Mjuka svängar på en kantig branschväg

I Norge finns det snart fler elbilar än bensinbilar, och i Sverige är elbilsflottan också stadigt växande. Infrastruktur för laddning har blivit avgörande i hållbar stadsutveckling. Recharge är den aktör i Norden med flest laddstationer för elbilar, med stark närvaro i både Norge och Sverige. Företaget växer så det knakar, men det gör även konkurrensen. När Recharge kontaktade oss på Nyla ville företaget positionera sig efter variabler som sticker ut i en annars väldigt teknikfixerad bransch. Vad är det som gör att vi vill sätta oss i bilen och färdas i timmar? Vad är målet med resan?

Ladda för nya upplevelser

Kommunikationsavdelningen på Recharge hade tagit fram varumärkeskonceptet ”Ladda för nya upplevelser” – en idé sprungen ur att alla resor har ett mål, en destination som vi längtar till. Och resan fordrar el, el som kräver laddstationer. Detta var kärnan i det kampanjarbete som vi, tillsammans med Recharge, filmproduktionsbyrån Vingaland och mediebyrån iProspect utvecklade vidare. 

Många kanaler och två språk

Resultatet blev en varumärkesbyggande kampanj i både Sverige och Norge med reklamfilm i olika versioner på flera olika plattformar, radio- och poddreklam, display banners och breda insatser i sociala medier. Utöver detta skapade vi även en separat kampanj för den nya Recharge-appen som gör laddningen betydligt snabbare och smidigare när du är på resande fot.

Uppmärksammat resultat

Kampanjen uppmärksammades bland annat av norska branschtidningen Kampanje, som bland annat lyfte fram att Recharge är den första laddoperatören som i sin marknadsföring riktar sig till målgruppens hjärtan istället för att lyfta fram tekniken. På Nyla brinner vi för kraften i att berätta historier och laddar för fler värmande kampanjer tillsammans med Recharge.  

Vill du veta mer?
Prata med Caroline Eriksson.