Trycksaker som gör avtryck

Av: Erik Andersson, Copywriter | 21 november

I en digital omvärld är det lätt att prioritera bort sin tryckta kommunikation. Men med rätt kvalitet kan trycksaken förmedla dina budskap på sätt som inga ettor eller nollor klarar av. Här förklarar Nyla Designs originalare Robert Alfredsson hur du kan sticka ut.

En riktigt bra trycksak är mer än bara ett medium och bärare av ett budskap. Det är en broschyr, storformatsannons eller vepa som får mottagaren att verkligen stanna upp. Men hur gör man för att sticka ut i det digitala bruset? Robert Alfredsson vet. I sin roll som originalare på Nyla Design har han full koll på de tryckta mediernas många möjligheter. En av de stora styrkorna är just att de är fysiska ting som bjuder in dig till att tänka utanför den berömda boxen.
– Genom att lägga extra resurser och tid på utformningen, så kan du få broschyren att spegla hela känslan av ditt företag eller din produkt, säger Robert.

Välj rätt trycksak!

I takt med att tekniken i tryckerierna blivit allt mer avancerad har formaten blivit allt fler. Ett första steg är härmed att sondera terrängen och tänka till kring vad som passar bäst för det aktuella ändamålet. Är det verkligen ett DR-utskick* som du ska ha? Är det kanske bättre med en flyer som kan lägga grund för ett helt marknadsföringsevent? Eller är det rentav genom annonsplatserna i stans busskurer som din kampanj når målgruppen bäst?
– Det är mottagaren som styr. Ibland kan det bästa vara att välja flera format som kan komplettera varandra. Då är det viktigt att formatanpassa så att de håller ihop.

Det handlar om att skapa enighet med grafiska element, men också att välja ut relevant innehåll efter satsyta och justera så att läsbarheten fungerar oavsett storlek. Med andra ord ytterligare ett område där det kan vara väl värt att ta hjälp av just en originalare.

Ibland kan det bästa vara att välja flera format som kan komplettera varandra.

Låt formatet ta plats

Nästa steg är att ta beslut om det fysiska formatet. Många tänker per automatik bokstavligen fyrkantigt när det kommer till trycksaker. Inte heller sällan på A4-format då det är det vanligaste pappersformatet för kontorsutskrifter. Just därför finns det mycket att vinna på att våga tänka annorlunda om du vill stå ut från mängden.
– Bara att välja en kvadratisk eller avlång form gör stor skillnad. Det ökar chansen för att mottagaren fastnar, plockar upp och börjar läsa.

Vill du skilja dig ytterligare från mängden kan du välja ett ovanligare format som tryckeriet stansar* ut. Många tänker inte på att exempelvis ett utskick eller en flyer går att göra rund.

Känslan sitter i pappret

Oavsett vilken trycksak du väljer att använda i din kommunikation så är tryckkvaliteten avgörande för helhetsintrycket. Handlar det dessutom om en folder, ett utskick eller en bok som mottagaren kommer att hålla i sina händer, kan valet av papper vara avgörande. Detta då pappret står för en verklig känsla.
– Många upplever att ett obestruket papper känns mer gediget. Att strukturen tillsammans med en tjockare pappersstorlek ger ett lyxigare intryck.

Ett obestruket papper passar också bättre om din kommunikation innehåller mycket text. Utan glans som lätt orsakar reflexer blir det behagligare att läsa. Å andra sidan är en glansig yta ultimat om ditt material innehåller mycket bilder, illustrationer och grafiska element.
– På ett bestruket papper* lyfts både färger och detaljer fram bättre.

Stick ut med specialeffekter

Så. Nu när du valt vad du vill trycka, i vilket format och på vilket papper så börjar det roliga. Det är nämligen genom specialeffekterna som du har chans att sätta din verkliga prägel. Det kan till exempel vara lack som kan få bilder att stå ut lite extra från pappret eller folieringar* som kan få bokstäver att glänsa.
– Det är genom specialeffekter som du kan lägga till den där extra känslan som gör att du verkligen kan få din trycksak att särskilja sig. Att lägga till en prägling* på omslaget kan verkligen höja produkten.

*Ordlista

DR-utskick = trycksak som optimerats för att distribueras och delas ut som direktreklam

Stansning = tryckeriteknik som möjliggör att pappret kan pressas ut i annan form än rektangulär

Obestruket papper = papper med kraftigare fiberstruktur

Bestruket papper = papper vars yta jämnats ut för att ge bättre tryckegenskaper

Foliering = beläggning med folie så att hela eller delar av en pappersyta får extra glänsande yta

Prägling = bokstäver, bilder eller mönster pressas ned eller höjs upp i pappret för att ge en kännbar nivåskillnad