Webbens nya stil

Av: Erik Andersson, Copywriter | 15 mars

Har du svårt att hänga med i den tekniska utvecklingen? Tänk då på webbutvecklarna vars spelregler ändras hela tiden. Vi tog ett snack med frontend-Filip för att lära oss mer om webbens nya stil.

I mångt och mycket bygger webbutveckling på standarder som gör det möjligt för utvecklare att ta sig an nya manér. Kort och gott tydliga regler som berättar hur man kan få till den där coola effekten på sin sajt. Men samtidigt är standarden för webbutvecklingen i sig att nya tekniker hela tiden tillkommer. Det gör att en stor del av frontendutvecklarens vardag går ut på att läsa på.

Hej Filip, vad läser du på om just nu?
– Tjabba. Under senare tid har jag läst mycket om den relativt nya tekniken inom CSS som heter CSS Grid Layout.

CSS – vad är det?
– CSS står för cascading style sheets och man kan säga att det är det som gör webbsidor fina. Många känner säkert till HTML. Det är språket som utgör själva strukturen eller skelettet för varje webbsida. Med CSS kan vi lägga till webbsajtens öron, ögon och näsa – det personliga utseendet som besökaren möter. Till exempel handlar det om att vi kan definiera att en rubrik ska se ut si och att ett formulär ska se ut så.

Och vad är då CSS Grid?
– CSS Grid är en ny teknik som låter utvecklaren styra även strukturen på sidan med CSS. Förr, om man kan säga så redan, så var man bunden till ordningen som HTML:en styrde. Med CSS Grid kan man ändra och flytta runt rubriker, bilder och textblock helt. Det genom att den nya standarden tillåter att element placeras mer fritt och lite mer var som helst. Man kan säga att det går att sätta ut öronen, ögonen och näsan där vi vill utan att förstöra skelettet.

Öron, ögon och näsa. Likt Mr. Potato Head kan du med CSS Grid möblera om lite som du vill i strukturen.

Vad betyder det för oss vanliga dödliga?
– Användarmässigt är det ingen skillnad å ena sidan eftersom allting sker ”under the hood”. Men å andra sidan är det just för användarvänligheten som detta är bra. Nu kan vi skapa sajter som är än mer till för användarens upplevelser utan att förlora poäng hos sökmotorerna. Google är bara en av dem som kräver att HTML:en ser ut på ett visst sätt för att du ska synas högre i sökresultaten.