senare
Du ska så klart säga precis vad du tycker. Men om möjligt, se till att ge feedback i ett tidigt skede. Framför allt sånt som rör sidans funktioner och navigation är rätt meckigt att ändra på när det väl är satt. Sent inkomna synpunkter kan kosta dig dyrbar tid, reda pengar och inte minst god stämning. För när grunden till webben är lagd har utvecklaren lagt många timmar på att få alla delar att samspela.

Innan du kallar din frontendutvecklare för snarstucken, gå ett varv i hens Birkenstocks.
Till sist, ett bonustips! Utvecklare hör till de yrkesgrupper som folk sällan hör av sig till så länge allt bara funkar. De är helt enkelt svältfödda på beröm, vilket gör att de svarar oerhört bra på komplimanger. Prova själv att flika in ett ”Är det där verkligen bara CSS? Jag trodde man behövde JS för sånt!” eller ”Den där är ju t.om. pixelperfekt i Internet Explorer” någon gång ibland. Tro mig, du kommer att mötas av lika delar tacksamhet och beundran (man är väl lyhörd).