Platsmarknadsföring, projektkommunikation
Hur väcker du intresse för ett nytt bostadsprojekt när du inte kan visa hur planlösningar, arkitektur eller interiör kommer att se ut? Svaret är att utgå från situationen som den är och vända den till din fördel. I projektet Docks lät vi det osynliga bli den bärande kampanjidén.
När vi fick i uppdrag att skapa en presale-kampanj för JMs nya projekt Docks i Malmö kändes det som en tuff utmaning. Arkitekturen var inte färdigställd och bygglovet var inte klart. Varken 3D-bilder, planritningar eller skisser fick användas i kampanjen för att locka målgruppen att anmäla intresse för projektet – det första steget mot ett bostadsköp.
Tear it out
Efter en kreativ process insåg vi det självklara – hemlighetsmakeriet fick bli den bärande idén i kampanjen. I en klassisk printannons revs en bit papper bort exakt vid Docks placering. På JMs webbplats och i sociala medier blev huset pixlat. Buskapsmässigt förmedlade vi inte något mer än vad vi visste: att utsikten över Malmö och Öresund skulle bli fantastisk 25 våningar upp och att arkitekturen skulle bli något utöver det vanliga.
Den första etappen av Docks sålde slut på rekordtid och det mediala intresset har varit stort med artiklar i bland annat Fastighetsvärlden och Sydsvenskan.
Vi låter oftast principen ”Show, don’t tell” vägleda oss när vi arbetar med bostadskommunikation. Men det kan ibland vara än mer effektfullt att utgå från det som inte syns och tänka tvärtom.
Mer än så kan vi inte säga i dagsläget, då detaljerna tills vidare är hemliga.