Vi backar #Stoppa­GreenwashingenNU

Av: Nyla Design | 1 april

I dagarna lanserades ett upprop mot greenwashing som företag, kommunikationsbyråer och influencers kan ansluta sig till. Vi skriver under, eftersom vi också tycker att greenwashing har blivit ett samhällsproblem. Och vi tänker inte bidra till det.

Vaga märkningar och sköna ord grumlar bilden för den som försöker göra vettiga val.

Bruset av hållbarhetsbudskap som möter konsumenter idag är nästan omöjligt att navigera i. Alla vi som emellanåt hjälper företag att kommunicera sitt hållbarhetsarbete behöver tänka på att skala bort vagheter, överdrifter och vilseledande sidospår och helt enkelt följa marknadsföringslagen. Den bilden delar vi fullt ut med GODI, som initiativtagarna till uppropet kallar sig.

Vi vill inte låtsas som att vi sitter inne på alla svar. Frågor om företags avtryck och ansvar är ofta snåriga på riktigt. Men å andra sidan – att avstå från greenwashing är inte heller superkomplicerat. Det handlar om transparens och om respekt för mottagaren. Och självklart har vi som byrå ett ansvar här. Den byrå som vill ta cred för kommunikationens positiva effekter, behöver också acceptera ansvaret för de negativa.

Utsläppskurvan behöver böjas brant nedåt de kommande åren. Det sista vi behöver är kommunikation som skymmer sikten för det målet. Det är verkligen dags att stoppa greenwashingen, nu.

Kategorier