Väck din inre VM-reporter

Av: Erik Andersson, copywriter | 18 juni

Om man inte frågar får man inget veta. Just därför har copywriters en hel del att lära av sportjournalister.

Aldrig har det varit så lätt att få reda på saker. Google ger 121 miljoner träffar på sökordet ”fakta” på 0,41 sekunder och via sociala medier går djungeltelegrafen snabbare än någonsin tidigare.

Det är inte bara på gott. Med de nya möjligheterna ökar också de sociala kraven på ständig koll. Vid trefikan på jobbet ingår det liksom att du ska känna till senaste Netflix-släppet, Trumps alla drag och vad plötsliga ord som ”fidget spinner” betyder.

Då är det lätt att bli taktiskt tyst eftersom det känns bättre att låtsas hänga med än stå ensam med tappad haka.

Men i många situationer finns allt att vinna på sänka garden, våga avslöja vår okunskap och rentav låtsas spela lite dum. Inte minst för för den som ska samla in faktan via intervjuer. För i intervjusamtalet är det bara intervjupersonens svar som är det viktiga. Inte vad intervjuaren känner till från sin förberedande research, eller kan googla efteråt.

Det där vet så klart alla sportjournalisterna i fotbolls-VM om. Därför ska vi inte bara sucka åt dem när de frågar ut spelare och coacher längs sidolinjerna i halvtid. Det som kan upplevas som klyschiga och dumma frågor är i många fall genomtänkt taktik för att trigga igång bra svar.

Tre konkreta intervjutekniker som VM-reportar kan lära copywriters:

1. Ställ öppna och enkla frågor: För att verka kunnig är det lätt att ta med fakta i frågan. Använd hellre enklare frågor som låter intervjuobjektet ge dig hela svaret på sitt egna, personliga sätt.

"Hur känns det?"

2. Glöm inte följdfrågan: Du ska aldrig behöva googla svaret efteråt. Och även om du förstår det redan på förstafrågan så ställ fler ändå för att ge intervjuobjektet chansen att bli tydligare.

"Men hur ska ni förändra spelet i andra halvlek?"

3. Våga framstå som naiv: Ingen ställer så bra frågor som barn. Inga frågor är dumma och ingenting är självklart. Återigen – det är intervjuobjektet som ska ge dig svaret och inte tvärtom!

"Varför gör ni inga mål?"

Huvudbild: Wikimedia Commons